Gå til innhold

Hvordan lager man en prosessor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LOL DA FOLK :lol::lol:

jo, nå skulle jeg akkurat til å mække en prosessor her i garasjen.. synes min 1800+ begynner å bli litt treg.

[/tull]

Tenke jeg skulle lære meg hvordan en prosessor funka da.. Produksjon og arkitektur og sånt. Ikke LÆRE meg å lage en :lol: hoho for en tanke.

fint med litt død kunnskap vet man

Vell en ting: Hvis du vil lære hvordan du bruker en CPU så vil jeg anbefale disse tingene:

Beginners Guide to PIC

5X Pic16F84

Og 1stk Picstart plus.

Vi driver og programerer microkontrollere (CPUèr) på skolen og selv om jeg synes det er vanskelig så skal alle klare og forstå det. Den har 35instruksjoner og 64bytes med ram og 1kb med Flash Rom. En Ganske grei mikroprossessor. Den kan operere med opptil 10mhz.

Det finnes også Trainere med 6502 og den var den vi begynte og programere med. Vet ikke hva en slik Trainer koster ,men da driver du og skriver inn Hex koder. Og du har 4x7-segmenter som du kan vise resultatet på.

Du leser endel om arkitektur i den PIC boken hvis du lurte på det. (Du må jo skjønne hvordan den er bygget opp før du kan programere den) Får håpe dette hjalp da..

Lenke til kommentar

tru meg...å lage ein CPU egenhendig er komplett umulig....det er tusen-millioner av transistorer og dritt inni der.... å finne ut korleis dei fungerar er nok mogleg....men kvifor bry seg med det??

digitalelektronikk er noko dritt :woot:

Lenke til kommentar

Det er en haug av porter. AND OR og NOT for å være mer spesifikk. Har hatt prosjekt om det dærre der, der vi programmerte en enkel virtuell MIPS maksin. (prosessortype bla. Playstation bruker). Har også programmert noe innen digitalteknikk. Er interresant tema, men en skikkerlig drittjobb å drive med! :wink:

Lenke til kommentar

For et års tid siden var jeg inne på ei nettside der en kar i Tyskland, tror jeg, viste frem en prossessor han var i gang med å bygge. Skikkelig hobbybygge med diverse printkort og grensesnitt. Prossessoren virket, men var fortsatt under utvikling videre. Jeg mener han også hadde lagt ut skjemaer og beskrivelser av bygge.

Jeg har leitet litt etter sida, men kan ikke finne den igjen (har muligens backup av den på CD, men ikke noe oversikt).

Jeg fant derimot denne siden der du kan finne noe i samme gata, men kanskje ikke like interesant som den nevnte Tyske sida.

http://www.homebrewcpu.com/links.htm

Lenke til kommentar
Det er en haug av porter. AND OR og NOT for å være mer spesifikk. Har hatt prosjekt om det dærre der, der vi programmerte en enkel virtuell MIPS maksin. (prosessortype bla. Playstation bruker). Har også programmert noe innen digitalteknikk. Er interresant tema, men en skikkerlig drittjobb å drive med! :wink:

hihi. for å være veldig pirkete, så er det vel ikke så mye AND, OR eller NOT som brukes.. De krever ganske mange transistorer å implementere. Tror det er XOR eller NAND eller noe sånt som brukes.. får mye mindre propagation delay da (bruker færre transistorer)... Man bruker AND, OR og NOT når man lærer å lage sånne digitale kretser for at det skal være enkelt å forstå.. alle kretser som er basert på disse, kan f.eks representeres av bare NAND-porter, eller bare NOR-porter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...