Tommelom Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg har en dir-655 ruter som jeg gjerne skulle skiftet ip på. Den har som standard 192.168.0.1. Dessverre har en anner ruter i nettverket samme ip. Men når jeg skifter ip på min til f.eks 192.168.1.1 blir det umulig å komme inn på den. Det står bare å spinner i nettleseren og så får jeg feilmelding om at siden ikke kunne vises. Jeg må da resete ruteren til fabrikkinnstillinger for å få kontakt med den igjen. Det er kun en annen ip som funker, og det er en annen standard ip, som er 10.0.0.1. Da kom jeg inn på den. Problemet er at modemruteren på samme nettverk har den ip'n. Det pussige er at jeg kommer inn på internettet nå, til tross at jeg ikke kommer direkte inn på ruteren. Kan noen komme med en god forklaring og en løsning? Lenke til kommentar
Mark 9 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 JA. Setup - Network Settings. Under Router Settings. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Det høres merkelig ut... Hvordan har du koblet opp nettverket ditt? Bruker du internettportene/WAN på routerne? Henter datamaskinen din ipadresse automatisk? Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Jeg skulle her kommet med en lang avhandling, men som så ofte før med pc så skjer det merkelige ting. Jeg skulle bare teste en siste gang før jeg posta. Forandret ip til 192.168.1.1 som jeg har gjort ørten ganger før og nå kom jeg plutselig inn på ruteren. Den godtok ip'n!! Ruteren var også som vanlig kun koblet til min maskin med kabel i LAN-port. Har ingen foklaring som så ofte før når det kommer til nettverkskonfigurering i windows. Update: Svovel og galle! Jeg var for rask der gitt. Jeg koblet glad og plystrende til nettverket igjen og begynte å surfe. Bestemte meg så for å forandre litt i ruteren igjen. Kommer jeg inn nå? Nope. Kobler av nettverket: Nope. Tar strømmen til ruteren i noen sekunder: Nope. Slik det ligger an nå, så ser det ut til at for å forandre noe i denne jæ... ruteren så må jeg resette den, gjøre alle forandringer jeg skal, forandre ip og så lagre. Da er det iallefall stabilt. Endret 15. november 2008 av Tommelom Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Det skal jo ikke være slik. Feilen kan like gjerne ligge på egen PC som i router, så sjekk med annen PC og nettverkskabel. Det kan også lønne seg å prøve IE om du bruker annen nettleser. Jeg bruker FF mot DIR-635 uten problemer her og har 192.168.1.1 uten at noen gang har vært problemer. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Hvordan har du satt subnettmasken i nettet ditt da? Har du satt den til 255.255.255.0 i alle enheter er det ikke rart at du får feil. Enten må du sette subnettmasken til 255.255.254.0 eller benytte adressene i 192.168.0.x rangen på begge ruterene. Subnettmasken sier kort sagt noe om hvor stor del av et nett som skal regnes som en logisk bit, om du har en IP på maskinen din som er 192.168.0.etellerannet og subnettmaske på lokalnettet på 255.255.255.0 sier du at alt som ligger utenfor 192.168.0.0-255 ikke er en del av det lokale nettet ditt. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Takk takk O store Olaaaaa!! Du hadde svaret. Det var min komplette uvitenhet om subnettmask som var problemet. Den var selvsagt på standard. Satte ip på ruter til 192.168.0.200 og voila! Alt fungerer perfekt. Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Så bra at du fikk det til! Alltid hyggelig å hjelpe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå