Solid Edge Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Har fått en oppgave i Elenergi, hvor fasekompensering inngår. Men på grunn av permisjon har jeg vært borte når resten av klassen har gjennomgått dette. leste litt i boka om det, men der sto det: "fasekompensering gjennomgås i ett av de andre fagene." Finner ingen informasjon om dette i noen av de andre fagbøkene. Tenkte dere her på forumet kunne hjelpe meg på vei... Oppgaven: For en trefase motor har vi følgende opplysninger: 400V/50Hz, 37 kW, effektfaktor/cosφ = 0,9, Turtall/n = 2949 og virkningsgrad/η = 0,93.Motoren skal fasekompenseres slik at effektfaktoren blir minst 0,97. Beregn størrelsen på kondensatorbatteriet dersom de er koblet i trekant. Beregn størrelsen på kondensatorbatteriet dersom de er koblet i stjerne. Finner heller ingen formler i verkstedshandboka eller gjennom søk på google Endret 14. november 2008 av Solid Edge Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Huh? Dette finner du i lærebøkene tror jeg. Vi lærte det i ElektroTeknikk. Er et lite helvette husker jeg og finne verdiene... Bruk av grafer er alltid gøy. Men det var mye utregning mener jeg. Back in 2003-2004 gikk jeg GK Elektro. Endret 15. november 2008 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Sopps Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Huh?Dette finner du i lærebøkene tror jeg. Vi lærte det i ElektroTeknikk. Er et lite helvette husker jeg og finne verdiene... Bruk av grafer er alltid gøy. Men det var mye utregning mener jeg. Back in 2003-2004 gikk jeg GK Elektro. for det første så er alt stoff kuttet ned for de som går på elenergi nå og har ikke så mye som det tidligere var. det skal bli enklere og det er fjerna fordi at bedriftene ikke bruker å regne ut diverse ting. som febdok. men hva hjelper vel det når lærerene suger og er noen tosker. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Forferdelig og høre min sønn. Elektronikk timene var elsk! Men du! Vi har elektroavdeling her på forumet. Kanskje du kan be en moderator til og flytte den? Der får du sikkert hjelp. Jeg kan ta meg bryet og spørre... Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 18. november 2008 Forfatter Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Huh?Dette finner du i lærebøkene tror jeg. Vi lærte det i ElektroTeknikk. Vi har ikke faget elektro teknikk, men et fag som heter elenergi. Går 3. året automasjon og vi har kun en elenergi bok, Elektriske Anlegg heter den. Fant ingen informasjon der. for det første så er alt stoff kuttet ned for de som går på elenergi nå og har ikke så mye som det tidligere var. det skal bli enklere og det er fjerna fordi at bedriftene ikke bruker å regne ut diverse ting. som febdok. men hva hjelper vel det når lærerene suger og er noen tosker. Stemmer veldig godt Dette er noe som er veldig irriterende når man øver til prøver ol. Ikke for å sette lærerne i en gruppe, men de lærerne vi har hatt de siste årene har vært ordentlig trassige. Forutenom noen topp-lærere. Vi har flere gang ferske vår nåværende kontaktlærer i å gjøre feil, men det hjelper svært lite å konfrontere lærern med dette. Ettersom han er en sånn person som alltid skal ha rett. Han har faktisk flere ganger beskyldt boka, og andre pålitelige kilder før feil. Forferdelig og høre min sønn. Elektronikk timene var elsk! Enig, vi hadde også en ut av den gode "gamle skolen" på grunnkurs. Veldig nøye, men f*en hvor vi lærte å hadde det gøy Men syntes det ble litt O.T. her (selv litt skyldig), er det ingen som har kjennskap til tema'et. innleveringen er levert inn, ettersom fristen var på fredag. Men jeg er fortsatt interessert i å finne ut av hvordan oppgaven løses. Endret 18. november 2008 av Solid Edge Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 18. november 2008 Del Skrevet 18. november 2008 (endret) Jeg er ikke en elektroingeniør og har heller ikke vært gjennom slike oppgaver tidligere. Men jeg ser noen interessante parametere som får meg til å prøve. Om ikke svaret er riktig kan hende at utregningene gir deg noen ideer. Jeg har ikke regnet trefaseoppgaver tidligere så jeg gjør om fra trefase til enfase og regner på dette. Vi splitter trefase til å være enfase. Effekten over en fase blir 37kW/sqrt(3)=21.4kW. Spenningen er 400V. Utfra dette kan vi beregne strømmen gjennom fasen og impedansen til motoren. Strømmen er gitt av effekt delt på spenning. I=21.4kW/400V=53.4A. Vist i punkt (4). Impedansen består av en reell del (motstand i viklinger+terminaler) og en indutans del (induktansen til vikligene). Z= R+ jwL (Vist i punkt (3),(5) og (6). Det er induktansen som dreier fasen slik at fasen mellom strøm og spenning ikke er 0 grader. Fra oppgaven står det at cos(phi)=0.9. Hvis vi tar invcos(0.9) får vi 25.8 grader. Det vil si at med en effektfaktor på 0.9 så henger strømmen 25.8 grader bak spenningen. Dette er vist i punkt (1). Videre vet vi at strømmen også er gitt av spenning delt på impedans: I=V/Z = 400 /( R + jwL) = 400V/53.4A. vist i punkt (5). Vi har nå to ligninger som gjør at vi kan finne verdien på R og L. Når vi finner induktansen L regner vi ut impedansen til L. For å kompensere vekk fasefeilen legger vi inn en kondensator som har tilsvarende absolutt impedans i serie med induktansen. Induktansen og Capasitansen vil derfor kansellere ut hverandre og netto fasedreining blir 0. Jeg kom frem til R=70 mOhm L=110uH C=92mF faseoppgave.pdf Endret 18. november 2008 av ddd-king 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå