Gå til innhold

Hva er RAID?

Gjest medlem-156924

Anbefalte innlegg

Dette var ikkje stygt ment! Ofte kan det vise seg at folk egentlig ikkje har brukt for ting, selv om det virker spennende og nytt.

For all del, raid er sinnsykt gøy! Selv har jeg 4 saskontrollere og et par satakontrollere. Med 500 MB/s i leseytelse på OS disken, så er det en drøm og pakke ut store .rar filer og flyte mye data.

Noe av det aller gøyeste synes jeg, er at jeg kommer alltid først inn på brett i Battlefield 2 :mrgreen:

Skjønte det! hehe,

500mb/s det var da utrolig mye, vil dette øke konstant med jo flere harddisker? hva er øvre grense på de forskjellige RAID'ene?

Lesehastigheten og skrivehastigheten blir begrensa av kontrolleren. 2 stk av sasdiskene mine gir lesehastighet på 225 MB/s. 4 disker gir lesehastighet på litt over 400 MB/s. Har 12 sasdisker, så får ikkje utnytta de til fullt enda.

Om noen dager så får jeg en ny kontroller Areca 1680ix-12 med 1200 mhz dualcore cpu og oppgraderbar til 4 gb minne. Denne kontrolleren har en teoretisk båndbredde på 1,2 GB/s! :green:

I følge tester så ligger kontrolleren og snuser på ca 900 MB/s i raid-6. Noe som er rimelig greit :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...