John Abrahamsen Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Regner ikke med at det er noen som kan noe om det her, men jeg prøver alikevel. Altså jeg skal regne ut G-kraften en kjerre får i en viss sving med en viss hastighet. Svingradiusen er på 130 grader og farten er 304kmt. Fysikk boken min sier at formelen er: Hvor: a = sentripetal-akselerasjonen, v = bilens fart og r = svingens radius. Nå er det slik at vi mennesker ikke føler akselerasjonen, men snarere kraften som virker på oss: Kraft = masse * akselerasjon, og formelen for SENTRIFUGALkraft blir da: Hvor: F = kraften, m = massen, a = akselerajonen Det er vanlig å angi sentrifugalkraften i antall G, som tilsvarer G ganger tyngdekraften. Jordas tyngdeakselerasjon (den akselerasjonen et eple f.eks. får når det faller til bakken) skrives vanligvis g (og er omtrent lik 9.81m/s^2). Formelen for antall G blir da sentrifugalkraften dividert med tyngdekraften: (304 km/t kan regnes om til m/s ved å dividere med 3.6:) 304/3.6=84.4m/s. Dette skulle tilsi en G-kraft lik: 5.6G! Jeg syntes det høres litt mye ut for en bil... Har jeg regna riktig? Skriver noe oppgave skjønner dere . Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 jeg hørte på discovery at det var noen syke Gkafter igang i F1 ... sikkert riktig Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Jeg vet, vanligvis 4.5G, men 5.6G var da sykt mye . Sikkert en feil ett sted Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Lite teit spørsmål, men når jeg regner ut den nederste ligningen din, så får jeg til svar 0,56998. Jaja tenker jeg, han har ganget det med 10(eller 9,81?) og fått 5,6(og rundet av feil vei da, om jeg har gjort det rett). Men hvorfor har du gjort det? Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hvordan får du radius i svingen til å bli 130 meter? Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Jeg har blandet grader og meter i den første posten, men det skulle bli det samme uansett... Angående avrunding. Det er kalkulatoren min som gjorde det. Ikke skyld på meg Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Ja greit, men hvorfor ganget du med 10?(eller 9,81 eventuelt om det er det du har gjort) Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Han ganget med 9,81 for å finne tyngdekraften Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Så det han egentlig har gjort er å: (84,4m/s)~2*9,81 G=--------------------------- = 5,585634? 130*9,81m/s~2 Som er det samme som om man skriver det: (84,4m/s)~2 G=--------------------------- *9,81 = 5,585634 130*9,81m/s~2 P.s ~ er opphøyd i. Da burde jo det i for seg stå i ligningjen eller er det jeg som er overtrøtt? Annyway legger jeg meg, la os få hvite hva som skjer i morgen da, om du fant ut av det eller fik svaret av noen. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Jeg vet, vanligvis 4.5G, men 5.6G var da sykt mye Hvis 4,5G er vanlig syns jeg ikke 5.6G høres mye ut. Det er vel neppe noen formel1-bil som er i stand til å holde en fart på 304 km/t i en sånn sving. Har sett gjennom uregningen din, og kan ikke se at du har gjort noen feil. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Du blander nok sammen akselerasjon m/s^2 og hastighet m/s. Det han har gjort er å gange sammen tyngdeakselerasjonen og radius i svingen ( 130 * 9,81 ), for så å dele farten opphøyd i 2 med dette. Dette gir altså G=5,6 men om det er riktig aner jeg ikke :-? Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Tror nok utregningen stemmer. Problemet her ligger i beskrivelsen av den virkelige verden: Gå ut på en stor slette el. og skritt opp en sirkel med r=130 meter. Da vil du se at denne svingen i virkeligheten er ganske krapp; MYE krappere enn svingene Häkkinene & Co. runder i 300 km/t..... Du har mao. rett i at dette er i overkant for selv en F1-bil. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 haha svingradius på 130m i over 300km/t, da svinger bilen FORT tenk dere en bil som kjører rett frem i den farta, og så i løpet av 4,5 sekunder kjører bilen i motsatt retning... La meg bare si at det blir vanskelig å skifte cd inni bilen i løpet av svingen. Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Kraft = masse * akselerasjon, og formelen for SENTRIFUGALkraft blir da: Min kjære fysikklærer vil da si at det ikke finnes noe som heter sentrifugalkraft. Føreren har en bevegelsesmengde på vei i en retning, og så vil sentripetalkraften endre retningen på farten. Det er ingen kraft som dytter føreren utover i svingen. Det er bare en kraft som forsøker å dreie fartsretningen. Den eneste kraften føreren kjenner er nettopp sentripetalkraften, og denne kjenner han fordi han blir klemt mot selen og siden av formelbilen. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 haha svingradius på 130m i over 300km/t, da svinger bilen FORT tenk dere en bil som kjører rett frem i den farta, og så i løpet av 4,5 sekunder kjører bilen i motsatt retning... La meg bare si at det blir vanskelig å skifte cd inni bilen i løpet av svingen. Den kjører fort ja. Omtrent på 1:31 i denne filmen er svingen jeg prøver å regne ut. Mange gode teorier her btw. Skal gruble litt på sakene senere i dag...[/url] Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Tok en titt på videoen. Legg merke til hvordan formel-1 sjåfører kjører for å gjøre svingen mindre krapp. De legger seg ut før svingen og svinger slik at bilen er helt inne mot innerkanten midt i svingen, for så å trekke ut mot ytterkanten etterpå. (tegn det på et papir hvis du ikke skjønner hva jeg mener). Uansett: Jeg vet ikke hvordan du kom frem til 130 m, men svingen sjåføren tar blir altså større enn det banen tilsier. (kanskje du har tenkt på dette allerede) Lenke til kommentar
EC Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Antall "G" er intet fysisk begrep. Om jeg ikke husker feil, er "G" et tall som viser forholdet mellom den kraften du vanligvis blir påvirket av (tyngdekraft) og den totale summen av krefter du blir påvirket av i f.eks. en bil eller et fly. Når du svinger med en bil, har kroppen bevegelsesmengde i en retning. Du blir så påvirket av en annen kraft, sentripetalkraften, som forsøker å skyve _deg_ ut av svingen. Det er den samme kraften som forsøker å dytte bilen ut av svingen, men friksjonen mellom hjulene og bakken er større eller lik sentripetalkraften, ergo svinger bilen. Når bilen skrenser, er friksjonen litt mindre enn sentripetalkraften. Du kan også regne ut hvor "krapp" bakketopp som skal til før en bil med en gitt fart letter. Når vi i fysikk snakker om "G", er det snakk om tyngdekraften, eller tyngdeaksellerasjonen om du vil. G=mg=masse*9,81 m/s^2, Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Det er sentripetalkraften som gjør at du faktisk svinger. Den dytter deg ikke ut av svingen. For at du skal svinge må du ha en sentripetalkraft. Hvis ikke, ville du bare fortsatt rett frem. Når en satelitt snurrer rundt jorda, er sentripetalkraften og tyngdekraften samme kraften. Nemlig den som får satelitten til å svinge rundt jorden. Lenke til kommentar
John Abrahamsen Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Dette hjalp da lite . Jeg kan alt det dere nevner her. Men noen som er enige i utregninga da? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Jeg er som sagt enig i utregningen din, men jeg er i tvil om det er riktig at en Formel 1 bil kan holde 304 km/t i en sving med radius på 130m. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå