2bb1 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Sitter og skriver en novelle nå, men er usikker på om jeg skal holde meg i presens eller preteritum. Er dette noe som er opplagt for novelle-sjangeren, eller kan man selv bestemme hvilken tid man vil skrive i? Endret 14. november 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Det er ingen regler som tilsier at man skal skrive i en bestemt tid. Det er derimot en fordel om du er konsekvent og ikke blander fortid og nåtid. Det kan virke i en roman, men i en novelle blir det som regel feil. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Okei, takk skal du ha! Mener å huske at jeg har dummet meg ut på det før (å blande begge tidene i den samme novellen). Denne blir særs bra, føler det på meg Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Er det forøvrig uvanlig å ha med dialoger i en novelle? Kunne tenke meg å ha med en liten dialog midtveis i novellen, for å være med på å bygge novellen opp mot et toppunkt. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Vet ikke helt hva som menes med novelle men det er vel du som er forfatteren så du bestemmer hva som er normalt for din bok. I alle fall slik jeg ser det Lenke til kommentar
synsing Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Det velger du helt selv Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Er det forøvrig uvanlig å ha med dialoger i en novelle? Kunne tenke meg å ha med en liten dialog midtveis i novellen, for å være med på å bygge novellen opp mot et toppunkt. Man skal være forsiktig med dialog i noveller, men det kan gå an. Det spørs helt på novellen. Mange bruker det for mye og det blir fort feil. Men det går selvsagt an å bruke. Bare ikke bli for avhengig av dialogen. Får vi lese? Lurer jeg også på Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Siden de scanner teksten med "euphoreus" eller hva det heter, tør jeg ikke helt å legge ut teksten før jeg har fått vurdering fra læreren Men den ble ganske grei, tror jeg. Kort, men mye å tenke over. Forøvrig var den eneste dialogen (om det i det hele tatt kan kalles for dialog) "jeg elsker deg" Så det burde vel gå fint Endret 15. november 2008 av 2bb1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå