Gå til innhold

Ny rapport avslører løgner fra pelsbransjen - På tide med et totalforbud? Venstre og Lars Sponheim vil nedlegge næringen innen 2012!


Anbefalte innlegg

Lol, så når jeg sier at jeg er mot pelsdyrhold så er det "fordi jeg anser dem som søte", hvis jeg begrunner en mer fundamental holdning så har jeg "latt som jeg bare er mot pelsdyr". I can never win with you guys. ;)

Jo du kan vinne! Men det er dårlige argumenter for nedleggelse som gjør at jeg ikke "kjøper" budskapet. Konsekvensene blir verre med nedleggelse.

Nei, salget fortsetter ikke som før. Salget er mindre, og jo flere som avvikler eller legger sterke restriksjoner på pelsdyroppdrett, jo større er sjansen for at holdningen endres slik at det blir mindre og mindre akseptert.

Kan vi få noen objektive tall på dette med link. Jeg har på en eller annen internettside lest at salget øker i verden, så det hadde vært greit med en dokumentasjon på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SirEmanon: Du trenger ikke "kjøpe" noenting som helst. Jeg har forklart hva jeg mener og hvorfor jeg mener det, du mener noe annet. Så enkelt er det.

 

Skugga: Ja, det er naturlig i den forstand at vi mennesker er en del av naturen slik at våre handlinger også blir naturlige utfra en slik definisjon. Men jeg anser den slags utnyttelse av dyr som svært uetisk. Du gjør det ikke, så vi har ulike syn på det.

Lenke til kommentar
SirEmanon: Du trenger ikke "kjøpe" noenting som helst. Jeg har forklart hva jeg mener og hvorfor jeg mener det, du mener noe annet. Så enkelt er det.

 

Skugga: Ja, det er naturlig i den forstand at vi mennesker er en del av naturen slik at våre handlinger også blir naturlige utfra en slik definisjon. Men jeg anser den slags utnyttelse av dyr som svært uetisk. Du gjør det ikke, så vi har ulike syn på det.

Her har vi det igjen! Ingen svar på spørsmålet om link til de talla du viser til. At salget er mindre.

Lenke til kommentar

Hva konkret er det du vil ha svar på? Når vedkommende konstaterer sitt syn og kommer med begrunnelser på det, trenger vel ikke det å dokumenteres? Om salget av pels øker er dette trist. Men som sagt er min påstand at salget hadde sunket hvis folk viste hvordan industrien behandler dyrene.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Se innlegg 280 (og 279); Nei, salget fortsetter ikke som før. Salget er mindre.......

Dette er ikke å konstantere sitt syn, men en påstand som man må ha underlag for å hevde.

For å underbygge sannheten i denne påstanden hadde det vært greit med en dokumentasjon (tall-link). Eller er det slik at påstander kan slenges ut i luften og håpe at noen ikke etterspør dette? Spør du meg, er ikke dette den rette måte å bruke for å få frem et budskap. Dette fører jo til at troverdigheten svekkes.

Lenke til kommentar
Hvorfor har vi bruk for pels, når det finnes gode imitasjoner og hvordan kan oppdrett av pels, dyreplageri og profitt skilles fra hverandre? Etter min mening henger dette nøye sammen og kan ikke skilles. Med andre ord vi kan ikke føre en legitim pelsindustri uten dyreplageri.

 

De såkalte "gode imitasjonene" du refererer til kommer fra kina,de er i utgangspunktet laget av hunde og katte pelser som er "foredlet" til en fluffete konsistens.

 

Når det gjelder opprett så er det nok andre saker som er mer kritikkverdig,ville heller sett på oppdrett av fjærfe og griseavl for og ikke snakke om transport av levende dyr,men disse grupper er vel ikke søte nok til og fronte noen profilerte aksjoner.

 

Det hele her koker ned til kapitalisme,noe alla greenpeace/hval og selfilmen fra Lindstrøm.

Blir bare profilert saker med søte dyr som kan gi penger i kassa,så dere såkalte aktivister kan ha kule fester og kjøre rundt i fete firehjulstrekkere.

 

Det eneste jeg ikke kan tolerere i utgangspunktet er trofejakt,det er på linje med drap i mine øyner.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri brukt ordet "søt" i denne tråden. Hvorfor dette gang på gang blir dratt opp vet jeg ikke. Etter min mening har dette ingenting med saken og gjøre. At det finnes kritikk verdige forhold i flere bransjer er jeg fullstendig klar over. Når det gjelder falsk pels er ikke dette ekte pels på noen måte. At det har forekommet episoder av det du selv beskriver og skisserer, betviler jeg ikke. De produktene er ikke falsk pels og kan heller ikke omtales som dette. Jeg vil også påpeke at du har en ganske liten forståelse og kunnskap om hva dyrevernere er og gjør.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Selv har jeg aldri brukt ordet "søt" i denne tråden. Hvorfor dette gang på gang blir dratt opp vet jeg ikke. Falsk pels er ikke ekte pels. At det har forekommet episoder der dette har skjedd betviler jeg ikke. De produktene er ikke falsk pels og kan heller ikke omtales som dette.

 

Der må jeg nok arrestere deg litt,det forekommer en massiv import av "petskinns" fra kina som blir fremstilt som skinimitasjoner.

 

Her er en reportasje med solheim,den bekrefter at import av hunde og katte skinn til norge/europa foregår i stor skala.

Her er en fra youtube som viser hva som virkelig foregår på andre siden av kloden.

Mod. anm. Sånn i tilfelle noen trenger det, advares det mot sterke scener her.

 

 

 

 

Hvis du gidder så finner du plenty informasjon om dette på nettet selv.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Ordet "søt" blir dratt fram antagelig fordi det finnes endel fordommer og generaliseringer om at alle som er motstander av pelsindustrien er det utelukkende fordi rev og mink er søte. Dette er selvsagt tilfellet for noen, men mange slenger bare dette ut og antar at dette gjelder alle - og man tror derfor at man har effektivt avvepnet alle argumenter som kan komme. Man kan nemlig se bort fra alt som blir sagt fordi det hele bunner i at rev og mink er søte.

 

En slik form for generalisering er selvsagt like tåpelig som andre generaliseringer og bør behandles på samme måte - overses, helst, da jeg egentlig ikke tror noen argumenter vil nå inn når man er overbevist om at det er slik verden henger sammen.

Lenke til kommentar
Er fullstendig klar over dette. Men i denne saken snakker vi da ikke om skinn, men om pels? Man må ta en kamp av gangen.

 

Pels ok da skal du få det også,se denne og gråt.

 

De få pelsfarmene som fortsatt fins i Norge gjør en forholdsvis god jobb hvis du sammenlingner med pelsfarmere i andre europeiske land,jeg ser helst at vi har den typen av produksjon i nærmiljøet hvor vi har mulighet til og kontrollere og pålegge disse enn at den skal foregå et annet sted på jorden hvor vi i lille norge ikke har mulighet til og kontrollere produksjonen og slaktingen.

 

Hvis du virkelig vil få slutt på pelsproduksjon så må du hendvende deg til de som kjøper pels og få dem til og slutte og kjøpe pels,først da kan vi avslutte alle former for pels/skinn opprett i Norge.

Lenke til kommentar

Selv har jeg pint meg igjennom slike filmer før og jeg trenger ikke å se flere da jeg får søvnproblemer av de. Er opplyst på dette området. Det er dessverre ikke alle det ser vi av dette innlegget:

Blir bare profilert saker med søte dyr som kan gi penger i kassa,så dere såkalte aktivister kan ha kule fester og kjøre rundt i fete firehjulstrekkere.
Lenke til kommentar
Selv har jeg pint meg igjennom slike filmer før og jeg trenger ikke å se flere da jeg får søvnproblemer av de. Er opplyst på dette området. Det er dessverre ikke alle det ser vi av dette innlegget:
Blir bare profilert saker med søte dyr som kan gi penger i kassa,så dere såkalte aktivister kan ha kule fester og kjøre rundt i fete firehjulstrekkere.

 

Mener du at jeg ikke er opplyst,en som ikke forstår dyrenes lidelser,eller er alle som ikke er enige med deg uopplyste ?

 

Vel har lest endel av dine innlegg og tør påstå at det er du som ikke har det hele og fulle innsikt i hva som skjer rundt omkring i verden.

 

Det og fjerne pelsopprett i norge vil jo bare forsterke dyrenes lidelser ekstremt mye mer,da salgesorganer må importere mer pels fra andre land.

 

Det jeg prøver og si til deg er at du må få det hele bildet og ikke bare være en pelsekstremist i ditt egent nærmiljø,eller er du så nærsynt at du ikke ser utenom Norges grenser.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det skjer verre ting utenfor Norges grenser. Men å bruke det som argument for å opprettholde en bransje jeg er grunnleggende i mot blir for meg en fallitterklæring. Å avvikle pelsdyrnæringen i Norge vil være et steg i riktig retning, på samme som at avviklingen av næringen i andre land også var et steg i riktig retning. Dette må gå mot både politikerne for å få gjennom et lovforslag og mot forbrukerne for å jobbe med en holdningsendring.

 

Problemet med å forsøke å spre informasjon til forbrukerne er at mange dessverre stempler det som "dyrevernsfanatikere og deres propaganda" uansett hvor saklig man forsøker å legge det frem, noe som jeg tror er med på å gjøre at det hele blir vanskeligere og tar lenger tid. Her tror jeg at et forbud fra politikerns side kan ha en sterk innflytelse på folks holdninger til hvor akseptert pels er, og kan være med på å gjøre at folk kjøper mindre importert pels.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...