Gå til innhold

Hva er aldersgrensen på Gaffeltruck sertifikat :s?

mad-man

Anbefalte innlegg

Morn!;)

Jeg lurer på hva som er aldersgrensen for å kjøre opp på gaffeltruck og hvilken klasse det er!?

Der jeg jobber er det en del truck kjøring å jeg skulle hatt lappen på det, men er ikke så oppdatert på regler innenfor det!^^

Endret av KVTL
Emnetittel endret av moderator.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Du må være over 18 samt kjøre opp til T4 for vanlig motvektstruck med fastegafler. Er det noe vriaggregater eller annet fiksfakseri så må du også ha dette i tillegg.

T1 får du ved å ta truckteorien.

er litt uenig i det du sier.

Har selv T1-T4 og skal snart utvide dette.

Man har lov og ta teorien samt "kjøre opp" før man er 18 år. Men man vil ikke få tildelt "lappen" før truck før man er fylt 18 år.

Før truck "lappen" er et kompetansebevis som du aldri kan miste! Og det er ikke noe oppkjøring. Er teoretisk opplæring samt praktisk opplæring. Begge deler har du lov og ta før fylte 18 år. Men kompetansebeviset er gjelder kun før dem over 18. Og du har da ikke lov og kjøre truck under 10 tonn før du er 18.

Man har også lov og bruke sånn kurv som man løfter mennesker i uten og ta ekstra teori på det. Var vertfall inkludert i den teorien jeg fikk. Så dette er jo ikke sikkert det er sånn over alt.

Lenke til kommentar
Du må være over 18 samt kjøre opp til T4 for vanlig motvektstruck med fastegafler. Er det noe vriaggregater eller annet fiksfakseri så må du også ha dette i tillegg.

T1 får du ved å ta truckteorien.

er litt uenig i det du sier.

Har selv T1-T4 og skal snart utvide dette.

Man har lov og ta teorien samt "kjøre opp" før man er 18 år. Men man vil ikke få tildelt "lappen" før truck før man er fylt 18 år.

Før truck "lappen" er et kompetansebevis som du aldri kan miste! Og det er ikke noe oppkjøring. Er teoretisk opplæring samt praktisk opplæring. Begge deler har du lov og ta før fylte 18 år. Men kompetansebeviset er gjelder kun før dem over 18. Og du har da ikke lov og kjøre truck under 10 tonn før du er 18.

Man har også lov og bruke sånn kurv som man løfter mennesker i uten og ta ekstra teori på det. Var vertfall inkludert i den teorien jeg fikk. Så dette er jo ikke sikkert det er sånn over alt.

Klasse 10.5 får man ikke normalt ved å ta trucklappen.

Men jeg vet ikke noe om reglene om teori eller praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...