John Abrahamsen Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Du kan jo se på det klippet jeg linket til. Det beviser den teorien :wink: Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 vel, du har ikke skrevet i formlene over at du har ganget resultatet av (84,4m/s)~2 med 9,81. Er det slik at det sier seg selv utifra teksten, og at jeg bare ikke inså det? for er ikke 5,6, men 0,56998. Om det er slik at du har ganget telleren med 9,81 så får du 5,585634, og det er korekt utregnet. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Utregningen er riktig den. (84.4^2)/(130*9.81) = 5,6. Skjønner ikke hvordan du får det til å bli 0,56998... Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Utregningen er riktig den. (84.4^2)/(130*9.81) = 5,6. Skjønner ikke hvordan du får det til å bli 0,56998... Fordi jeg har regnet (84,4^2)/(130*(9,81^2))=0,56998 Jeg syns jeg ser 9,81^2 som nevner, ser jeg feil? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Ja, du ser feil. Det er kun den siste s'en som er opphøyd i andre, ikke 9,81. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Du kan jo se på det klippet jeg linket til. Det beviser den teorien :wink: Jeg så det klippet, men la ikke merke til at det ble nevnt en sving med radius 130m som det ble holdt en fart på 304 km/t i. Hvor i klipper kommer dette fram? Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Jeg skjønner heller ikke hvordan du ser at svingen har en radius på 130 m. Og jeg prøvde dessuten å si at selv om svingen har en radius på 130 m, så vil altså sjåføren svinge med en større radius. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Svingen heter 130R og er cirka 130m. i radius. Selvsagt kjører førern litt annerledes enn akkurat de 130m, men det ville vært vanskelig å regnet ut det nøyaktig... Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Du kan jo se på det klippet jeg linket til. Det beviser den teorien :wink: Jeg så det klippet, men la ikke merke til at det ble nevnt en sving med radius 130m som det ble holdt en fart på 304 km/t i. Hvor i klipper kommer dette fram? 1:31 i opptaket tar Schumacher svingen 130R i 304kmt. Det står målinger fra "speed trap" rett etter den veldig kjappe svingen. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Nå fant jeg det, ja. Tror nok svaret er det som RottePostei har sagt flere ganger. Nemlig at han ikke følger svingens krumning helt, men kjører en litt slakere kurve. Dessuten er vel fartsmålingen idet han går ut av svingen, og ikke nødvendigvis hvilken fart han har gjennom hele svingen. Lenke til kommentar
eab Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 kan muligens stemme det. Men farten vil være endel lavere enn 300+km/h. F1 bilene akselererer som et helvete da. Og jeg regner med at den speed trap'en ikke sto midt i svingen.. Og som det også er nevt tidligere så kutter sjåførene svingen. De ligger helt i ytterkant av banen før de klipper rett over curbsen på innern og glir ut med full gass til ytterkanten igjen, for å gjøre svingen så strak som mulig (naturlig nok). til sammenligning: Top fuel dragstere (den raskeste klassen) "får/har/opplever" en g-kraft på over 4g når de forlater startstreken! Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Siden jeg er så snill, har jeg laget en tegning. Den røde banen er ca. den banen en f1-sjåfør kjører (se på videoen). Den grønne ligger ca. midt i banen. De to sirklene viser forskjellen i radius (den "grønne" sirkelen er faktisk for stor. Den skulle vært enda litt mindre, -> enda større forskjell). Nå vet ikke jeg om de måler 130 m på ytterkant, innerkant eller midt i banen, men det blir uansett en ganske stor forskjell. Du kan sikkert gange med 1.5 eller 1.75 på radiusen. Det høres forresten ut som han holder farten bra gjennom svingen så farten er sikkert grei. Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Er dette en fysikk oppgave forresten? Dersom du velger å ikke ta hensyn til det i beregningen bør du iallefall nevne det under feilkilder Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 4. april 2003 Forfatter Del Skrevet 4. april 2003 Det var ett mini prosjekt i fysikken... Leverte den i dag, og tok såklart med måten han svinger på (også kalt aphex blant profesjonlle) blant feilkildene... Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 4. april 2003 Del Skrevet 4. april 2003 Ok På norske landeveier kalles vel aphex for å "kappe svingen" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå