khvm Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Hei, Som tittelen forklarer, så har jeg gått seriøst inn for å en dag bestige Mount Everst. I hvert fall innen 2012. Jeg har hatt dette som et mål lenge, og ønsker å gjennomføre det som et av mine livs store mål. Jeg er en aktiv person, som trener 4-5 ganger i uka styrke og kondisjon. Personlig har jeg ingen stor erfaring med klatring, og føler dette må være den riktige sporten ift det å bestige et såpass stort fjell. Har noen her inne relevant kunnskap eller erfaring med å bestige høye fjell? Jeg snakker da selvfølgelig ikke om Galdhøpiggen. Er det noen andre forum hvor jeg kan få mer info om dette emnet? Takk! Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Kansje ta kontakt med mennesker som har besteget den? Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Vel, dette er en dyr tur. Så viss du seriøst vurderer dette får du vise hva du kan og ordne deg sponsorer! Lenke til kommentar
izek_mendez Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Tren buldring et halvt år, så tauklatring et halvår. Everest, skal ikke være det mest teknisk krevende fjellet, men du får likevell bruk for litt teknikker. Å gå everest er ikke som å gå Galdhøpiggen på noen kanter. Etter det kan du begynne å bestige de vanskelige toppene i norge. Du får ikke høydetreninga, men finnes harde topper her i landet også. Kjøp deg boka "Norges Fjelltopper Over 2000 meter" Etter det må du ut av landet og jobbe deg opp på topper og tilegne deg kunnskaper til du føler deg klar for everest. Snakk med folk som tidliger har besteget toppen og jobb målrettet. Tren opp psyken din! Lykke til! Lenke til kommentar
khvm Skrevet 19. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2008 Tren buldring et halvt år, så tauklatring et halvår. Everest, skal ikke være det mest teknisk krevende fjellet, men du får likevell bruk for litt teknikker. Å gå everest er ikke som å gå Galdhøpiggen på noen kanter. Etter det kan du begynne å bestige de vanskelige toppene i norge. Du får ikke høydetreninga, men finnes harde topper her i landet også. Kjøp deg boka "Norges Fjelltopper Over 2000 meter" Etter det må du ut av landet og jobbe deg opp på topper og tilegne deg kunnskaper til du føler deg klar for everest. Snakk med folk som tidliger har besteget toppen og jobb målrettet. Tren opp psyken din! Lykke til! Takk for svar! Buildring virker interessant, og jeg tror dette er en riktig treningsform som forberedelse for bestigning av høye fjellkjeder. Hvor kan jeg øve meg på dette i Norge? Helst i Oslo omegn. Når jeg da skal over til å bestige de vanskelig toppene i Norge, så må jeg jo benytte meg av utstyrt, regner jeg med? Bør jeg gjøre dette med noen venner, eller med erfarne mennesker? Har du mer nyttig info? Lenke til kommentar
Hamsterino Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 K2 i 2015 da? De er ikke i samme liga en gang ut i fra det jeg hører. Har liknende ambisjoner, og har lest mange bøker og brukt mange hundrevis av timer på nettet der jeg forsket på det. Det man trenger: 1. Du trenger penger, hvis du skal dra med en organisert, guidet ekspedisjon koster det mye penger, opptil 64 000 dollar. Men det finnes billigere alternativ har jeg hørt, så hvis du bruker litt tid på Google finner du de fort. Det billigste jeg har hørt om er 10 000 dollar, så det er uansett mye penger, og den turen var ikke guidet. 2. Du trenger kompetanse og erfaring. Det er ikke forferdelig mye teknisk klatring der hører jeg, utfordringen går mer på fysisk form i såfall. Dra til en klatreklubb i nærheten av deg, og få kursing og mange klatreturer så du blir komfortabel med å være i store høyder og du blir komfortabel med knuter/sikringsmidler osv. Isklatring er også noe du burde få erfaring innen tenker jeg. Å være så god som mulig med stegjern og isøkser er det viktigste. Bruk så mye tid i fjellet som mulig, og les bøker om emnet. Anbefaler "No Shortcuts to the Top" av Ed Viesturs, men den er ikke oversatt til norsk. Det finnes garantert mange norske bøker på emnet. Men Viesturs sin bok tar for seg det med hvordan man skal tenke om risikoene og sikkerhet på en måte jeg ikke har erfart med andre bøker, så den ville jeg lest først. Gå i fjellene så mye som mulig, helst med tung sekk, men pass på så du ikke ødelegger kne. Vinterklatring på 2000-metere i Norge tror jeg kan være bra forberedelser. Og dette blir gjentatt av nesten alle profesjonelle høydeklatrere når folk spør dem hvordan de skal forberede seg: Klatre noen av The 7 Summits og en lett 8000-meterstopp. The 7 Summits er de høyeste toppene på hvert kontinent. Europa: Elbrus Afrika: Kilimanjaro Nord-Amerika: Denali/Mount McKinley Sør-Amerika: Aconcagua Antarktis: Mount Vinson Asia: Mount Everest Oseania: Kosciuszko / Carstensz Pyramid (litt uenighet om hvilket som er det høyeste) Det er viktig å få erfaring med hvordan du reagerer på høyden, og det får man på disse fjellene. Det er såklart mange andre alternativer, men disse hører jeg ofte blir foreslått, kanskje fordi de er så godt kjent og populære. Rekkefølgen går vanligvis sånn (vanskelighetsgrad og rekkefølge man bør gå etter dem i): Kilimanjaro Elbrus Aconcagua Denali/McKinley Når det gjelder Aconcagua vs. Denali så er den litt tricky. Jeg tror Denali er det mest krevende, men Aconcagua er det høyeste. Denali er noe av den aller beste forberedelsen du kan ha før Everest har jeg hørt, mange byråer foreslår eller forlanger at du har besteget det før du får lov til å bli med. Klimaet og utfordringene er veldig liknende Himalaya, og en Himalaya-veteran som kom til Denali sa at han aldri hadde opplevd et så ekstremt klima før. Et veldig veldig farlig fjell, akkurat som Everest. Så burde du klatre en lett 8000-meter for å være fullstendig forberedt. Det er mange forskjellige meninger om hvilken 8000-meter som er den enkleste, men ingen av dem er enkle i det hele tatt. Cho Oyu er det jeg hører er best å forberede seg med. I tillegg, når man står på toppen så ser man Everest ikke så langt unna hvis været er bra. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 6. august 2013 Del Skrevet 6. august 2013 (endret) Gammel tråd og jeg vet mange brukere hater at gamle tråder blir "bumpet" på denne måten her, men likevell kan det være noe nyttig informasjon å få med seg på f.eks et google-treff. Jeg har lenge gått rundt med en drøm om å bestige verdens høyeste fjell - Mount Everest. Jeg er stum av beundring over mennesker som har greid det og ikke minst har jeg lest mye og sett på mye om Everest. Mange skriver at de har erfaring med det ene og det andre, men det er erfaring som ikke kommer med oppe i høydene vi snakker om. Det er marsjhøyden til en jumbojet og på toppen får man kun 25-30% av oksygenet man vil få tilført hjernen ved havnivå. Så hva gjør dette? Jo, man blir svimmel, dårlig, oppkast, diarè og i færste fall kan høydesyke ramme. Høydesyke fører til at hjernen svulmer opp og kommer man seg ikke raskt nok ned i høyde, vell så inntreffer døden. Det er en grunn til at man må oppholde seg ved Basecamp i over 2 uker for å venne seg til høyden. Kroppen må rett og slett produsere nok røde blodlegmer til at man klarer høyden der oppe. Alt dette her kommer i tillegg til risikoen om frostskader. Man skal være klar over at man har meget stor sannsynlighet for å måtte ofre både fingrer, tær og bein i forsøket. Risikoen for frostskader har økt betraktelig nå i de seneste årene. Dette fordi Everest har blitt så "populært" å bestige at det hoper seg opp lange køer ved f.eks "Second Step". Klatrere blir stående ofte over 2 timer å bare vente på at folk skal bevege seg oppover i stigen og at de skal få sin tid på toppen. I over 40 minusgrader tar det ikke lang tid før man får frostskader og i færste fall inntreffer hypothermia. Dette bilde ble tatt 19. mai 2012 like ved "Second step". Som man ser er trafikken stor og man må stå lenge å vente. Hele 234 kom seg til toppen den dagen. Fire døde. Klatrere på vei mot Camp IV. En del av klatringen foregår i mørket. Spesielt når man forlater Camp4 og setter kursen mot toppen. Mange tror også at når toppen er nådd, så har man klart det. Sannheten er at man da er halvveis! 80% av alle ulykker skjer på veg ned. Det sier kanskje sitt. Når alt det er sagt, så skal jeg minst legge bak meg 10 topper på over 5.000 meter før jeg kan tenke på Mount Everest. I tillegg har jeg tonnevis av klatring etc å lære meg før jeg kan være i nærheten. "En modig klatrer dør. En klok klatrer snur i tide." Endret 7. august 2013 av Mantoius Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 9. august 2013 Del Skrevet 9. august 2013 Du kan jo prøve Kilimanjaro fyrst. Det er jo enkelt, om ein ser vekk frå at mange ikkje taklar den tynna lufta og må gje seg på vegen opp. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 (endret) Kilimanjaro er faktisk en av de toppene jeg ser for meg å kunne bestige allerede innenfor ett år. Har enda ikke pønsket helt ut hvordan, men en norsk ekspidisjon hadde vært å foretrekke. Problemet med de ekspidisjonene er at de tar seg godt betalt for noe som egentlig er sånn enormt krevende. Cecilie Skog arrangerer turer dit, men med en prislapp over 40.000,- tror jeg jeg velger noe andre Endret 10. august 2013 av Mantoius Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 11. august 2013 Del Skrevet 11. august 2013 Kilimanjaro er faktisk en av de toppene jeg ser for meg å kunne bestige allerede innenfor ett år. Har enda ikke pønsket helt ut hvordan, men en norsk ekspidisjon hadde vært å foretrekke. Problemet med de ekspidisjonene er at de tar seg godt betalt for noe som egentlig er sånn enormt krevende. Cecilie Skog arrangerer turer dit, men med en prislapp over 40.000,- tror jeg jeg velger noe andre Treng ingen norsk ekspedisjon, er mange lokale hyggelege som tek på seg slike oppdrag, altså guid og bæring. Men ein lyt ha med seg ein del dollarsetlar, gjerne buntar med 5'arar, til å tipsa guid og bærarar. Ikkje at det er SÅ dyrt. Det er hyggelege folk, dei forstår vel at kriminalitet i det området som kan skremma vekk turistane ville vore katastrofalt, så ikkje noko slikt å vera bekymra for. Det kan lønna seg å ta ein ekstra kviledag underveis, og bruka minst 7 dagar for å venda seg til den tynne lufta. Ein mange år yngre godt trent kar lot vera å ta den ekstra dagen, og vart høgdesjuk og nådde aldri toppen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå