Gå til innhold

Ny rapport avslører løgner fra pelsbransjen - På tide med et totalforbud? Venstre og Lars Sponheim vil nedlegge næringen innen 2012!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er veldig optimistisk å tro at den gemene hop ikke legger sammen to og to, men det spiller liten rolle. Så lenge de får behovene sine møtt bryr de seg ikke.

Det dreier seg ikke om behov her, fordi man har ikke behov for pels i et samfunn hvor man kan kjøpe syntetiske klær. Og hvis den gemene hop ikke bryr seg om dyrs lidelser, så må det en lovendring til. Hva de som ikke bryr seg om dyrenes lidelser måtte mene om det er for meg - og dyrene - revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Feil, du bestemmer ikke hvorvidt det finnes et behov eller ei.

Jeg bestemmer ikke at det ikke er et behov. Jeg forklarer at det ikke er et reelt behov. Pels trengte man egentlig fordi det er svært kaldt her nord vinterstid. I dag har vi varme og isolerte hus samt godt utvalg av varme klær som ikke kommer fra pels. Ergo har vi ikke et behov for pels for å overleve.

Vil du bidra til noe mer i diskusjonen enn enkeltsetninger som bare har den funksjon å kverulere på enkeltord, slik at vi kan få en konstruktiv debatt fremfor å lete etter noe å ta noen på?

Lenke til kommentar
Det er veldig optimistisk å tro at den gemene hop ikke legger sammen to og to, men det spiller liten rolle. Så lenge de får behovene sine møtt bryr de seg ikke.

Det dreier seg ikke om behov her, fordi man har ikke behov for pels i et samfunn hvor man kan kjøpe syntetiske klær. Og hvis den gemene hop ikke bryr seg om dyrs lidelser, så må det en lovendring til. Hva de som ikke bryr seg om dyrenes lidelser måtte mene om det er for meg - og dyrene - revnende likegyldig.

Behovet for pels er større hvis vi ser på konsekvenser for produksjonen av de syntetiske klærna du har på deg.

Lenke til kommentar
Behovet for pels er større hvis vi ser på konsekvenser for produksjonen av de syntetiske klærna du har på deg.

Pelssalget er såpass lite at jeg tror ikke det har særlig stor innvirkning fra eller til på akkurat det. Det er nok andre faktorer som spiller mer inn på konsekvenser av klesproduksjon som må tas tak i på helt andre måter.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har dette invirkning. Vi bør produsere flere plagg og klær av pels, slik at produksjon av miljøfientlige produkter reduseres. Hvis hver nordmann kjøpte en dongeribukse mindre i året ville vi totalt sett spart verden for omlag 420 tonn miljøgiftige kjemikalier og sprøytemidler. Kan vi bruke pels i steden for, ja mindre miljøforurensning.........

Lenke til kommentar
For meg teller dyrs lidelser langt mer enn menneskers valgfrihet. I hvertfall i vårt overflodssamfunn hvor vi har mer enn nok og velge av fra før.

Det er sikkert mange som vil si det samme som deg, men i praksis er det svært få som vil bli vegetarianere og unngå alle lær- og skinnprodukter.

Lenke til kommentar
Det er sikkert mange som vil si det samme som deg, men i praksis er det svært få som vil bli vegetarianere og unngå alle lær- og skinnprodukter.

Jeg vet. Det er nok mange som foretrekker å ha skylapper på når det kommer til kjøttindustrien, siden de da slipper å ta stilling til det. Heldigvis, kan man si, så stiller det seg litt annerledes når det gjelder pels. Det er kanskje dobbeltmoral for dem det gjelder, men akkurat det bryr nok dyrene seg fint lite om. Jeg stiller meg pragmatisk akkurat her - så lenge vi får avviklet pelsdyrindustrien så ser jeg på det som viktigere enn at folk er dobbeltmoralister. (De fleste mennesker har vel en eller annen form for dobbeltmoral i seg på et eller annet område, evt. at det ikke er samsvar mellom det de sier og det de faktisk gjør. Det er ikke noe unikt for dyrevernere). Så får vi ta et steg om gangen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...