Gå til innhold

Lang lukkertid. Hvor går grensen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp, godt eksempel på diffraksjon,men kan ikke si de var så ille som forventet. Har sett verre... Tror det bør bli en selvfølge at det spesifiseres hvilken type uskarphet det er, fokus eller bevegelsesuskarphet. (Diffraksjon går under fokus, da det gir så si samme resultat, med unntak av at fokus faktisk sitter, selv om det erdiffraksjon.

Lenke til kommentar

Det nytter jo ikke for trådstarter å "spesifisere" typen uskarphet når han mest sannsynlig ikke vet hva diffraksjon er. Det er heller ikke det samme som defokusering, og arter seg heller ikke likt. Diffraksjon oppter jo mest som en slags "ullenhet" i bildet. f/32 er dømt til å gi et temmelig ekstremt resultat.

Lenke til kommentar
Det nytter jo ikke for trådstarter å "spesifisere" typen uskarphet når han mest sannsynlig ikke vet hva diffraksjon er. Det er heller ikke det samme som defokusering, og arter seg heller ikke likt. Diffraksjon oppter jo mest som en slags "ullenhet" i bildet. f/32 er dømt til å gi et temmelig ekstremt resultat.

For et utrent øye mener jeg da, og enkelt inndelt ;)

Lenke til kommentar
Det burde kanskje vært en slags "guide til uskarphet" (strengt tatt en faq, men hvem leser vel sånne i våre dager?) - nybegynnere ser nemlig heller ikke forskjell på bomfokus og bevegelsesuskarphet... det har vi sett utallige eksempler på.

Genialt spør du meg. En guide med bildeeksempel, forklaring på hva som gikk galt, og en forklaring på hva som kan gjøres for å rette opp problemet.

Lenke til kommentar
Ut av fokus

Leste et sted at om du tar 1 bilde som er ute av fokus, så er det et uhell.

Dersom du tar 10 bilder som ikke er i fokus, så er det dårlig fotografering.

Og dersom du tar over hundre bilder som ikke er i fokus, så er det fotokunst :thumbs:

....og her er jeg

Lenke til kommentar
Ut av fokus

Og dersom du tar over hundre bilder som ikke er i fokus, så er det fotokunst :thumbs:

....og her er jeg

Og vi som kontinuerlig tar bilder som ikke er i fokus da??

Lenke til kommentar
Ut av fokus

....og her er jeg

høstutstillinga neste! :)

Lenke til kommentar
Eventuelt så er det feilkalibrert fotoutstyr...

Tror dette utsagnet kommer fra før autofokustiden.

Høres ut som om noen trenger briller.....

Både det og feilstilt søker, eller også det å stole blindt på autofokus kan føre til "kunst".

Vi har det bra, ikke sant :blush:

edit - glemte denne

høstutstillinga neste!

Lenge til den, så my difust blir nok produsert før den tid.

Endret av arela
Lenke til kommentar
En optisk søker kan også være feilkalibrert

Det vet jeg alt om. Overgangen fra brillefri til lesebrilleavhengig har nok kostet noen blinkskudd.

Det til side. Det kan faktisk være en fin effekt å ha fokus på annet enn det som synes naturlig. (Men noe bør kanskje være i fokus!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...