Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mobiltbredbånd, blåskjermer, telenor kundesupport en VITS!


Anbefalte innlegg

Denne historien startet da min samboer kom i den situvasjonen at hun kom til å farte en del rundt i distrikts Norge. Jeg tenkte at mobiltbredbånd ville være midt i blinken for henne, slik at hun når som helst, og hvor som helst, kunne ta opp laptop'en og komme seg på nett. I butikken ble vi forsikret om at USB modemet var kompatibelt med vista, ingen problemer der. Installasjonen var også enkel, fordi driverene lå på USB modemet, som også fungerer som en slags minnepinne med drivere på.

 

Joda, ganske riktig, vi plugget i modemet og det installerte seg selv, og etter kort tid så var hun på nett. Så langt er alt vel og bra og produktet lever opp til forventningene. Men så var det også slutt på morroa.

 

Maskinen begynnte oftere og oftere å krasje med blåskjerm. Jeg fikk samboeren min til å sitte klar med digital kamera og ta bilde av blåskjermen, denne inneholdt desverre ingen referanser til drivere av noe slag så man kunne koble den opp mot noe som helst. Dump filene som blir generert ved blåskjerm krasj inneholdt heller ingen informasjon som var nytting i å spore problemet.

 

Jeg foretok da en fullstendig gjennoppretting av maskinen, med formatering, reinstallering av Windows Vista og alle oppdateringer, og lot maskinen stå tilkoblet adsl via wifi i over et døgn uten at den hadde en eneste krasj. Så koblet jeg i det mobilebredbåndet, og det gikk ikke mange timer før vi hadde en ny blåskjerm.

 

Jeg sa til min samboer at hun fikk ringe Telenor kundesupport dagen etter mens jeg var på jobb, kanskje dette var et kjent problem og at de hadde en løsning. For nå hadde jeg, som er dataingenør av yrke, ikke noen flere tips å komme med.

 

Jeg sa til min samboer hva hun skulle si til kundesupport.

1. Maskinen har blitt reinstallert med alle oppdateringer fra Microsoft

2. Maskinen krasjer ikke når du er koblet til internet via ADSL wifi tilkobling.

3. Maskinen krasjer med blåskjerm etter kort tid når den er koblet til Internet via Telenor Mobiltbredbånd.

 

Hva tror dere vedkommende på Telenor Kundesupport, som jeg desverre ikke har navnet på, hadde å si da?

 

Dette er HELT klart et problem med maskinen!

 

Videre sa han også at:

"Om det MOT formodning skulle være noe med USB modemet, kan du ta PC'en inn til en butikk og prøve noen andre typer der."

 

Ja, det er jo praktisk når det kan ta alt fra 10 minutter til 2 timer før det normalt krasjer.

 

Dette svaret kom svært overraskende på meg, så jeg bestemte meg for å sjekke telenor sine sider om jeg kunne finne oppdaterte drivere for mobilt bredbånd. Jeg er jo klar over at blåskjerm er ikke noe som blir forårsaket av hva som helst i windows, men drivere er en typisk kilde til problemer. Jeg ser da en direkte sammenheng med bruk av telenor mobilt bredbånd og blåskjermer.

 

Ganske riktig, jeg fant oppdaterte drivere her:

http://www.telenor.no/bedrift/produkter/mo...nd/last-ned.jsp

 

Etter installasjon av disse driverene har vi nesten ikke sett blåskjermer i det hele tatt, en og annen kommer fremdels en sjelden gang, det viser vel egentlig bare at de oppdaterte driverene er bedre, men ikke perfekt. Det går i allefall å bruke nettet til noe fornuftig nå.

 

Så tusen takk for hjelpen Telenor kundesupport! Hva skulle vi gjort uten dere!!? (For de som ikke oppfattet det, så var dette et forsøk på sarkasme!)

Endret av kennethx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...