Gå til innhold

Hva er RAID?

Gjest medlem-156924

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-156924

Hallo, jeg lurer på hva egentlig RAID-0 (og de andre) er for noe!

Jeg har aldri prøvd det og kjører kun vanlig formatert HD rett i SATA kontakten med OP på.

Er det Lurt og kjøre den i Raid?

Er det mulig og kun kjøre 1 disk i RAID?

Hvis man har f.eks 2 HD på 1TB og kjører de i en form for raid, vil de da gå konstant sammen hele tiden ?

Takk for svar

Endret av medlem-156924
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

raid enkelt forklart:

Ein setter sammen 2 eller fleire disker for å ha bedre ytelse eller duplikering av data for sikkerheit, eller den siste som er kombinasjonen av desse to.

For å sette opp raid må det minimum vere 2 disker (enkelte oppsett krever fleire)

norsk forklaring på wiki: http://no.wikipedia.org/wiki/RAID

full forklaring på raid : http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

Lenke til kommentar

Wikipedia

Kort sagt:

Du trenger 2+ like disker og en diskkontroller som støtter RAID for å kjøre RAID.

RAID 0 = Data blir spredt over flere disker for raskere lagring. Blir en disk ødelagt/borte så mister du data på alle diskene.

RAID 1 = Data blir speilet, failer 1 disk så har du akkurat den samme infoen på de / den andre disken(e) du har i maskinen.

RAID 1+0 = Det kan du gjette. Bruker både raid 1 og raid 0, da har du kapasiteten til 1 av diskene, men med økt ytelse.

Lenke til kommentar

Som alle her nevner så trenger du 2 disker for å kjøre dem i raid system.

Men mange RAID kontrollere har også støtte for JABOD, som står for Just a bunch of disks.

Denne instillingen krever ikke mer en 1 disk.

I mitt tilfelle var jeg tom for SATA kontrollere, så jeg plugga disken i RAID og satte kontakten til JABOD. Fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924

Takker så mye alle! vil RAID-0 gjøre opperativsystemet raskere?? med eventuellt 2 disker på 160gb hver seg??

Eller er det bedre ogRaide 2x 1TB disker, eller vil man miste diskplass til og kunne lagre og spille av f.eks musikk Osv.??

Endret av medlem-156924
Lenke til kommentar

Teoretisk vil hastigheten, sikkerheten og plassforbruk på raid gå slik:

En disk: 100mb/s || Null sikkerhet || 100% plassbruk (1 disk)

Raid0: 200mb/s || Null sikkerhet || 100% plassbruk (2 disker)

Raid1: 200mb/s || Full sikkerhet || 50% plassbruk (2 disker)

Raid0+1: 250mb/s || Full sikkerhet || 50% plassbruk (4disker)

Lenke til kommentar

RAID 0 med to 160GB disker vil gi deg økt hastighet samt en lagringskapasitet på 320GB.

RAID 1+0 er kanskje det beste valget. Hvis du da bruker dine 1TB's disker i RAID 1+0 vil du få økt hastighet og om den ene disken skulle ta kvelden så har du fortsatt den andre. Dog bare 1TB lagringsplass utifra 2x1TB disker.

Om du skal kjøre RAID 0, så anbefaler jeg ikke å plassere noe viktig data på diskene, litt surt å miste alt hvis èn av diskene tar kvelden. OS og programmer kunne da gå fint. Det er jo bare å reinstallere ;)

EDIT: kan hende jeg rota litt her, se beskrivelsen over istedet, sikkert bedre :p

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Mener at man burde ha 2 helt like disker og bruke RAID 0 på OS/system.

(Om man f.eks bygger en ny PC og skal ha alt nytt)

Om man har overskudd av penger eller er av den typen som liker å sikkerihetskopiere så bør du fortsatt ha 2 like disker og sette de i raid 1.

Tror ikke det er så vanskelig. Det er vel det samme som OC ;)

Lenke til kommentar

prøvde å installere en need for speed demo'en på raptoren og fikk bare feilmeldig når jeg skulle begynne spillet. os ligger på samsungen, ingenting skal være galt med raptoren. trodde denne feilen skyldtes at den ikke var satt til en raid0 konfigurasjon.

liten vits med raptor dersom du ikke kan bruke den til spill;)

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

RAID er en morsom og ganske grei sak. Nyere ASUS kort har gjort dette automatisk for deg, 2x SATA kontaktene som er røde på P5Q kortene for eksempel, her er det nesten bare plug and play når det gjelder EZ Backup som ASUS kaller det (RAID 1) Eller hastighetsmodusen som jeg ikke husker ASUS navnet på (RAID 0).

Personlig hadde jeg hørt om RAID men aldri hatt det før, men nå kjører jeg RAID 1 med 2x 1Tb disker, funker ganske bra til spill når det gjelder loading tider siden det da går mest på lesehastighet som går opp ved både RAID 1 og RAID 0.

Nizzen er dog RAID mannen her i gata, den mannen er litt sykere enn oss vanlige dødelige med avansert RAID kontroller, SAS (Ikke Scandinavian Airlines System :p ) og SSD om jeg ikke husket feil?

Stortsett til vanlig bruk så trenger du IKKE RAID, men om du har samlet deg ett arkiv og/eller om du har en harddisk som ikke føler at du kan stole på (Western Digital hos meg) så er RAID 1 en kjekk sak, for det er sjeldent at 2 disker ryker samtidig.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924
Noen sier at hvis man ikkje vet hva raid er, så er det best å la være å ha det. Hva mener dere om dette?

Hehe, jeg vet hva det er, men har hatt veldig liten forståelse for det, (har vel ordlagt meg litt feil for deg) noe jeg ikke liker før jeg skal f.eks, bygge meg ny pc. Jeg har bygd 5 igjennom tidene fordi det er en hobby. (derfor jeg leser alt jeg kan om en komponent eller oppsett før jeg velger den, eller bruker den Tester/Forumer) ;) er vel ikke grunn for sarkasme? fordet, tror vel ikke du ble født med all viten..? ikke at jeg er født i går heller da;)

Endret av medlem-156924
Lenke til kommentar

Dette var ikkje stygt ment! Ofte kan det vise seg at folk egentlig ikkje har brukt for ting, selv om det virker spennende og nytt.

For all del, raid er sinnsykt gøy! Selv har jeg 4 saskontrollere og et par satakontrollere. Med 500 MB/s i leseytelse på OS disken, så er det en drøm og pakke ut store .rar filer og flyte mye data.

Noe av det aller gøyeste synes jeg, er at jeg kommer alltid først inn på brett i Battlefield 2 :mrgreen:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156924
Dette var ikkje stygt ment! Ofte kan det vise seg at folk egentlig ikkje har brukt for ting, selv om det virker spennende og nytt.

For all del, raid er sinnsykt gøy! Selv har jeg 4 saskontrollere og et par satakontrollere. Med 500 MB/s i leseytelse på OS disken, så er det en drøm og pakke ut store .rar filer og flyte mye data.

Noe av det aller gøyeste synes jeg, er at jeg kommer alltid først inn på brett i Battlefield 2 :mrgreen:

Skjønte det! hehe,

500mb/s det var da utrolig mye, vil dette øke konstant med jo flere harddisker? hva er øvre grense på de forskjellige RAID'ene?

Lenke til kommentar

Han har jo SAS også må du huske på, SAS er en del råere enn vanlig SATA, men den delen jeg liker mest med SAS er de litt høyere spenningene som signalene overføres med, som da betyr at du kan ha lengere kabler, og lengere kabler betyr flere disker i RAID.

Vell det øker etter antall disker naturligvis, øvre grense på hvor mange disker du kan ha varierer fra kontroller til kontroller (De som er SKIKKELIG koster cash, bare spør Nizzen, tror nok han sitter på noen skikkelig dyre kontrollere mener jeg) så lommeboka kommer til å stoppe først antar jeg, eller kona i enkelte tilfeller om du har noe sånt.

Men 16 disker er ikke noe problem for visse variasjoner av RAID 5, tror det var RAID 5EE eller noe sånt.

Og joda, RAID er sinnsykt gøy til tider, og betryggende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...