Gå til innhold

Kur for HIV-viruset?

Robocoop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror det kan være vanskelig å finne en kur på dette. Virus generellt kan ikke kureres, feks: Hvis du har vært syk og fått ett virus (noe som mange får i Norge, influensa lignendes virus). Når du blir frisk så er ikke viruset borte, Viruset vil ligge i kroppen din resten av livet ditt. Det som gjør at du føler deg frisk og er frisk er at kroppen har lært seg og håndtere viruset du har fått.

Det er ikke helt riktig. Virusene (og bakterier) har noe som heter antigener. Disse gjør at kroppen begynner å produsere antistoffer, som gjør at immunforsvaret kan kjenne igjen og fjerne inntrengeren, hvis kroppen blir infisert på et senere tidspunkt. Det er derfor vi vaksineres mot enkelte sykdommer, slik at kroppen begynner å produsere antistoffer og dermed gjør oss immune mot den aktuelle sykdommen. Selve viruset blir ikke i kroppen, men immunforsvaret "husker" som sagt viruset og sørger for at vi ikke blir syke igjen.

Problemet med HIV er at det hemmer immunforsvaret, så det fungerer derfor ikke å vaksinere mot det.

Dere har ikke fått det helt rett noen av dere, men så tur jeg også at dere prater forbi hverandre.

1) Som Psych sier så finnes det virus man ikke kan bli kvitt, men det er for meg ukjent at influensa er en av de (noe jeg finner svært usannsynlig). Et virus som man med sikkerhet kan si er i stand til å blir permanent er Herpes viruset. Men saken er at dette er ikke noe generelt fenomen for virus.

2) Antigener er bare en del av immunsystemet, og det er ikke spesielt egnet for bekjempelse av virus, men er mere effektivt mot bakterier.

3) En av grunnene til at det ikke fines vaksine mot HIV er at den har en fantastisk høy mutasjonsrate, dermed må hver vaksine sannsynligvis tilpasse hver enkelt pasient. Litt av samme måte som at influensa vaksinen fra i fjor ikke fungerer så bra på årets variant. Men som LordArgh sier så er immunceller målet til HIV viruset, men dette er en lang drakamp der immunsystemet gradvis blir svekket over flere år, det er ikke noe som skjer over natta. Men når immunsystemet er så på felgen at alle simple infeksjoner blir potensielt livsfarlig (alt fra lungebetennelse til sår) så går status over til AIDS. (Det er iallefall slik jeg har forstått det)

Lenke til kommentar
2) Antigener er bare en del av immunsystemet, og det er ikke spesielt egnet for bekjempelse av virus, men er mere effektivt mot bakterier.

I 2BI, eller 3BI (husker ikke), lærte vi at antigener var proteiner som befant seg på utsiden av blandt annet bakterier og virus. Formålet med antistoffer er å binde seg til antigenene til bakteriene/virusene slik at de blir blir klumpet sammen, noe som hindrer bevegelsesfriheten deres og gjør det lettere for fagocyttene å spise dem opp.

Wikipedia sier:

Antigens are usually proteins or polysaccharides. This includes parts (coats, capsules, cell walls, flagella, fimbrae, and toxins) of bacteria, viruses, and other microorganisms. Lipids and nucleic acids are antigenic only when combined with proteins and polysaccharides. Non-microbial exogenous (non-self) antigens can include pollen, egg white, and proteins from transplanted tissues and organs or on the surface of transfused blood cells.
Endret av LordArgh
Lenke til kommentar
Vi kan vel egentlig ikke behandle andre virus heller? Forkjølsevirus må jo bare gå over. Eller er det mulig å gjøre noe med virus?

Kroppen kan forsvare seg mot virus.

http://www.daria.no/skole/?tekst=4427

T-lymfocytter: T-lymfocyttene kan kjenne igjen, binde seg til og drepe fremmede celler. De er spesielt effektive mot virus. Når vi får virusinfeksjon, trenger viruset inn i cellene i kroppen. Disse cellene får virusantigen på overflaten. Derfor kan lymfocyttene kjenne igjen og drepe de cellene som har blitt rammet av virus. Hvis kroppens utsettes for det samme antigenet på ny, vil kroppens lymfocytter huske antigenet. Det er derfor vi for eksempel bare får vannkopper og røde hunder en gang i livet.
Lenke til kommentar

Fikk med meg litt av denne saken på tv nyhetene. Det den ene forskeren sa var at de ikke klarer å påvise hiv hos pasienten, men kan ikke utlukke at hiv viruset fortsatt kan "lure i en avkrok". Og denne prosedyren er ikke helt uten risiko, som artikelen forteller så dør mellom 10-30%, men det er kanskje bedre odds enn å (evt) utvikle aids og måtte kjempe mot den sykdommen. Så er det utfordringen med å finne en donor.

Dette er nok ett stort skritt i riktig rettning, men neppe en god langsiktig løsning for å bekjempe hiv og aids.

Etter hva jeg har fått med meg så har ca 10% av befolkningen naturlig immunitet mot hiv.

Lenke til kommentar
I 2BI, eller 3BI (husker ikke), lærte vi at antigener var proteiner som befant seg på utsiden av blandt annet bakterier og virus. Formålet med antistoffer er å binde seg til antigenene til bakteriene/virusene slik at de blir blir klumpet sammen, noe som hindrer bevegelsesfriheten deres og gjør det lettere for fagocyttene å spise dem opp.

Ja der er jeg helt enig, men det er bare en del av det samlede immunsystemet. Det som er med virus er at de ofte er pakket inn i cellemembranen til verten. Det er ikke da vanskelig å antistoffer i identifisere vanlig celle-membran fra cellemembran som inneholder virus-partikler. De antistoffene jeg trudde du snakket om var de "vanlige" IgG, IgM, globulinene. Disser er effektive til å nøytralisere fremmede komponenter, men som jeg sier om disse fremmed partiklene ligger innpakket i vanligcellemembran er den ikke spesielt effektiv

Vi har utviklet et litt annet system der molekyler som kalles for MHC, der en liten bit av proteinene som finnes inne i cellene å presenterer inni disse MHC på celleoverflaten. På denne måten vil om cellen er infisert med virus også komme fragmenter av virus proteiner på overflaten. Dette vil oppfattes som fremmed og cellen vil bli ødelagt.

Jeg vil ikke prøve meg på noen forelesning her.. Til det er kunnskapen min alt for rusten.

Men jeg vi avslutte med å hinte med at det er en link mellom dette og HIV. T-hjelper celler er involvert i MHC systemet ovenfor og er nødvendig for et effektivt motangrep mot alle virusinfeksjoner. Det HIV gjør er å angripe T-Hjelper celler slik at immunsystemet blir mer og mer ineffektiv. (Jeg trur også at disse T-hjelper cellene mangler MHC så det er vanskelig for kroppen å forstå at den er under angrep). De som blir resistente for HIV har en mutasjon i en reseptor (CD4) på overflaten av t-hjelperne slik at HIV virus ikke får kontakt og kommer seg inn i cellen.

puhh. sorry for alle tastefeilene, sikkert godt over gj.snittet, men har det litt travelt nå.

Endret av netroM
Lenke til kommentar

Siden det skal være en større andel i våre trakter som skal være imune, om jeg husker rett. Kan man da teste om man er imun, hvor mye vill det koste. Sjangsen er nokk nesten null, men det hadde vært kult å vite at man var imun. Hver gang noen diskuterer HIV kunne man sakt, "Jeg bryr meg ikke, jeg er imun".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...