Gå til innhold

Treg pc i linux, ikke i windows

Anbefalte innlegg

Hei,

Kanskje et vanskelig spørsmål og svare på dette, men en vurdering hadde vært fint.

Jeg har en PC med følgende spec:

Intel Celeron 2.44GHz (102x24) (Pentium 4 utgaven)

786 MB DDR400 minne

Host/DRAM 102/136 MHz

AGP/PIC 66/33MHz

ATI 128 MB skjermkort

Når jeg brukte denne i Windows XP gikk denne pc'en med en rimelig hastighet.

Når jeg bruker Ubuntu 8.04, går pc'en veldig tregt. Særlig hvis jeg er på internet sider med mye flash programmer, slik som på vg.no.

Er pc'en bare treg pga gammel hardware? Eller kan det være noen drivere som ikke fungerer like bra mot hardwaren?

Noen som har tanker om hva man kan forvente seg av en slik spec på pc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Når jeg bruker Ubuntu 8.04, går pc'en veldig tregt. Særlig hvis jeg er på internet sider med mye flash programmer, slik som på vg.no."

Flash er synderen. Skaff deg flashblock til firefox og det vil nok gå betydelig bedre.

EDIT: hvis du ikke har gjort det allerede, oppgrader til flashplayer 10. Den er litt bedre enn 9'ern for de fleste, men fortsatt langt fra bra.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Dobbeltsjekk at Ubuntu bruker rett skjermkortdriver. Ellers er Flash vanligvis synderen hvis nettleseren går treigt (jeg har en C2D og FF greier fremdeles ikke å zoome uten å tenke seg om en time først, så FF er ikke akkurat så kjapp den heller). Også merk at XP krever mindre ressurser en Ubuntu.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg slenger meg på her da jeg har samme problem.

Hvordan klarer dere som bruker Linux å leve med så treg nettleser? Jeg liker min Ubuntu veldig godt, men det er så forferdelig å bruke til nett at jeg rett og slett klarer ikke å bruke det over lengere tid.. Er det noe man bare må bli vant med fram til Adobe får optimalisert sin flash?

For meg går det og veldig sakte å scrolle på sider som dette. Å her er det jo ikke noe flash er det? Kan det være jeg har et annet problem? (Skjermdrivere er instalert korrekt)

Lenke til kommentar

Hvis det går såpass treigt i nettleseren at det er merkbart, selv om det ikke er flash på siden, så er det noe galt. Jeg bruker ikke FF selv (er evig tilhenger av Opera), men jeg ville prøvd meg på litt feilsøking.

Hvis skjermen 'hakker' mens du scroller nedover, kan det være at du har problemer med skjermkortdriveren, evt at hardware-aksellerasjon ikke er aktivert (jeg bruker heller ikke Ubuntu, så kan ingenting om menyer og slikt der), prøv å sjekk på kontrollpanel (eller hva det nå heter). Kan kanskje prøve å reinstallere FF, evt teste om problemet fortsatt er der på en annen nettleser (hvis det forsvinner da, så er det FF som har problemer).

Lenke til kommentar
  kule-ku skrev:
Jeg slenger meg på her da jeg har samme problem.

Hvordan klarer dere som bruker Linux å leve med så treg nettleser? Jeg liker min Ubuntu veldig godt, men det er så forferdelig å bruke til nett at jeg rett og slett klarer ikke å bruke det over lengere tid.. Er det noe man bare må bli vant med fram til Adobe får optimalisert sin flash?

Selv bruker jeg primært Opera på svakere maskiner, nettopp fordi jeg opplever den som mye kjappere enn firefox. Ikke bare i Linux, men også i Windows, selv om forskjellen mellom Firefox og Opera kanskje er mindre i WIndows.

- Men hvis du bruker Firefox, så sleng inn en extension som heter Flashblock (whitelisting av hvilke flash-snutter du ønsker å vise).

- Prøv å deaktiver compiz (3d desktop), hvis du bruker dette.

- Ellers er det store forskjeller på grafikkort og drivere.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

takker for svar. har prøvd både Opera, FF og Konkueror (sikkert skrivd feil) Alle går tregt.

Merker ikke noe særlig forskjell med eller uten Compiz.

Prøvde 180.x.x driveren å det hjalp noe, så jeg regner problemet ligger i skjermkort/driver. Men den driveren gjorde compiz ubrukelig å hjalp ikke så mye på surfingen at jeg beholdt den.

Sitter på en laptop Compaq Presario CQ50. Nvidia 8400M grafikkort så er klar over at det ikke er spesielt kraftig. Men synst det burde klare å rendre noen stakkars nettsider :)

Jeg får bare smøre meg med tolmodighet å vente på bedre flash og/eller skjermdrivere.

Lenke til kommentar

Etter Flash10r12 har jeg null problemer med Flash, ingen kræsj eller CPU-bruk.

Problemet høres ut som drivere, men de er allerede inn. Har hørt at Nvidia skal ha blitt dårlig på 2D med de siste driverene/kortene, kanskje det har noe å si (sist jeg kjørte Nvidia var alt helt fint, 7-serie vel og merke).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...