Gå til innhold

Server på størrelse med to terninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Via (ref: artikkelen) SPI, I2C, GPIO, CAN, 1-wire eller FIM ?

Mao, meget gode tilkoplingsmuligheter for øvrig elektronikk, være seg styringsenheter eller sensorer. Feks vil en daisy-chain med slike være fine til å måle temperatur. :)

 

Dette er ikke et produkt for folk flest dersom noen skulle finne på å tro det. Det er selvfølgelig i hovedsaklig tiltenkt embedded systemer.

 

EDIT: la til forslag til temperaturmåler.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Litt fascinerende å se at folk tydeligvis har glemt eller er for unge til å huske all moroa vi kunne ha med 75MHz CPU og 8MB RAM. :p

 

Overvåking av hvitevarer er uansett et godt forslag, og webserver skulle være meget mulig. (2-4MB flash til å starte OS fra og 8MB RAM å boltre seg på?! Wooohooo!)

 

...burde vel også være mulig å kunne bruke disse til å infiltrere nettverk fra innsiden på noe slags vis? Man kunne ha bare "mista" den et sted man var innom, et kontor eller noe. Nettverksplugger finner man overalt, og man trenger jo ikke akkurat lange ledningsstumpen for å koble til den der...

 

Jeg husker jeg spillte originale command&conquer på 66Mhz jeg ;) Sånn sett så er det jo fantastisk imponerende. Dvs. nå vet jeg jo ikke hvordan denne spesifikke prosessoren kan sammenlignes mot min gamle 486. Det kan jo være stor forskjell i ytelse-pr-klokke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Litt dumt at den har en egen flashbrikke med bare 8 MB. Hvis de hadde byttet den ut med en micro-SD port, omtrent slik man fester simkort i telefoner, så ville man fått langt større muligheter til å bruke den i loggsystemer og andre ting som krever større lagringskapasitet.

 

 

Selv om jeg ikke kan komme på noe i nærheten av en god grunn, så forestiller jeg meg at det finnes en.

Å ikke tilby dette produktet med mer minne eller muligheten for å benytte seg av små minnebrikker er såpass merkelig at det nesten bare være en grunn.

En mulighet er at utviklerene ikke engang har innsett halvparten av bruksområdene, men det blir litt "far fetched", spesielt siden lignende produkter har vært i salg i flere år.

 

 

Noen som kan komme med noen gode grunner til at det ikke lar seg gjøre å implementere en liten kortleser i denne?

Lenke til kommentar
Noen som kan komme med noen gode grunner til at det ikke lar seg gjøre å implementere en liten kortleser i denne?
Fordi produsenter kan koble til en hvilken som helst kortleser til den hvis det er hensiktsmessig, det er nok av tilkoblingsmuligheter. Vi snakker ikke om MS og Vista her, 4MB er plenty til et meget stort bruksområde. Jeg har aldri savnet mer plass på min router, og den kjører ssh, dhcp, dns og web-server, samt brannmur, trådløst aksesspunkt og naturligvis routing. I tillegg er det en rekke funksjonalitet installert som C-bibliotek, shell, fullt pakkesystem og X-Wrt web-interface. Likevel har jeg plenty plass igjen til mer. Med en 200MHz ARM bruker den i skrivende stund 17% av CPU, men det brukes i hovedsak til å drive CPU grafen i web-grensesnittet. Top fra shell viser en CPU-bruk på under 2%. Endret av Del
Lenke til kommentar

hmm, en sånn liten sak frista da voldsomt å få fingrene i. Ikke at jeg har bruk for det, bare for å dille med.

 

Prisen per stykk ved bestilling av 1000 enheter er ca250kr pluss eventuelle avgifter... Er vel ikke noen som gidder å prøve å importere en mengde sånne? ;) Kan jo lodde interessen på forumet og se hvor mange som eventuelt vil ha...

Lenke til kommentar
Tja, overvåking av div hjemme gjenstander er jo sagt, men det som slo meg var hvor "billig" man kan hente data i fabrikker hvor som helst.

Isteden for å trekke en egen kabel for hver føler så trenger du bare en nettverkskabel :)

(foreslå for lærern)

 

Industriellt ethernet er vel ikke akkurat noen stor nyhet.

Finnes mange givere som kan plugges rett på ethernet, uten og måtte programmere driten sjæl :p

Forresten, når du sier egen kabel for hver "føler", så må du vel trekke en egen nettverkskabel til hver uansett, so what's the difference?

Lenke til kommentar
Tja, overvåking av div hjemme gjenstander er jo sagt, men det som slo meg var hvor "billig" man kan hente data i fabrikker hvor som helst.

Isteden for å trekke en egen kabel for hver føler så trenger du bare en nettverkskabel :)

(foreslå for lærern)

 

Industriellt ethernet er vel ikke akkurat noen stor nyhet.

Finnes mange givere som kan plugges rett på ethernet, uten og måtte programmere driten sjæl :p

Forresten, når du sier egen kabel for hver "føler", så må du vel trekke en egen nettverkskabel til hver uansett, so what's the difference?

xD

Beklager for mitt "litt" lite gjennomtenkte utsagn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...