Gå til innhold

Kur for HIV-viruset?

Robocoop

Anbefalte innlegg

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2771063.ece

Visstnok skal de ha behandlet en mann for blodkreft ved å bytte ut hvite blodceller \ benmargen med noen fra en med immunitet mot viruset. Han har deretter blitt kurert. Kan dette stemme? HIV har jo vist seg som ekstremt unnvikende og oppfinnsomt mot alle forsøk på å fjerne det fra de som har blitt infisert, helt siden det ble oppdaget i homsemiljøet i San Fransico i 1981. Viruset var imidlertid allered etablert på Afrika og Haiti lenge før dette, og allerede i 1965 ble en norsk sjømann smittet, med det resultat at både han, kona og et av barna døde rundt 1975.........

Denne dokumentaren er forresten meget god:

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/aids/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel vært kjent i ca 15 år at noen er immune. Det er dog veldig få i den generelle befolkningen så å finne beinmarg med matchende vevstype er nok noe som skjer svært sjeldent.

Denne operasjonen er jo en fiks for den ene personen, men enn så lenge er det langt fra en kur, ei heller noe som noengang kan bli det. Før vi får genterapi som kan introdusere immuniteten er og blir nok transplantasjoner som dette en sjeldenhet.

Lenke til kommentar

Tror det kan være vanskelig å finne en kur på dette. Virus generellt kan ikke kureres, feks: Hvis du har vært syk og fått ett virus (noe som mange får i Norge, influensa lignendes virus). Når du blir frisk så er ikke viruset borte, Viruset vil ligge i kroppen din resten av livet ditt. Det som gjør at du føler deg frisk og er frisk er at kroppen har lært seg og håndtere viruset du har fått.

Lenke til kommentar
Tror det kan være vanskelig å finne en kur på dette. Virus generellt kan ikke kureres, feks: Hvis du har vært syk og fått ett virus (noe som mange får i Norge, influensa lignendes virus). Når du blir frisk så er ikke viruset borte, Viruset vil ligge i kroppen din resten av livet ditt. Det som gjør at du føler deg frisk og er frisk er at kroppen har lært seg og håndtere viruset du har fått.

Er det ikke nettop det denne "kuren" går ut på da? At den mutasjonen visse mennesker har som gjør at kroppen ikke påvirkes av viruset kan flyttes til andre mennesker?

Er forresten imot Endlösung-type tankegangen til noen her. Hvis noen land får flere barn, så er det fordi disse har mindre erfaring med og informasjon om prevensjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig. Virusene (og bakterier) har noe som heter antigener. Disse gjør at kroppen begynner å produsere antistoffer, som gjør at immunforsvaret kan kjenne igjen og fjerne inntrengeren, hvis kroppen blir infisert på et senere tidspunkt. Det er derfor vi vaksineres mot enkelte sykdommer, slik at kroppen begynner å produsere antistoffer og dermed gjør oss immune mot den aktuelle sykdommen. Selve viruset blir ikke i kroppen, men immunforsvaret "husker" som sagt viruset og sørger for at vi ikke blir syke igjen.

Problemet med HIV er at det hemmer immunforsvaret, så det fungerer derfor ikke å vaksinere mot det.

Lenke til kommentar
Er det ikke nettop det denne "kuren" går ut på da? At den mutasjonen visse mennesker har som gjør at kroppen ikke påvirkes av viruset kan flyttes til andre mennesker?

Jeg tror jeg leste at kuren går ut på å fjerne hele immunforsvaret til pasienten, for så å bygge det opp på nytt ved hjelp av stamceller som har det genet som gjør de hvite blodcellene resistente mot HIV-viruset.

Lenke til kommentar
Vel hvis forskerne får dette til, så gir jeg dem all kreditt for det. Men jeg har mine tvil, syns det høres litt rart ut.

Leste du artikkelen som trådstarter linket til?

Jepp.

Det er ikke helt riktig. Virusene (og bakterier) har noe som heter antigener. Disse gjør at kroppen begynner å produsere antistoffer, som gjør at immunforsvaret kan kjenne igjen og fjerne inntrengeren, hvis kroppen blir infisert på et senere tidspunkt. Det er derfor vi vaksineres mot enkelte sykdommer, slik at kroppen begynner å produsere antistoffer og dermed gjør oss immune mot den aktuelle sykdommen. Selve viruset blir ikke i kroppen, men immunforsvaret "husker" som sagt viruset og sørger for at vi ikke blir syke igjen.

Problemet med HIV er at det hemmer immunforsvaret, så det fungerer derfor ikke å vaksinere mot det.

Okay da har jeg blitt feilinformert :) Men takk for at du retter opp på det, er veldig greit å vite.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hvis man som meg mener at HIV bevisst ble utviklet i en eller annen lab og så med eller uten vilje ble spredd for å utrydde homofile og narkomane og andre som er uønskede for mange, så er det vanskelig å bekjempe nettopp fordi det er laget for å ikke kunne bekjempes.

Jeg vet at det har vært tilfeller hvor barn som er født hiv positive har blitt friske av seg selv og enkelte prostituerte som er ekstremt eksponert i sin daglige jobb får det ikke, så det er vel bare å gå igang med å finne ut hva de har som andre ikke har som gjør dem immune eller i stand til å bekjempe viruset.

På den annen side spørs det jo om noen er interressert i å bekjempe det.

HIV/Aids medisin er ganske dyre, og det er en hel industri som tjener rått på at flest mulig blir smittet.

Spørs om folk blir så veldig glade hvis noen finner opp en kur som reduserer inntektene til firma som produserer slike medisiner....

Lenke til kommentar
HIV/Aids medisin er ganske dyre, og det er en hel industri som tjener rått på at flest mulig blir smittet.

Spørs om folk blir så veldig glade hvis noen finner opp en kur som reduserer inntektene til firma som produserer slike medisiner....

Spørs akkurat det, du. Hvis samme firma finner opp en vaksine, vil nok de fleste ha den. Det er noen hundre millioner betalingsdyktige mennesker her i verden som sikkert hadde tenkt "hmm..." om en dokumenterbar immunisering mot HIV ble hyllevare hos apoteket.

Btw, det var da strengt tatt pokker meg på tide at man kom noen vei med HIV-problematikken. Greit nok at viruset går igjennom flere mutasjonsstadier, men vil fortsatt si at visse kreftformer er langt mer uberegnelige hva behandlingspotensiale angår.

Hvis man som meg mener at HIV bevisst ble utviklet i en eller annen lab og så med eller uten vilje ble spredd for å utrydde homofile og narkomane og andre som er uønskede for mange, så er det vanskelig å bekjempe nettopp fordi det er laget for å ikke kunne bekjempes.

Aluminiumsfoliehattindustrien går også så det suser om dagen, ser jeg.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Om man vil utrydde enkelte grupper, er det ingen god løsning å utvikle en sykdom som kan ramme alle. Dessuten går det ikke an å utrydde homofile og narkomane da deres egenskaper ikke er arvelige.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Poenget mitt var at en kur mot viruset vil skape færre og færre kunder, etterhvert som flere og flere blir friske, mens jo flere som blir smittet dess flere kunder å tjene på.

Produsentene av medisin vil nok tjene mest mulig på flest mulig lengst mulig, og dermed er en kur ødeleggende for salget.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at en kur mot viruset vil skape færre og færre kunder, etterhvert som flere og flere blir friske, mens jo flere som blir smittet dess flere kunder å tjene på.

Produsentene av medisin vil nok tjene mest mulig på flest mulig lengst mulig, og dermed er en kur ødeleggende for salget.

Du har et poeng her. Legemiddelindustrien bruker langt mer penger på å utvikle HIV-behandling enn på en vaksine. Det sier seg selv at livslang medikamentell behandling er langt mer lønnsomt enn en enkel vaksinasjon. Som alle andre industrier har de farmasøytiske selskapene profitt som hovedmål.

Lenke til kommentar

Tviler på det gitt. Mye prestisje i å kurere HIV. Det blir nobelpris. De tjener uansett så godt allerede så problemet er nok at de ikke klarer å finne en endelig behandling.

Forresten så synes jeg mange tar lett på risikoen for HIV nå i dag. Etter hva jeg vet kan de medikamentene virkelig gjøre hverdagen tung og skade levra.

Lenke til kommentar

Du har et poeng her. Legemiddelindustrien bruker langt mer penger på å utvikle HIV-behandling enn på en vaksine. Det sier seg selv at livslang medikamentell behandling er langt mer lønnsomt enn en enkel vaksinasjon. Som alle andre industrier har de farmasøytiske selskapene profitt som hovedmål.

Men hvis man utvikler en vaksine vil sannsynligvis langt flere ta den enn antallet som i dag blir smittet og går på medisiner livet ut. Kundegruppen vil altså kunne være langt større, i tillegg til en stadig påstrøm av nye kunder.

Forutsatt at folk gidder ta vaksinen. Den er vel mest aktuell for homofile.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Men hvis man utvikler en vaksine vil sannsynligvis langt flere ta den enn antallet som i dag blir smittet og går på medisiner livet ut. Kundegruppen vil altså kunne være langt større, i tillegg til en stadig påstrøm av nye kunder.

Forutsatt at folk gidder ta vaksinen. Den er vel mest aktuell for homofile.

I dag kan man leve med HIV/AIDS i 10-30 år hvis man får behandling. Her snakker vi daglig behandling. WHO estimerer at nesten 33 millioner mennesker har HIV ved slutten av 2007. Du kan gjøre matten selv. Da tar jeg heller ikke med alle som vil bli smittet i fremtiden. Selv om hvert menneske på jordkloden tok vaksinen ville dette ikke komme i nærheten av antall behandlinger, eller daglige doser medisin.

Med en vaksine kan man praktisk talt utrydde AIDS. Rent økonomisk ville dette være å drepe gåsa som legger gulleggene. Nå sier jeg ikke at de farmasøytiske selskapene ikke satser på å lage en vaksine, men dette arbeidet blir nedprioritert i forhold til behandling, som er mye mer lønnsømt. Disse selskapene har tross alt samme krav til profitt som andre typer selskaper. De svarer til aksjeeierne.

edit: skriveleif

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...