Gå til innhold

Ny rapport avslører løgner fra pelsbransjen - På tide med et totalforbud? Venstre og Lars Sponheim vil nedlegge næringen innen 2012!


Anbefalte innlegg

Jeg er enig med robert, jeg har aldri skjønt greia med at folk syns det er pent med en dyreskabb rundt halsen, men siden det finnes etterspørsel, finnes det tilbud. Vi dreper utrolig mange dyr hver dag. Vi avler dyr for å kunne leve av de. Jeg ser absolutt ingen klage over kjøttindustrien (utenom en og annen veganer). Pelsindustrien blir dratt ut som eksempel på grunn av måten de behandler dyrene på. Men det er absolutt ingenting som tilsier at man ikke kan bedre denne behandlingen tilstrekkelig nok til at dyrene får et verdig liv, selvom de ender opp som klær.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finne selvfølgelig andre næringer som også burde vært mer i søkelyset, feks produksjonen av egg fra burhøns. Pelsnæringen kommer trolig ekstra i søkelyset fordi folk i større grad har et forhold til dyr som likner på pelsdyrene, feks via hunder, katter, o.l.

 

Det dog noen aspekter som er ekstra ille med pelsnæringen, kontra andre former for dyrehold, mener jeg. De dyrene som holdes der i svært liten grad er tilpasset det formålet de tjener - de er minimalt domestisert. Det vil også si at deres instinkter er godt bevart, og disse stemmer svært dårlig overens med et liv i små bur på et nettinggulv.

 

En annen ting er at næringen ikke tjener noe nyttig formål - den er kun eksisterende fordi noen mennekser finner det forskjønnende å kle seg i pels. Vi kan selvfølgelig diskutere hvorvidt kjøtt, melk og egg er absolutte nødvendigheter, i hverfall i de mengdene som konsumeres i vesten, men det er nå tross alt en god del mer legitimt å spise et dyr som har gått fritt rundt på et jorde og gresset (og som ikke har en masse instinkter som vil noe annet), enn å trekke på seg en kåpe av et rovdyr som har tilbrakt livet på noen kvadratcentimeter nettinggulv.

 

Med bakgrunn i disse to punktene mener jeg at pelsnæringen ikke har livets rett: den tjener ikke et nødvendig formål, da produktet den produserer kun tjener å tilfredsstille enkelte menneskers forfengelighet. Dette skjer på bekostning av at lite tilpassede dyr må leve korte, uverdige liv under forhold som strider i mot deres naturlige instinkter.

 

Og man kan på den ene siden disktuere hvorvidt pelsnæringen er uetisk (selvom jeg klart mener ja), men noe som jo er et tydelig faktum (bla gjennom mattilsynets seneste rapport) er at de bryter loven om dyrevern på en rekke punkter. At næringen da attpåtil finansieres gjennom statlige subsidier er etter min mening horribelt - jeg finansierer med andre ord inidirekte lovbrudd. Jeg kommer derfor til å skrive til skattemyndighetene og be om å få refundert den delen av mine skattepenger som har gått til pelsnæringen. Det kommer helt sikkert ikke til å få noen innvirkning i det store og det hele - kun litt merarbeid for en eller annen stakkar på et kontor - men det er lov å håpe at flere gjør det samme og at alle monner, i siste ende, drar.

Lenke til kommentar

Dette er vel et tema som har vært diskutert her ei stund nå..

 

Men jeg ser det er mange som sliter med å innse at pelsdyrnæringen i Norge går mot slutten.

Etter å ha lest litt kjapt gjennom tråden her, ser jeg her også mennesker med omtrent samme type holdninger man ser i denne saken.

 

Typ "det er helt greit å kødde med både naturen og dyr og alle andre enn oss selv, så lenge det gagner oss selv."

 

Forkastelig, egoistisk, uetisk, skammelig.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...