Christal Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Hei, Fant ut at dette var visst rette forum å spørre om en litt små merkelig sak. Jeg har en litt "gammel" laptop, 4 år gammel, når jeg starter den opp så er skjermen rosa. Etter en stund blir alt som normalt.. Er det skjermkortet mitt som ryker eller harddisken? Er det noen flinke datamennesker her inne som vet noe om det? Hadde vært kjekt å vite om jeg skal prøve å redde filene mine før evt hd'en ryker.. Håper det er noen som kan hjelpe meg. PS! Glemte å nevne at jeg har win xp pro mvh Christal Endret 14. november 2008 av Christal Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Jeg har en litt "gammel" laptop, 4 år gammel, når jeg starter den opp så er skjermen rosa. Etter en stund blir alt som normalt.. Er det skjermkortet mitt som ryker eller harddisken? Dersom noe er i ferd med å ryke er det ikke harddisken (ifølge din beskrivelse). Hadde vært kjekt å vite om jeg skal prøve å redde filene mine før evt hd'en ryker.. Backup er fint uansett. De er ikke nødvendig å vente til noe er galt før en prøver å ta kopi av ting. Lenke til kommentar
Jan-E. Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Mest sansynlig er det baklyset eller inverteren(den som forsyner baklyset med strøm) som holder på å ta kveld Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 En venn av meg hadde en pc som viste rosa bilde i oppstarten, men innen den var i windows så ble det normalt. ei lita stund seinere ble det svart Da var det baklyset som tok kvelden, byttet dette og maskinen ble helt bra igjen Er litt jobb å bytte, men ikke noe problem om man har tålmodighet og lite nok verktøy. Lenke til kommentar
Christal Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Baklyset? Kan man skifte det selv på en laptop? Backup skal jeg ta uansett - har bestilt meg en ekstern HD nå Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Joda, det kan man bytte selv Men som sagt så er det endel jobb å gjøre det. For først må du skaffe et nytt et, dette finner du garantert på Ebay. Så må du skru ut skjermpanelet, og demontere dette til du kommer frem til baklyset. Baklyset minner om et typisk neon lys som man får kjøpt på f.eks microplex.no. Om du søker litt på google etter hvordan man kan bytte baklys i en bærbar, så finner du kanskje en guide med bilder Det er vel nesten det beste. Alternativt kan du prøve å få tak i en lik pc (evt bare en som har samme størrelse på skjermen, og håpe at dem har samme kobling) som har defekt hovedkort eller lignende, og bare flytte over hele skjermen eller bare skjermpanelet, dette er noe mindre jobb, og litt lettere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå