Gå til innhold

KG7 — dårlig kort for multimedia / multitasking?

Anbefalte innlegg

Hei forum!

Jeg har jo nettopp satt opp KG7-systemet mitt, med t-bird 1,4, 512 micron cl2, +++ osv. Og XP. Jeg klarer ikke å spille av verken CD-er eller mp3-er med noe program uten at lyden hikker en gang i blant. Spesielt når jeg surfer på nettet, eller maskinen kopierer eller jobber med noe, klarer den ikke på noen måte å spille av skikkelig. Men den hikker også hvis den får stå alene. Med hikking mener jeg at lyden hakker, støyer seg litt eller på en annen måte er ukorrekt.

Jeg har selvsagt lett mye etter problemet, og har f.eks. prøvd alle innstillingene i Winamp som har med buffere og lignende å gjøre, men uten at jeg har hatt noe hell, muligens er Winamp bedre enn mp7, men ikke mye i så fall. I min søken etter problemets kjerne, har jeg sett at flere med KG7 har klaget over dette. Det skal ikke være på sånn på prosessorer over 200mhz, det nekter jeg å tro. Derfor er jeg også veldig skuffet, og først følte at dette er AMD sin feil (jeg hadde pentium før).

Ellers er alt bra da. Men dette er jo en alvorlig bøgg, jeg har ingen andre CD-spillere enn de i maskina osv. Har ikke prøvd dvd-avspilling, men divx (fra CD) klarer den fint. Det er ikke noe med UDMA og, for alt slikt riktig.

Jeg er inne på en idé om at skjermkortet stjeler ressurser fra lydkortet, men det vel kan ikke stemme for lyden hakker ikke i spill o.l.

Noen råd, synspunkter eller andre erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert VIA 4in1 drivere? hvis ikke hent dem på: http://downloads.viaarena.com/drivers/4in1/4in1433V.zip

Ikke legg inn AGP-drivern som følger med der. Legg inn AMD AGP Driver i stedet: http://www.amd.com/us-en/Processors/Techni...71_2336,00.html

Jeg har også litt problemer med småhakking lyden i XP, så jeg tror det kommer av OS'et.

[ Denne Melding var redigert av: Kamerat på 2001-09-29 14:40 ]

Lenke til kommentar

Jeg kan nå avkrefte at miniport-driveren har noe å si. Jeg kan også avkrefte at hakkingen kommer av OS-et, fordi jeg har brukt det med min p3 siden beta 2 kom ut i april. Men at det har noe med XP-s kompabilitet med AMD å gjøre kan være, men da gjelder nok dette antageligvis W2K også.

Jeg leste en sammenligning av P4 og AMD for en tid tilbake, og da kom det fram at lyden hakket. Jeg husker ikke hvor, men kanskje var det på hardware.no. Og de testet det jo ikke med Xp. Men dette må jo være noe flere opplever, og som kan fikses! Ellers må jeg bare kaste hele det nye hovedkortet mitt med alt på, og det blir jo også litt dumt.

Lenke til kommentar

Jeg har også opplevd en del "feil" lyd når jeg spiller av musikk i Winamp etter at jeg innstalerte Win2k på en Celeron400@500 m/160meg ram. i perioder hopper spilleren over 1-2 sek av sangen når den spilles, dette kan skje opptil 2 ganger i løpet av en sang.

Dette skjedde ikke i Win98/SE, me det kan hende at det er maskinen min som er for liten når jeg surfer og kjører en del program samtidig!

Lenke til kommentar

Jeg hadde samme problem når jeg kjørte win2k, men da jeg la inn XP RC1 gav dette problemet seg. Det er klart at det er et problem med OSet, hva det er vet jeg imidlertid ikke. Går ihvertfall fint nå! Maskinen min består av:

T-bird 750, Abit KT7A, 384MB RAM..

[ Denne Melding var redigert av: s_18 på 2001-09-29 18:49 ]

Lenke til kommentar

KG7 er et ganske nytt hovedkort. Dette betyr nok at det ikke vil være fullt så kompatibelt med div. programmer, os'er osv. Men det vil nok snart bli fikset på. Tror ikke du kan skylde på AMD da de ikke har laget hk'et, og siden de samme prosessorene har gått knirkfritt på KT7A hk'ene.

Har kjørt Win2000 på en Athlon 800(slotA) uten noen problemer når jeg spilte mp3'er. Det hakket derimot ofte i Win98 på samme maskin!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har også et KG7, løsningen til problemet ditt er at 1. hent ned de nyeste 4-in-1 driverne og lydkortdriverne. installer lydkortdriverne deretter 4-in-1 driverne. Dette løste mange problemer for meg bl.a kræsjing når jeg spillte DIVX og merkelig "lyd hikk"

Lenke til kommentar

Problemet var HPT-driveren, og jeg måtte både flashe og oppdatere windows xp (som egentlig ikke ville). Den er nå oppdatert til siste betaversjon, og alt er meget hyggelig.

Jeg har Micron minne, og det er kjøpt på pcmax.no. Jeg ville imidlertid heller hatt Apacer minne, og det selger de på psdata.no.

:smile:

Hilsen Maroder_S

Lenke til kommentar

Når det gjelder XP så er det kjent at de medfølgende driveren til Soundblaster kort ikke er helt på nett. Selv har jeg også skurring, da spesielt når jeg starter f.eks Word mens Winamp kjører. Creative lover at dette skal være fikset i de nye XP-kompitable driverne som nettopp er slupper. Last de ned på www. soundblaster.com. Skal selv legge de inn nå, kan poste senere om eventuell forbedring/forverring....

mvh

Jo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...