Wiciwato Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) Heisann. Jeg har fikk mitt første speilrefleks for ca.1 år siden. Jeg liker å ta bilder sånn generelt, så jeg tenkte meg et allround-objektiv. Kanskje macro. Jeg er villig til å bruke opp til 3500,- tenker jeg. Har nå et Nikon D40. Noen forslag? Skal bruke mye utendørs!! Endret 14. november 2008 av Wiciwato Lenke til kommentar
TheBoxhead Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 du nevner ikke så veldig mye hva du ønsker derfor gir jeg et generelt tips. Når jeg tenker et allround objektiv innebærer dette typisk et objektiv med et zoom område fra 18-150mm. Det som jeg tror er viktig er om du kommer til å bruke det mest innendørs eller utendørs. Skal du bruke det mye inne så er det ikke veldig mye du får for 3500,- som er brukende. Dette fordi du da får for dårlig lyssyrke på objektivet, da er du evt avhengig av en god blitz. Derimot skal det hovedsakelig brukes ute er det mye ok zoom objektiver i klassen rundt 3500,- men du må leve med litt høye blender verdier. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Du må nok gi mer informasjon... Hva har du fra før? Vil du ha macro 1:1? Hva vil du ta bilde av? Er vidvinkel vitkigere enn tele? Vil tro en form for 18-200mm vil passe deg bra, hvilken produsent får du selv bestemme. Her er noen forslag: Sigma 55-200mm F4-5.6 DC HSM 1500,- Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3 XR Di-II LD ASPHERICAL (IF) MACRO (med fokusmotor) 1785,- Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM 2300,- Nikon AF-S 18-135mm f/3.5-5.6 ED-IF DX 2770,- Vil tippe den siste gir mest fopr penga om 200mm ikke er et must... Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Ok! Takk for forslag. Kan legge inn litt mer info. Fra før har jeg et vanlig kit objektiv til Nikon D40, AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5,6 GII ED. Jeg er litt interessert i macro. Men ikke vidvinkel. Har lyst til å ta mye nærbilder som blir klare og fine. Tele og zoom hadde vært greit, er det ikke mulig å ta macro bilder med de zoom og tele også? Har iallefall sett på han gubben du nevnte Mr.Olsen, med 500mm. Han tok macrobilder samt fugle- og dyrebilder, med et teleobjektiv. Vet ikke om han brukte akkurat 500mm på macrobildene, men samma det. Uansett; har lyst på et teleobjektiv som man kan ta nærbilder med også, uten å koste for mye, ikke mer enn 3500,-. Takk for hjelpen Edit: Hva er forskjellen på full format og ikke full format? Endret 15. november 2008 av Wiciwato Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Ok! Takk for forslag. Kan legge inn litt mer info. Fra før har jeg et vanlig kit objektiv til Nikon D40, AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5,6 GII ED. Jeg er litt interessert i macro. Men ikke vidvinkel. Har lyst til å ta mye nærbilder som blir klare og fine. Tele og zoom hadde vært greit, er det ikke mulig å ta macro bilder med de zoom og tele også? Har iallefall sett på han gubben du nevnte Mr.Olsen, med 500mm. Han tok macrobilder samt fugle- og dyrebilder, med et teleobjektiv. Vet ikke om han brukte akkurat 500mm på macrobildene, men samma det. Uansett; har lyst på et teleobjektiv som man kan ta nærbilder med også, uten å koste for mye, ikke mer enn 3500,-. Takk for hjelpen Edit: Hva er forskjellen på full format og ikke full format? Han bruker Sigma 105mm til makro... Fullformat er med en sensor på 36x24mm, mens ikke fullformat er 1,3crop, 1,5crop, 1,6crop eller 2,0 crop... Altså mye mindre sensorer... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Ok! Takk for forslag. Kan legge inn litt mer info. Fra før har jeg et vanlig kit objektiv til Nikon D40, AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5,6 GII ED. Jeg er litt interessert i macro. Men ikke vidvinkel. Har lyst til å ta mye nærbilder som blir klare og fine. Tele og zoom hadde vært greit, er det ikke mulig å ta macro bilder med de zoom og tele også? Har iallefall sett på han gubben du nevnte Mr.Olsen, med 500mm. Han tok macrobilder samt fugle- og dyrebilder, med et teleobjektiv. Vet ikke om han brukte akkurat 500mm på macrobildene, men samma det. Uansett; har lyst på et teleobjektiv som man kan ta nærbilder med også, uten å koste for mye, ikke mer enn 3500,-. Takk for hjelpen Edit: Hva er forskjellen på full format og ikke full format? Han bruker Sigma 105mm til makro... Fullformat er med en sensor på 36x24mm, mens ikke fullformat er 1,3crop, 1,5crop, 1,6crop eller 2,0 crop... Altså mye mindre sensorer... Bruker ikke du 150mm Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Ok! Takk for forslag. Kan legge inn litt mer info. Fra før har jeg et vanlig kit objektiv til Nikon D40, AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5,6 GII ED. Jeg er litt interessert i macro. Men ikke vidvinkel. Har lyst til å ta mye nærbilder som blir klare og fine. Tele og zoom hadde vært greit, er det ikke mulig å ta macro bilder med de zoom og tele også? Har iallefall sett på han gubben du nevnte Mr.Olsen, med 500mm. Han tok macrobilder samt fugle- og dyrebilder, med et teleobjektiv. Vet ikke om han brukte akkurat 500mm på macrobildene, men samma det. Uansett; har lyst på et teleobjektiv som man kan ta nærbilder med også, uten å koste for mye, ikke mer enn 3500,-. Takk for hjelpen Edit: Hva er forskjellen på full format og ikke full format? Han bruker Sigma 105mm til makro... Fullformat er med en sensor på 36x24mm, mens ikke fullformat er 1,3crop, 1,5crop, 1,6crop eller 2,0 crop... Altså mye mindre sensorer... Bruker ikke du 150mm Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 OK,så vi har to stk Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Vi har to hva? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Vi har to hva? Glem det,jeg missforstod,trodde han mente deg,men han viser til gubben du viste til Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Det er vanskelig å finne ett objektiv som skal dekke alt, og samtidig være bra på alle områder. Tamron har et nytt objektiv som akkurat har kommet på lager i enkelte nettbutikker, og dt er 18-270 med stabilisator. da får du omtrent samme vidvinkel som du allerede har, men mye mer tele. Beste "makroforhold" er 1:3.5 (i følge specen), og det er et stykke igjen til virkelig makro, men kanskje godt nok? Holder til middels store blomster osv, men ikke til små insekter. Forgjengeren 18-250mm fikk relativt gode kritikker til å være en linse med så stort zoomområde. Jeg har ikke sett noen test av 18-270 ennå, så bildekvaliteten er det vanskelig å si noe om. Prisen er i overkant, med ca 4500. Den vil sikkert synke litt når objektivet har vært på markedet litt, men sannsynligvis ikke til 3500 på en stund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå