Gå til innhold

Regne ut g-kraft?!


Anbefalte innlegg

Regner ikke med at det er noen som kan noe om det her, men jeg prøver alikevel. Altså jeg skal regne ut G-kraften en kjerre får i en viss sving med en viss hastighet. Svingradiusen er på 130 grader og farten er 304kmt.

 

Fysikk boken min sier at formelen er: f1.png

 

Hvor: a = sentripetal-akselerasjonen, v = bilens fart og r = svingens radius.

 

Nå er det slik at vi mennesker ikke føler akselerasjonen, men snarere kraften som virker på oss:

Kraft = masse * akselerasjon, og formelen for SENTRIFUGALkraft blir da:

 

f2.png

 

Hvor: F = kraften, m = massen, a = akselerajonen

 

Det er vanlig å angi sentrifugalkraften i antall G, som tilsvarer G ganger tyngdekraften. Jordas tyngdeakselerasjon (den akselerasjonen et eple f.eks. får når det faller til bakken) skrives vanligvis g (og er omtrent lik 9.81m/s^2). Formelen for antall G blir da sentrifugalkraften dividert med tyngdekraften:

 

f3.png

 

(304 km/t kan regnes om til m/s ved å dividere med 3.6:) 304/3.6=84.4m/s. Dette skulle tilsi en G-kraft lik:

 

f4.png

 

5.6G! Jeg syntes det høres litt mye ut for en bil... Har jeg regna riktig? :grumpy: Skriver noe oppgave skjønner dere :roll:.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lite teit spørsmål, men når jeg regner ut den nederste ligningen din, så får jeg til svar 0,56998. Jaja tenker jeg, han har ganget det med 10(eller 9,81?) og fått 5,6(og rundet av feil vei da, om jeg har gjort det rett). Men hvorfor har du gjort det?

Lenke til kommentar

Så det han egentlig har gjort er å:

(84,4m/s)~2*9,81

G=--------------------------- = 5,585634?

130*9,81m/s~2

Som er det samme som om man skriver det:

 

(84,4m/s)~2

G=--------------------------- *9,81 = 5,585634

130*9,81m/s~2

 

P.s ~ er opphøyd i.

Da burde jo det i for seg stå i ligningjen eller er det jeg som er overtrøtt?

Annyway legger jeg meg, la os få hvite hva som skjer i morgen da, om du fant ut av det eller fik svaret av noen.

Lenke til kommentar
Jeg vet, vanligvis 4.5G, men 5.6G var da sykt mye

 

Hvis 4,5G er vanlig syns jeg ikke 5.6G høres mye ut. Det er vel neppe noen formel1-bil som er i stand til å holde en fart på 304 km/t i en sånn sving.

 

Har sett gjennom uregningen din, og kan ikke se at du har gjort noen feil.

Lenke til kommentar

Du blander nok sammen akselerasjon m/s^2 og hastighet m/s. :)

 

Det han har gjort er å gange sammen tyngdeakselerasjonen og radius i svingen ( 130 * 9,81 ), for så å dele farten opphøyd i 2 med dette. Dette gir altså G=5,6 men om det er riktig aner jeg ikke :-?

Lenke til kommentar

Tror nok utregningen stemmer. Problemet her ligger i beskrivelsen av den virkelige verden:

 

Gå ut på en stor slette el. og skritt opp en sirkel med r=130 meter. Da vil du se at denne svingen i virkeligheten er ganske krapp; MYE krappere enn svingene Häkkinene & Co. runder i 300 km/t.....

 

Du har mao. rett i at dette er i overkant for selv en F1-bil.

Lenke til kommentar

haha svingradius på 130m i over 300km/t, da svinger bilen FORT

 

tenk dere en bil som kjører rett frem i den farta, og så i løpet av 4,5 sekunder kjører bilen i motsatt retning...

La meg bare si at det blir vanskelig å skifte cd inni bilen i løpet av svingen.

Lenke til kommentar
Kraft = masse * akselerasjon, og formelen for SENTRIFUGALkraft blir da:

 

Min kjære fysikklærer vil da si at det ikke finnes noe som heter sentrifugalkraft. Føreren har en bevegelsesmengde på vei i en retning, og så vil sentripetalkraften endre retningen på farten. Det er ingen kraft som dytter føreren utover i svingen. Det er bare en kraft som forsøker å dreie fartsretningen. Den eneste kraften føreren kjenner er nettopp sentripetalkraften, og denne kjenner han fordi han blir klemt mot selen og siden av formelbilen.

Lenke til kommentar
haha svingradius på 130m i over 300km/t, da svinger bilen FORT

 

tenk dere en bil som kjører rett frem i den farta, og så i løpet av 4,5 sekunder kjører bilen i motsatt retning...

La meg bare si at det blir vanskelig å skifte cd inni bilen i løpet av svingen.

 

Den kjører fort ja. Omtrent på 1:31 i denne filmen er svingen jeg prøver å regne ut.

 

Mange gode teorier her btw. Skal gruble litt på sakene senere i dag...[/url]

Lenke til kommentar

Tok en titt på videoen. Legg merke til hvordan formel-1 sjåfører kjører for å gjøre svingen mindre krapp. De legger seg ut før svingen og svinger slik at bilen er helt inne mot innerkanten midt i svingen, for så å trekke ut mot ytterkanten etterpå. (tegn det på et papir hvis du ikke skjønner hva jeg mener).

Uansett: Jeg vet ikke hvordan du kom frem til 130 m, men svingen sjåføren tar blir altså større enn det banen tilsier. (kanskje du har tenkt på dette allerede)

Lenke til kommentar

Antall "G" er intet fysisk begrep. Om jeg ikke husker feil, er "G" et tall som viser forholdet mellom den kraften du vanligvis blir påvirket av (tyngdekraft) og den totale summen av krefter du blir påvirket av i f.eks. en bil eller et fly.

 

Når du svinger med en bil, har kroppen bevegelsesmengde i en retning. Du blir så påvirket av en annen kraft, sentripetalkraften, som forsøker å skyve _deg_ ut av svingen. Det er den samme kraften som forsøker å dytte bilen ut av svingen, men friksjonen mellom hjulene og bakken er større eller lik sentripetalkraften, ergo svinger bilen. Når bilen skrenser, er friksjonen litt mindre enn sentripetalkraften. Du kan også regne ut hvor "krapp" bakketopp som skal til før en bil med en gitt fart letter. :)

 

Når vi i fysikk snakker om "G", er det snakk om tyngdekraften, eller tyngdeaksellerasjonen om du vil. G=mg=masse*9,81 m/s^2,

Lenke til kommentar

Det er sentripetalkraften som gjør at du faktisk svinger. Den dytter deg ikke ut av svingen. For at du skal svinge må du ha en sentripetalkraft. Hvis ikke, ville du bare fortsatt rett frem.

 

Når en satelitt snurrer rundt jorda, er sentripetalkraften og tyngdekraften samme kraften. Nemlig den som får satelitten til å svinge rundt jorden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...