Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Kan HTML kalles et programmeringsspråk?

Lurer litt på det selv om jeg egentlig tror det ikke er det.

Det som er klart er at det er et språk fordi det står jo for Hyper Text Markup Language.

Men ettersom HTML - filer ikke er programmer, er det vel ikke det da!

Noen innvendinger el. noen som vil utdype litt mer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er klart er at det er et språk fordi det står jo for Hyper Text Markup Language.

Men ettersom HTML - filer ikke er programmer, er det vel ikke det da!

Noen innvendinger el. noen som vil utdype litt mer?

Nå kommer det jo ann på hva du legger i uttrykket programmer da ? Er det noe som skal tilby interaktivitet til brukerene ? Er det noe som er laget av kompilert kode ?

Så alt ligger vel i definisjoner, jeg vil ikke si at det er et programmeringsspråk, jeg vil kalle det for et scriptingspråk, men da igjen vil enkelte si at scripting er programmering....

Lenke til kommentar

På en måte er det jo et "Interprenter Language" (scriptspråk?)- som basic, perl etc .. (hvis vi ser litt stort på det).

Jeg ville kanskje kalt det et "språk" i enkelte sammenhenger, men det er noen år siden man skrev at man kunne "programmere html" på CV'en 8)

Lenke til kommentar

det er et språk ja, men ikke et programeringsspråk. se mer på det som et språk som definerer formatering. stilles i samme klasse som xml. du kan ikke kjøre html, det kan bare tydes. det er altså et formateringsspråk, presentasjonsspråk, markeringsspråk, eller hva du vil kalle det.

Lenke til kommentar
HTML kan nok ikke (dessverre?) kalles et programmeringsspråk.  

Det er riktig

HTML bestemmer bare hvordan en webside skal se ut.

Det er feil. HTML bestemmer struktur av en webside og har svært lite med utseendet å gjøre, f.eks. betyr H1 en overskrift, mens det er nettleseren som til slutt avgjør hvor stor overskriften egentlig er. Med CSS har du derimot større kontroll over utseendet.

Dette tema hører egentlig under web-design som igjen ligger under programmering. Men web-design er mye mer enn programmering og HTML er ikke programmering. Derfor er det usikkert hvor denne tråden hører hjemme.

Du lager ikke programmer med HTML. Du lager kun enkle koder som tolkes av en nettleser.

Lenke til kommentar

HTML er ikke et programmeringsspråk

Kriteriene for noe som er programmert er vel at det har noen funksjon. HTML Gjør ingenting, det er bare en definisjon på utseende til et dokument.

Java derimot er et programmeringsspråk

Lenke til kommentar

HTML bestemmer bare hvordan en webside skal se ut.

Det er feil. HTML bestemmer struktur av en webside og har svært lite med utseendet å gjøre, f.eks. betyr H1 en overskrift, mens det er nettleseren som til slutt avgjør hvor stor overskriften egentlig er. Med CSS har du derimot større kontroll over utseendet.

Dette tema hører egentlig under web-design som igjen ligger under programmering. Men web-design er mye mer enn programmering og HTML er ikke programmering. Derfor er det usikkert hvor denne tråden hører hjemme.

Du lager ikke programmer med HTML. Du lager kun enkle koder som tolkes av en nettleser.

Jepp. My point exactly.. Det er til syvende og sist browseren som bestemmer utseende. Men det er vel ikke noen vits i å dra temaet så langt, når svaret allerede ble nevnt i første svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...