Giallorossi Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Siden det ikke har blitt laget en Seinfeld tråd tidligere kan jeg like så greit starte opp en Handling: Seinfeld blir ofte beskrevet som et program om ingenting («a show about nothing»). Serien ble skapt av Jerry Seinfeld og Larry David, og handler om livet til Jerry og hans venner George, Kramer og Elaine. Mye av handlingen, særlig i begynnelsen av serien, er rett og slett samtaler mellom Jerry og George hvor de diskuterer samfunnets uskrevne regler. De fire hovedpersonene samles vanligvis i Jerrys leilighet eller på kaféen på hjørnet hvor de diskuterer sine problemer. Episodene består ofte av fire forskjellige historier (én for hver av rollefigurene) som ender opp med å bli sydd sammen på finurlig vis. I noen av episodene foregår hele handlingen på ett sted – for eksempel episoden hvor Jerry, George og Elaine tilbringer hele episoden på en kinesisk restaurant og venter på bord, eller episoden hvor de fire hovedpersonene går rundt i et parkeringshus og leter etter Kramers bil. I seriens første fem år begynner og avsluttes hver episode med en stand-up-rutine, mens man i det sjette året begynte å eksprimentere med å sette en punchline på historien, istedenfor en siste stand-up-sekvens med Jerry som stort sett har en viss relevans til episodens handling. Serien har en rekke store høydepunkter som alle Seinfeld-fans vet å sette pris på: Jerrys «pony remark» eller Jerry og Elaines samtale om hvordan kunne være venner, men samtidig ha sex. Seinfeld var nyskapende på mange områder. Da serien begynte var de fleste komiseriene på amerikansk TV familieserier som ofte ble avsluttet med en moralpreken. Dette ser man aldri i Seinfeld. Seriens uoffisielle motto var ifølge Larry David «ingen klemmer, ingen lærepenger». Seriens produsenter irriterte seg også ofte over at episodene ofte bare var lange samtaler uten fremdrift i handlingen – men også dette var en av grunnene til seriens suksess. Hovedroller: Jerry Seinfeld er en stand-up-komiker fra New York. Han er svært nevrotisk, og dette gjør at hans romantiske forhold sjelden varer mer enn én episode. Noen eksempler på dette er at han har slått opp med kjærester på grunn av at kjæresten hadde «mannehender», spiste nøtter andre hadde spyttet ut, liker en TV-reklame Jerry hater, eller rett og slett er «for perfekt». Jerry er svært renslig av seg, og er glad i frokostblandinger. Hans store helt er Supermann George Costanza (spilt av Jason Alexander) er Jerrys beste venn. George er til en viss grad basert på seriens eksekutive produsent og manusforfatter Larry David. George er en håpløs taper som ikke greier å holde på en jobb eller et forhold. En stund er han til og med nødt til å flytte hjem til foreldrene. Han sa en gang opp jobben i et eiendomsmeglerfirma fordi han ikke fikk bruke sjefens toalett. George er også en lystløgner som finner på fantastiske historier for å lure seg ut av forhold, og roter seg mange ganger inn i et nettverk av sine egne løgner (Sitat: «Jeg lyver hvert eneste sekund. Hele livet mitt er en bløff»). I en periode hjalp George Jerry å skrive manus til en TV-serie som handlet om Jerry og hans liv, men i motsetning til det virkelige liv, ble aldri denne serien noen suksess. Cosmo Kramer (spilt av Michael Richards) er Jerrys eksentriske nabo. Kramer har ingen jobb, men har likevel ingen pengeproblemer. Kramer er løst basert på Larry Davids tidligere nabo Kenny Kramer, og i seriens første episode heter figuren Kessler fordi Kenny Kramer ennå ikke hadde gitt tillatelse til å bruke hans navn. Kramer er kjent for sin dårlige balanse og enda dårligere forretningsidéer. Han pleier til stadighet å komme rett inn i Jerrys leilighet uten å banke på, og gjerne gå rett til kjøleskapet for å forsyne seg med mat. I motsetning til de andre figurene sier Kramer ofte rett ut hva han mener, uten å tenke på konsekvensene. Han har også flere ganger gått til søksmål mot firmaer, blant annet fordi han sølte varm kaffe på seg og ble forbrent (en referanse til et virkelig søksmål mot McDonald's). Kramer tilbringer også mye tid sammen med Newman. Eleine Benes er Jerrys tidligere kjæreste. I seriens første år er hun svært samfunnsengasjert, men dette karaktertrekket forsvinner etterhvert. Hun jobber lenge i forlaget Pendant, og er senere personlig assistent for den eksentriske Mr. Pitt, og etter det igjen for Peterman-katalogen. Et av hennes varemerker er å dytte folk (vanligvis Jerry) og rope «Get out!» når hun blir overrasket. I likhet med de andre figurene har Elaine ny kjæreste i nesten samtlige episoder. Hennes eneste noenlunde stabile forhold er med David Puddy. En gang forsøker Jerry og Elaine å komme fram til en «ordning» hvor de kan ha sex, men fortsatt forbli bare venner. (Alt selvsagt fra Wikipedia ). Geniale Kramer scener: - 1 - - - 4 - 5 Fyr Laus! Endret 14. november 2008 av Giallorossi Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Vil bare si at Seinfeld er en genial serie. Vokst opp med det, og ler fortsatt like godt av det. Hver gang! :!: Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jeg elsker Seinfeld,og det er en av de beste komiseriene noen gang laget episoden the nap er min personlige favoritt Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Vil bare si at Seinfeld er en genial serie. Vokst opp med det, og ler fortsatt like godt av det. Hver gang! :!: Hehe, jeg vokste ikke akkurat opp med den, men den serien har gått langt inn i grasrota på meg Tho, det er Kramer som tar Kaka, med sine Angst-reaksjoner Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Kramer tar av, ja. :!: Men har ikke noe galt å si om George og alle de håpløse problemene hans heller. Endret 14. november 2008 av Mimir Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 George er også konge selvsagt, Jerry er ikke noe spesielt morsom synes jeg, men uten han hadde man ikke hatt en "normal" i serien Så forøvrig Seinfeld på Viasat 4 i dag, rett og slett konge. Det er noe av det helgene mangler - Seinfeld Lenke til kommentar
HaterDiskus Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Jerry er jo i første omgang en stand up-komiker, ikke en skuespiller. Og det merkes i serien. Han er "den seriøse", men den innledende sketsjen er jo top notch. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Nå må vi passe på at denne tråden ikke tar helt av dah Må si eps i går (20 00) på Viasat 4 var konge. Kramer: "I Say We Get'm" Lenke til kommentar
Coa Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 (endret) Har sesong 3 på dvd, men har planer om å kjøpe meg flere sessonger. Er en av mine favoritt serier! Genialt morsomt Endret 19. november 2008 av Fatcrap Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 19. november 2008 Del Skrevet 19. november 2008 Er litt morsomt å se hvor mye fra Seinfeld som dukker opp igjen i Friends. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Seinfeld er en knallserie, men jeg holder Jerry som den morsomste. Han kommer med mer lavmælt/"intelligent" humor, mens George og Kramer blir morsomme på grunn av uvitenhet og det faktum at de er ufrivillig komiske. Dagens episode på tv er knall, hvor de begynner med slutten, og hopper bakover i tid kontinuerlig. Leste forresten et sted at i hver eneste episode er det en referanse til Superman. Noen ganger er det så banalt som kleskombinasjoner, noen ganger blir det nevnt i dialogen. Den mest åpenbare er jo figuren på hylla i bakgrunnen, som figurerer i et stort antall episoder. Noen som har flere eksempler på slike referanser? Lenke til kommentar
RunarL Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Humor serie! Alle bildene på DVD sesongene er tatt samme dag:) Så dere episoden hvor Elaine var i Norge? Da de ikke forstod hvor mye kronene var verdt å han ene tok opp en mynt å sa 50kr:)? Lenke til kommentar
Torstein Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Er litt morsomt å se hvor mye fra Seinfeld som dukker opp igjen i Friends. Sant, merker det ofte:P Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Jeg begynte å grine etter dette kliipet! fy faen å konge! Lenke til kommentar
Kiro Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Noen som vet hvilken episoden de er i Norge? Jeg har veldig lyst å se den Lenke til kommentar
zennox Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg er 92-modell og var vel ganske liten når Seinfeld lå på topp - har derimot foreldre og andre som har omtalt serien veldig bra, så jeg skaffet meg like greit alle 8 sesongene. Kan med det legge til at Seinfeld er blitt fast rutine før jeg legger meg. Men hade, nå skal jeg legge meg - og se Seinfeld Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 You're KILLING Independant-George ! Tonights pipe night ! Look away , I'm HIDEOUS ! Hoochie mama , hoochie mama ! Kruger....that sounds like a car horn : KAY-UGER , kay-uuuuuger ! Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Lol! Det beste er jo hvordan Kramer ser ut når han sier "Tonight it's Pipe Night" Edit: Hadde tentamen i dag, og når jeg begynner å tenke på Seinfeld forså å le må jeg nesten begynne å vurdere. Endret 25. november 2008 av Giallorossi Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hvilken episode er det de er i norge? Trodde jeg hadde sett alt, men neida Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Meh.......de kjører bare i taxi når de er i Norge.....lol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå