Gå til innhold

Vitamineral; noe å satse på?

Anbefalte innlegg

Kaster i meg litt piller når jeg våkner om morgenen, og en av disse er Vitamineral fra Vitaplex. Har falt litt for dem, siden de gir tilskudd av det meste. Det eneste jeg føler at jeg trenger å ta utenom er kalsium og omega-3. Er inntrykket mitt riktig, eller er Vitamineral møkk? Noen erfaringer der ute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok et greit tilskudd.

Et lite tips om du er glad I c-vitamin : Stikk på apoteket og kjøp det i løs vekt, du får ca 100g for 149 - 180kr ca og kan dosere dette selv etter behov.

Acidum Ascorbicum

Anbefaler dog at du ikke tar mer enn ca 0.4g pr time. Halveringstiden på C-vitamin er vel ca 30 min mener jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trodde c-vitaminer var vannløselige og dermed kunne inntas i store kvanta siden kroppen ville skille ut det den ikke trenger i motsettning til fettløselige vitaminer som e-vitamin som lagres i kroppen. Men mulig jeg er på bærtur nå. Har masse blåbær i bakhagen..

Lenke til kommentar
Det er korrekt. Men i enorme doser kan man nok oppleve en overdose. Og det vil renne konstant fra nummer to.

Nå har da studier bevist at effekten av høy konsentrasjon av C-vitamin I blodet har en gunstig effekt ovenfor en del sykdommer, men problemet er at denne mengden med C-vitamin ikke er oppnåelig ved vanlig absorbsjon.

Var jo ikke lenge siden det var publisert resultater fra hvordan C-vitamin hadde en gunstig effekt på kreft I vg. Tror det var ca i sommer. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=198462

Utover det så er det jo sant at store mengder C-vitamin kan forårsake Diarrè ved stort inntak, men jeg har personlig ikke opplevd at ved daglig inntak av relativt små doser (400mg x 4 eller x8 ganger daglig) å få dette, men så har det nok litt å si at man venner kroppen til den mengden man tar ved å trappe opp sakte men sikkert.

Litt mer å lese :

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminC/

Lenke til kommentar

Malvado: Men til det du sier om at jeg ikke burde ta mer enn 0.4 gram per time. Mener du at jeg da skal fordele det utover dagen; eller tenker du gjennomsnittlig i løpet av et døgn?

MSg: Det hender jeg har med meg laptopen.

EDIT: Mener forresten å ha hørt at man ikke skal ha mer enn 2 gram C-vitamin om dagen. Vitamineral gir meg jo 600mg, og jeg drikker 4 glass med appelsinjuice hver dag.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Halveringstiden på C-vitamin er jo ca 1/2 time, så det betyr jo at den effektive mengden med c-vitamin i blodet er halvert etter denne tiden.

400mg = 200mg = 100mg = 50mg = 25mg etc.

Metning i blodplasma er ved et inntak på ca 400mg.

Dvs ikke noe hensikt i å ta større doser i gangen enn ca 400mg.

Det går fint å fylle på flere ganger daglig. Les forskning fra sidene jeg linket til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...