foenix Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Har det egentlig noe for seg å gå til innkjøp av dagslyspærer når man fotograferer digitalt, eller kan man like gjerne bruke noe billigere og gjøre en manuell hvitbalansmåling. Jeg lurte på om det har noe å si for korrekt fargegjengivelse. Har også et par gamle UV-lamper liggende. Har disse noen fordel ang foto? Lenke til kommentar
jimdidr Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg hadde en teori om at dagslystpærer ville hjelpe meg få mer ut av en av mine tidligere kamera som ikke var speilrefleks. (brukte ikke RAW filer.) men fikk aldri teste, bortsett fra det at jeg merket mine bilder ble like krystall klare om sommeren i sola som om jeg bruke ett mye mye dyrere speilrefleks kamera. Det vill antagli ikke være særlig vits når det kommer bruk av ett bra speilrefleks kamera hvor du justerer for Hvitbalansen... MEN når det er sakt så er ALLTID det beste utgangspunktet å ikke trenger røre en jævla bryter eller knapp i photoshop eller raw-converteren etter du har tatt ett bilde. Du må nesten bare teste. hadde vært fint om du kunne gi tilbakemelding hvordan resultatet ble for oss andre som bare har tenkt tanken PS: Hvor kjøper du dagslyspærer, vurderer å bytte ut de vanlige pærene her på kontoret for å bli litt mer våken nå som vinteren er her. Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Har det egentlig noe for seg å gå til innkjøp av dagslyspærer når man fotograferer digitalt, eller kan man like gjerne bruke noe billigere og gjøre en manuell hvitbalansmåling. Interessant spørsmål, og jeg vet ikke svaret. Det jeg vet er at ulikt lys kan reflekteres litt forskjellig. Så for eksempel to stoffer som ser like ut (farge) i et lys kan få små forskjeller i en annen lystype. Men har du ikke ekstremt kritiske krav vil nok manuell hvitbalanse fungere bra i de fleste sammnehenger. Husk også at det er ikke bare pærene som kan påvirke. Reflekser fra andre ting kan også gi fargestikk. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Jeg hadde en teori om at dagslystpærer ville hjelpe meg få mer ut av en av mine tidligere kamera som ikke var speilrefleks. (brukte ikke RAW filer.) men fikk aldri teste, bortsett fra det at jeg merket mine bilder ble like krystall klare om sommeren i sola som om jeg bruke ett mye mye dyrere speilrefleks kamera. Det vill antagli ikke være særlig vits når det kommer bruk av ett bra speilrefleks kamera hvor du justerer for Hvitbalansen... MEN når det er sakt så er ALLTID det beste utgangspunktet å ikke trenger røre en jævla bryter eller knapp i photoshop eller raw-converteren etter du har tatt ett bilde. Du må nesten bare teste. hadde vært fint om du kunne gi tilbakemelding hvordan resultatet ble for oss andre som bare har tenkt tanken PS: Hvor kjøper du dagslyspærer, vurderer å bytte ut de vanlige pærene her på kontoret for å bli litt mer våken nå som vinteren er her. Dagslysrør kan kjøpes billig hos Biltema. Billige dagslys sparepærer får man billigst hos Ebay.uk søk på daylight bulb.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå