robertaas Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Det er også store muligeter med bruk av falsk pels. Produksjonen rundt dette kjenner jeg ikke godt nok på stående fot. Mye av fuskpelsen som selges, også i Norge, er faktisk ekte pels. Det fordi forbrukerne vil ha god fuskpels. Lenke til kommentar
SindreKA Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Hva skjer viss Norge ikke produserer pels? Pels vil fortsatt bli omsatt og solgt. [..] Den største eksportør av pelsprodukter er Kina, som samtidig ikke har noen form for dyrevernlovgivning. Er dette ønskelig?Det kan være ønskelig med et importforbud. Etter denne vurderingen (som ikke er vitenskapelig) er min konklusjon at vi bør bruke mer pels. Kutter vi ut pels fører dette til større produksjon av polyester og bomull, som igjen fører til global miljøskade. Men selvfølgelig skal pelsnæringen forholde seg til gjeldene lovverk. Takker derfor denne tråden for at det har ført til at jeg ser et større behov for pelsnæringen nå i dag……Hvis man ser på hva pels faktisk blir brukt til i dag så er det til svært marginale moteklær. Jeg tror neppe, uten å regne på det, at et frafall av pels vil ha noe mer enn bare ha en tilsvarende marginal økning av produksjon med andre typer tekstiler. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Mye av fuskpelsen som selges, også i Norge, er faktisk ekte pels. Det fordi forbrukerne vil ha god fuskpels. Har registrert tilfeller av dette. Det er selvfølgelig ikke akseptabelt i noen form. Falsk pels skal aldri inneholde ekte pels. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 At noen driver etter gjeldende lovverk, er ikke ensbetydende med at dyrene har det bra. Vet du hva gjeldene lovverk er når det gjelder hvor stor plass hvert dyr harinfor? Når man ser på hvordan rev og mink oppfører seg som ville dyr og ser hvilket liv de har i pelsdyrnæringen så er det soleklart at avstanden mellom deres naturlige liv og det liv de har nå er enorm. Når det gjelder rapporter som sier at dyrene har det "bra", så sammenlignet den ene rapporten med dyr som har det mye verre. Så man jo si f.eks at rev og mink i Norge har det "bra" i forhold til dyr som blir flådd levende. Men jeg vil heller sammenligne dem med deres naturlige liv, og da mener jeg de har det svært langt fra bra. Ang. pels fra Asia så mener jeg også at jeg ønsker totalforbud, og da er dette veien å gå. Flere land har allerede gjort det og vi kan være det neste. Ved å forby pelsdyrnæringen og samtidig spre informasjon om dette, så kan vi endre holdningen slik at færre og færre kjøper pels. Det er den rette veien å gå, etter min mening. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Flere land har allerede gjort det og vi kan være det neste.Nevn et land hvor man ikke kan få kjøpt pels! Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Nevn et land hvor man ikke kan få kjøpt pels! Jeg har ikke sagt noe om hvorvidt man får kjøpt pels eller ikke, men hvorvidt andre land har avviklet pelsdyrindustrien eller ikke. Det virker som om du er mer ute etter å kverulere og å "ta" meg for noe enn å virkelig debattere dette. F.eks å hoppe på det du kaller "falske lenker" mens jeg ikke hører noen kommentarer fra deg ang. det jeg har lagt ut etterpå. Hvis du ikke har noe å klage på så kommenterer du det ikke? Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Survival of the cutest. Jeg blir kvalm. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Survival of the cutest. Jeg blir kvalm. Kanskje en idè å ikke trekke alle over en kam og se saken for seg selv i stedet for å bli blindet av egne fordommer? Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Ja, det er kanskje en idé. Om dyrene brukes til pels eller mat er jo et fett. Men om de er søte er det uakseptabelt. Jess sir. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Ja, det er kanskje en idé. Om dyrene brukes til pels eller mat er jo et fett.Men om de er søte er det uakseptabelt. Jess sir. For meg er det ikke ett fett. Det er heller ikke alle som mener pelsdyrnæringen skal legges ned, men at forholdene skal forbedres. Jeg spør igjen: Hva med å ta av fordomsbrillene før du poster? Endret 10. desember 2008 av Tabris Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Men vet dere -egentlig- noe om forholdene, annet enn hva den noe obskure kilden til roberteh? Har dere førstehåndsinformasjon? Neppe. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jeg har vært på en pelsdyrfarm, ja. Og jeg har sett slike bur flere ganger så jeg vet størrelsen på dem. Jeg har også lest forskriftene som sier hvor store (eller små) de skal være, så robertehs kilde (som du vel kaller "obskur" bare for å mistenkeliggjøre den?) er bare en av mange andre kilder jeg har. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Kom med de da. At du har vært på én pelsfarm av gud vet hvor mange teller egentlig ikke så mye. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Det har blitt lagt ut mange lenker og dokumentasjon allerede i tråden. Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Og derfor kan du ikke gjenta de i pen og pyntelig orden? Hvis de er så mange, mener jeg. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Det er også muligheter for å bruke øynene. Sett deg inn i saken og les tråden, den er full av informasjon og eksterne linker med fakta. Er du interessert i og debattere saken oppfordrer jeg deg til og sette deg skikkelig inn i den, slik at debatten blir konstruktiv og ikke kun fyllt opp med "one liners" og skyttergravsdiskusjoner. Saken er komplisert, men bunner i at en ny rapport avslører løgner fra pelsbransjen. Delta gjerne i debatten og kom med argumenter, men gjør det på en skikkelig måte i stedet for og kun gjenta ting som allerede har blitt sagt. Slik jeg ser det har dette ingenting med hvilket dyr som er søtest og gjøre, men om etikk og god moral, la oss skille mellom dette. Endret 10. desember 2008 av roberteh Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Jepp, for moral er noe universelt, konstant og statisk, og du og dine kjenner fasiten. Go fly a kite. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 10. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2008 Hadde man kjent fasiten ville man ikke opprettet en tråd som dette. Har selv ingenting mot og høre menings motstandere komme med sin retorikk og argumentasjon, ber bare om at den blir frembrakt på en måte der vi ikke ender opp med en lite hyggelig debatt med personkarakteristikker og skyttergravsdiskusjoner. Kom gjerne med argumenter. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 (endret) Jepp, for moral er noe universelt, konstant og statisk, og du og dine kjenner fasiten. Nei, dette stemmer ikke. Hva om du legger av deg den aggressive skyttergravteknikken og debatterer konstruktivt med argumenter som er lenger enn en setning? Go fly a kite. Nei, takk, jeg har ingen interesse av kite-flyving. Dessuten handler denne tråden om pelsdyrnæringen, ikke kites. Endret 10. desember 2008 av Tabris Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 10. desember 2008 Del Skrevet 10. desember 2008 Den handler om et produkt som åpenbart har en etterspørsel, og som således ikke vil stanse eller bli avskaffet hvorvidt du vil det eller ei. Thanks, come again. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå