Gå til innhold

Vitamineral; noe å satse på?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok et greit tilskudd.

Et lite tips om du er glad I c-vitamin : Stikk på apoteket og kjøp det i løs vekt, du får ca 100g for 149 - 180kr ca og kan dosere dette selv etter behov.

 

Acidum Ascorbicum

 

Anbefaler dog at du ikke tar mer enn ca 0.4g pr time. Halveringstiden på C-vitamin er vel ca 30 min mener jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Trodde c-vitaminer var vannløselige og dermed kunne inntas i store kvanta siden kroppen ville skille ut det den ikke trenger i motsettning til fettløselige vitaminer som e-vitamin som lagres i kroppen. Men mulig jeg er på bærtur nå. Har masse blåbær i bakhagen..

Lenke til kommentar
Det er korrekt. Men i enorme doser kan man nok oppleve en overdose. Og det vil renne konstant fra nummer to.

 

Nå har da studier bevist at effekten av høy konsentrasjon av C-vitamin I blodet har en gunstig effekt ovenfor en del sykdommer, men problemet er at denne mengden med C-vitamin ikke er oppnåelig ved vanlig absorbsjon.

 

Var jo ikke lenge siden det var publisert resultater fra hvordan C-vitamin hadde en gunstig effekt på kreft I vg. Tror det var ca i sommer. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=198462

 

Utover det så er det jo sant at store mengder C-vitamin kan forårsake Diarrè ved stort inntak, men jeg har personlig ikke opplevd at ved daglig inntak av relativt små doser (400mg x 4 eller x8 ganger daglig) å få dette, men så har det nok litt å si at man venner kroppen til den mengden man tar ved å trappe opp sakte men sikkert.

 

Litt mer å lese :

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminC/

Lenke til kommentar

Malvado: Men til det du sier om at jeg ikke burde ta mer enn 0.4 gram per time. Mener du at jeg da skal fordele det utover dagen; eller tenker du gjennomsnittlig i løpet av et døgn?

 

MSg: Det hender jeg har med meg laptopen.

 

EDIT: Mener forresten å ha hørt at man ikke skal ha mer enn 2 gram C-vitamin om dagen. Vitamineral gir meg jo 600mg, og jeg drikker 4 glass med appelsinjuice hver dag.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Halveringstiden på C-vitamin er jo ca 1/2 time, så det betyr jo at den effektive mengden med c-vitamin i blodet er halvert etter denne tiden.

 

400mg = 200mg = 100mg = 50mg = 25mg etc.

 

Metning i blodplasma er ved et inntak på ca 400mg.

 

Dvs ikke noe hensikt i å ta større doser i gangen enn ca 400mg.

 

Det går fint å fylle på flere ganger daglig. Les forskning fra sidene jeg linket til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...