Gå til innhold

Kjøpe bil i USA, forsikring mm.

Anbefalte innlegg

Jeg og et par kompiser skal til USA i sommer. Vi tenkte å kjøre fra vest til øst, og vi tenkte å kjøpe en bil da dette er billigere enn å leie for så stor strekning og såpass langt tidsrom. En av dem jeg reiser med har familie der borte, og de skal hjelpe oss med å handle bil - så det er forsåvidt ordnet.

Det jeg lurer litt på er hvordan det er med forsikring, bruk av norsk førerkort etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er ikke idiot, det er jo bra. Da har vi oppklart det ...

Jeg spør ikke om noen har en bil til salgs i USA, da hadde jo tråden glidd rett inn i "kjøp og salg"-kategorien. Det jeg spør om er: har noen erfaring med kjøpt av bil i USA? F.eks. med hvordan det er å bruke norsk førerkort, hvordan det er med forsikring etc.

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du får forsikring på turistvisum i USA.

Hva har du tenkt å gjøre med bilen når ferien er over?

Sjekket leiepriser? Jeg fikk tilbud på 4500,- for leiebil i 2 uker, pickup NYC og delivery Miami. Synes dette var rimelig. Dette var en bil av OK størrelse (Chrysler 300). Adskillig mindre styr også.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefalt deg å sjekke mulighetene for å leie. Slettes ikke sikkert det blir spesielt mye dyrere, i tillegg til mye mindre styr.

I USA vil i de fleste tilfeller et norsk førerkort av EU-standard, altså kredittkortstørrelsen, i de fleste tilfeller være nok. Men få NAF til å skrive ut et internasjonalt førerkort, just in case. Koster vel en hundrelapp tenker jeg. (Personlig tok jeg jo lappen i USA, så er ikke helt kjent med dette).

I USA må du ha forsikring. Den er ofte dyr, og jeg tror nok ikke du som nordmann under VisaWaiver-programmet kan få registrert en forsikring i ditt navn. I USA er man også relativt opptatt av at alle primærsjåfører er registrert av forsikringsselskapet, så det er mulig du kan få denne familien din der til å tegne forsikring, og be dem sette deg opp som en av primærsjåførene. Det vil jeg tro går. Bare husk at forsikring antagelig blir dyrt for en utlending uten amerikansk driving record etc. Forsikringsbransjen i USA generelt er mye mer gjennomberegnet enn i Norge; i USA er det slik at skoleelever f.eks. (dvs deres familie) får lavere forsikringspremie dersom de kun får As og Bs på karakterkortene sine, og der det i Norge er forbudt og skille mellom kvinnelig og mannlige sjåfører er dette noe som selvsagt skjer i USA. Jeg vet ikke hvor gammel du er, men som ung mann uten amerikansk driving record, utlending i tillegg, kan forsikring bli en dyr affære

Dersom du blir stoppet av politi vil de alltid spørre om forsikringspapirer og førerkort. Det er med andre ord helt sentralt!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar folkens. :)

Etter å ha lest litt rundt, heller jeg kanskje mer mot leie. Ferien blir på ca 1,5 til 2 måneder, og vi blir i hvert fall to sjåfører. Jeg har ikke hørt med noen firma ang. priser, men jeg kan ta en telefon i morgen. Sånn sett er det vel kanskje litt tryggere med leiebil, siden man får en relativt ny bil, slik at man ikke blir stående midt i ørkenen i Texas med et gammelt vrak med blåst girkasse eller noe annet gøy. :p

Ellers, hvis vi skulle kjøpt en bil, skulle vi alltids klart å få solgt den.

Jeg tilhører vel kanskje "værstinggruppen" blant forsikringstagere: 19 år, hatt sertifikat i ett år og utlending.

Må man være 21 for å leie bil? Regner også med at vi ikke får lov til å kjøre bilen over grensen til Mexico, så vi får vel ta buss over?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...