Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

e85 på 2-takts motor?

andper

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være noe problem med unntak av at det etterhvert vil spise opp pakningene i drivstoffsystemet.

Men gå vil det definitivt gjøre og selve motoren takler dette fint så lenge den for 2 takts olje.

Effektmessig vil du tape på dette ettersom etanol har en lavere energimengde pr. liter drivstoff en det bensin har, så forbruket vil nok gå opp men rent drivstofføkonomisk så er det penger å spare her.

Eneste jokeren er som sagt pakningene og hvor lenge de tåler det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem med unntak av at det etterhvert vil spise opp pakningene i drivstoffsystemet.

Men gå vil det definitivt gjøre og selve motoren takler dette fint så lenge den for 2 takts olje.

Hvilke blandingsforhold må man ha med oljen?

Pakningene kan vel skiftes ut til noen som tåler dette? er vel spriten som tar disse?

Vil det være noe effektøkning i hk?

Lenke til kommentar

Blandingsforholdet kjenner jeg ikek til men har jeg vært deg så har jeg blandet i litt ekstra abre sånn for sikekrhets skyld.

Og ja det er spriten som tar pakningene, et kjent problem fra afrikanske land der det blandes mye sprit i bensinen.

Hva hestekrefter anngår så vil du faktisk miste litt istedenfor noe økning.

Lenke til kommentar
Blandingsforholdet kjenner jeg ikek til men har jeg vært deg så har jeg blandet i litt ekstra abre sånn for sikekrhets skyld.

Og ja det er spriten som tar pakningene, et kjent problem fra afrikanske land der det blandes mye sprit i bensinen.

Hva hestekrefter anngår så vil du faktisk miste litt istedenfor noe økning.

Om man mister effekt, eller hk er det ikke aktuelt, jeg skal bruke dette til racing og ville da øke effekt. på samme måte som ved racing fuel, bare trodde dette var et billigere alternativ istedenfor 20-30 kr literen;)

Lenke til kommentar

Du finner også at man må spille inn høyttalerkabler for at de skal låte bra på HiFi forum uten at det fiunnes fnugg av beviser for dette.

Men tilbake til de kjedelige fakta.

Bensin har 35-39MJ/liter mens Etanol har 23MJ/liter som vil tilsi at energimenden i E85 er mindre en i Bensin og dermed ikke kan gi bedre ytelse i en forbrenningsmotor en det bensin gjør.

Du kan jo lese om alt her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

Lenke til kommentar

leste på linken som du sendte fant dette:

Flere stoffer som inneholder oksygen kan tilsettes bensinen for å høyne oktantallet. Dette kan være metanol, etanol og MTBE (Metyl Tertiær Butyl Eter).

Er ikke e85 etanol eller metanol tilsatt bensin da?

Lenke til kommentar
Men tilbake til de kjedelige fakta.

Bensin har 35-39MJ/liter mens Etanol har 23MJ/liter som vil tilsi at energimenden i E85 er mindre en i Bensin og dermed ikke kan gi bedre ytelse i en forbrenningsmotor en det bensin gjør.

Du kan jo lese om alt her.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

Du glemte noen kjedelige fakta som inneholder bankefastheten til e85, forbrenningstemperaturen, forbrenningshastigheten osv. Det er fullt mulig å få bedre ytelse i en forbrenningsmotor med e85 kontra bensin.

Lenke til kommentar

Også når det kommer til en motor bygget for bensin?

For om du skal dra nytte av den høyere bankefastheten så må man øke kompresjonen på motoren i tillegg for å dra nytte av den eventuelt øke turbotrykket for biler som har det.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...