Clark Kent Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hva er det som bestemmer båndbredden på skjermkortet? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Kortets minnekontroller. Vanlig hovedkort ram kjører på 64Bit, bortsett fra dual ram som bruker 128 Gerforce 4 serien bruker 128bits minnekontroller(samm gjør geforce Fx), mens radeon 9700 og 9700pro har 256bit minnebus. I tilleg kommer hastigheten på rammen, men skal man være pirkete så ahr den vel egentlig ikke med bånbredden, men derimot hastigheten. En forskjel som ofte kan bli utflytende. Lenke til kommentar
Clark Kent Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Takker for den informasjonen, vart litt klokere. Men lurer og på hva som utgjør at f.eks. GeForce4 4400 har en båndbredde på 8800MB/s. Når eg klokker minnet på mitt skjermkort øker båndbredden, men hva er som blir ganget med minnehastigheten for at båndbredden øker? Håper noen forstår hva eg spør om :oops: Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Jeg må beklage, ga deg nok feil beskrivelse. man snakker om bussbredde, det var det jeg beskrev over(i bitt). Så har vi hastigheten målt i Mhz. Så har vi bånbredde, dette er den totale mengden data som rammen kan overføre per tidsenhet(her Mb per sekund). Kan ikke lingingen nøyaktig, men den er noe slikt som dette: Bussbredde*hastighet=bånbredde. Høyere bånbredde er bedre, ergo er det bra å overklokke kortet(øker hastigheten) En måte å prøve å forklare dette på er å tenkte seg en elv. Bussbredden er bredden på elven, hastigheten er hastigheten på vannet og bånbredden er det totale antal liter som renner igjennom per tidsenhet. Så om man gjør elven bredere vil det selvfølgelig kunne renne mer van gjennom, og om man øker hastigheten på vannet vil det også kunne renne mer vann gjennom. Lenke til kommentar
Clark Kent Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Takker for svar. Nå har lært mer en eg hadde tenkt, og det er jo gøy. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå