Anew Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jeg prøvde også å slå av anti-shaken men det ble ingen markant forbedring og på 15 sek eksponering så vil et sekunds rystelse ikke ha noe å si uansett. Så da er vi enige da? Diffraksjon? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Jepp, godt eksempel på diffraksjon,men kan ikke si de var så ille som forventet. Har sett verre... Tror det bør bli en selvfølge at det spesifiseres hvilken type uskarphet det er, fokus eller bevegelsesuskarphet. (Diffraksjon går under fokus, da det gir så si samme resultat, med unntak av at fokus faktisk sitter, selv om det erdiffraksjon. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det nytter jo ikke for trådstarter å "spesifisere" typen uskarphet når han mest sannsynlig ikke vet hva diffraksjon er. Det er heller ikke det samme som defokusering, og arter seg heller ikke likt. Diffraksjon oppter jo mest som en slags "ullenhet" i bildet. f/32 er dømt til å gi et temmelig ekstremt resultat. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det nytter jo ikke for trådstarter å "spesifisere" typen uskarphet når han mest sannsynlig ikke vet hva diffraksjon er. Det er heller ikke det samme som defokusering, og arter seg heller ikke likt. Diffraksjon oppter jo mest som en slags "ullenhet" i bildet. f/32 er dømt til å gi et temmelig ekstremt resultat. For et utrent øye mener jeg da, og enkelt inndelt Lenke til kommentar
Anew Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det burde kanskje vært en slags "guide til uskarphet" (strengt tatt en faq, men hvem leser vel sånne i våre dager?) - nybegynnere ser nemlig heller ikke forskjell på bomfokus og bevegelsesuskarphet... det har vi sett utallige eksempler på. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Det burde kanskje vært en slags "guide til uskarphet" (strengt tatt en faq, men hvem leser vel sånne i våre dager?) - nybegynnere ser nemlig heller ikke forskjell på bomfokus og bevegelsesuskarphet... det har vi sett utallige eksempler på. Hehe, du har rett... Bildeeksempler som en selvfølge da? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 mhm. He-he... Lenke til kommentar
perottol Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Det burde kanskje vært en slags "guide til uskarphet" (strengt tatt en faq, men hvem leser vel sånne i våre dager?) - nybegynnere ser nemlig heller ikke forskjell på bomfokus og bevegelsesuskarphet... det har vi sett utallige eksempler på. Genialt spør du meg. En guide med bildeeksempel, forklaring på hva som gikk galt, og en forklaring på hva som kan gjøres for å rette opp problemet. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Kan ta på meg oppgaven, jeg, men håper dere andre også bidrar, jo flere jo bedre... Ut av fokus Diffraksjon Bevegelsesuskarphet -Kamera rører på seg -Motiv rører på seg Flere? Dårligutstyr-uskarphet har jeg ikke mulighet til å ta... Endret 17. november 2008 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ut av fokus Leste et sted at om du tar 1 bilde som er ute av fokus, så er det et uhell. Dersom du tar 10 bilder som ikke er i fokus, så er det dårlig fotografering. Og dersom du tar over hundre bilder som ikke er i fokus, så er det fotokunst ....og her er jeg Lenke til kommentar
Inc Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ut av fokus Leste et sted at om du tar 1 bilde som er ute av fokus, så er det et uhell. Dersom du tar 10 bilder som ikke er i fokus, så er det dårlig fotografering. Og dersom du tar over hundre bilder som ikke er i fokus, så er det fotokunst ....og her er jeg Og vi som kontinuerlig tar bilder som ikke er i fokus da?? Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Ut av fokus Leste et sted at om du tar 1 bilde som er ute av fokus, så er det et uhell. Dersom du tar 10 bilder som ikke er i fokus, så er det dårlig fotografering. Og dersom du tar over hundre bilder som ikke er i fokus, så er det fotokunst ....og her er jeg Og vi som kontinuerlig tar bilder som ikke er i fokus da?? høstutstillinga neste! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Og dersom du tar over hundre bilder som ikke er i fokus, så er det fotokunst Eventuelt så er det feilkalibrert fotoutstyr... Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Høres ut som om noen trenger briller..... Lenke til kommentar
arela Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Eventuelt så er det feilkalibrert fotoutstyr... Tror dette utsagnet kommer fra før autofokustiden. Høres ut som om noen trenger briller..... Både det og feilstilt søker, eller også det å stole blindt på autofokus kan føre til "kunst". Og vi som kontinuerlig tar bilder som ikke er i fokus da?? Vi har det bra, ikke sant edit - glemte denne høstutstillinga neste! Lenge til den, så my difust blir nok produsert før den tid. Endret 17. november 2008 av arela Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Eventuelt så er det feilkalibrert fotoutstyr... Tror dette utsagnet kommer fra før autofokustiden. En optisk søker kan også være feilkalibrert Lenke til kommentar
arela Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 En optisk søker kan også være feilkalibrert Det vet jeg alt om. Overgangen fra brillefri til lesebrilleavhengig har nok kostet noen blinkskudd. Det til side. Det kan faktisk være en fin effekt å ha fokus på annet enn det som synes naturlig. (Men noe bør kanskje være i fokus!) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå