Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

merkelig problem med lyden. tips mottas med takk *løst*

Gjest Slettet+212343

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+212343

Hei

Jeg har for andre gang fått et litt finurlig problem med lyden på min stasjonære pc. lyden funker helt fint lenge, men når jeg skifter fra headset til anlegget på tvn, så forsvinner lyden. altså, jeg har til vanlig et headset koblet direkte i lydkortet, som for ordens skyld er en eldre soundblaster utgave, soundblaster Live! value.

Jeg har en kabel liggende fra forsterkeren som brukes til tv'n, for de anledningene jeg vil spille høy musikk. Dette fungerer vanligvis helt knirkefritt, men i dag kuttet all lyd. jeg koblet tilbake til headsettet men nå får jeg ikke lyd der heller..eller, dvs jeg hører lyden skurrende svakt i bakgrunnen hvis jeg vrenger opp på maks, men ikke mer enn det.

Som nevnt så har det skjedd en gang før, men da kom den bare "plutselig" tilbake etter at jeg hadde fiklet med å koble over på onboard kortet og aktivert dette i bios, for så å koble tilbake til- og reaktivert soundblaster kortet. Nå fungerer ikke dette "trikset" heller...frykter at kanskje selve pluggen på soundblasterkortet holder på å ta kvelden, men har sjekket denne og finner ingen synlige feil. Er det noe helt basic jeg i min ignoranse overser her?

edit: løst. fant frem cd'en som fulgte med hovedkortet og innstallerte driverne til onboard lydkortet. får heller bare klare meg uten gameporten til jeg finner en løsning på det. tyder på at SB kortet rett og slett er ødelagt

Endret av Slettet+212343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg har for andre gang fått et litt finurlig problem med lyden på min stasjonære pc. lyden funker helt fint lenge, men når jeg skifter fra headset til anlegget på tvn, så forsvinner lyden. altså, jeg har til vanlig et headset koblet direkte i lydkortet, som for ordens skyld er en eldre soundblaster utgave, soundblaster Live! value.

Jeg har en kabel liggende fra forsterkeren som brukes til tv'n, for de anledningene jeg vil spille høy musikk. Dette fungerer vanligvis helt knirkefritt, men i dag kuttet all lyd. jeg koblet tilbake til headsettet men nå får jeg ikke lyd der heller..eller, dvs jeg hører lyden skurrende svakt i bakgrunnen hvis jeg vrenger opp på maks, men ikke mer enn det.

Som nevnt så har det skjedd en gang før, men da kom den bare "plutselig" tilbake etter at jeg hadde fiklet med å koble over på onboard kortet og aktivert dette i bios, for så å koble tilbake til- og reaktivert soundblaster kortet. Nå fungerer ikke dette "trikset" heller...frykter at kanskje selve pluggen på soundblasterkortet holder på å ta kvelden, men har sjekket denne og finner ingen synlige feil. Er det noe helt basic jeg i min ignoranse overser her?

Dette høres ut som hw feil, ville prøvd med et annet lydkort, onboard eller pci.

skru av kortet og sjekk loddingen bak på der som lyd ut er. samt andre plasser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+212343
Dette høres ut som hw feil, ville prøvd med et annet lydkort, onboard eller pci.

skru av kortet og sjekk loddingen bak på der som lyd ut er. samt andre plasser.

ja tenkte det jeg også. er jo så gammelt det lydkortet, og eneste grunnen til at jeg bruker det er pga gameporten på det så jeg får brukt min gamle flystikke. skal teste med onboard kortet mitt så fort driverne er nedlastet, men nedlastingen går selvfølgelig voldsomt sent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...