Gå til innhold

Beyerdynamic DT 770

Darco

Anbefalte innlegg

Eg er på leit etter eit lukka headset som har voldsomt god lydkvalitet og so er behagelige å ha på seg, og har da vorte anbefalt Beyerdynamic DT 770. Lurte på om det er nokon so har noko erfaring med dei?

Vil primært bli brukt med ein Creative Zen Vision:M 30gb, ihvertfall so lenge den fungerar,

Har vorte anbefalt 32 ohm utgava av ein eller annan grunn... Nokon so kan forklara meg ke forskjellen på 32, 80 og 250 er, og kefor ein av dei eg bør velga?

Av musikk so blir det mest høyrt på den rock av ymse slag, som Soundgarden, Nirvana, Primus, Tool, Neil Young, Mark Lanegan... men og noko klassisk og lydbøker.

Viss nokon sitter inne med litt opplysningar om dessa, so ikkje vær redde for å del erfaringane her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg kjøpte DT770 Pro-80 for ca to uker siden, og har brukt de rundt 25 timer totalt til nå. De lærde strides om hvor lang "innspillingstid" et headset med så store elementer krever, men jeg merker tydelig at de blir bedre og bedre over tid. Spesielt volumet på lave frekvenser (100Hz og nedover) bedrer seg, noe som var litt svakt i begynnelsen synes jeg. Jeg har gjennomsnittlig store ører for en på 187-188cm og jeg har ikke noe press på ørene. Bøylen er ganske stram, så du kjenner definitivt at du har på deg headsetet da det presser mot området rundt ørene, men putene er fløyelsmyke (bokstavelig talt) og det er ikke en ubehagelig følelse, selv om du kjenner godt at de er der. Over tid glemmer du det sannsynligvis. Det er også positivt at bøylen presser putene mot hodet ditt, så slipper du å sitte og presse selv for å få best mulig lyd. Du har kanskje merket med øreplugger at lyden blir betraktelig bedre hvis du presser og holder pluggene lenger inn i øret, sånn de egentlig burde sitte.

Merk at jeg ikke har noe annet headset i samme prisklasse å sammenligne med, men jeg tok de på ordet alle de som sa at dette var det desidert beste du får til under 2000kr (jeg betalte 1695,- på Netshop) og det tviler jeg ikke på. Diskanten er veldig krisp og klar samtidig som basslinjene kan dundre i vei i sitt eget tempo uten at lydbildet blir grøtete og uklart. Det er vel egentlig det som imponerer meg mest med disse, at lydbildet er så åpent og klart og alle instrumenter/frekvenser gis rikelig med rom. Dermed gir det også mening å bruke lossless-formater (FLAC, Apple Lossless osv) som gjerne har en bitrate på mellom 600 til 1400kbps, de fleste ligger rundt 900-1000kbps. Du vil høre ofte stor forskjell på 900kbps og standard 128/160kbps.

Noen sier også at bassen er for dominerende, men det er jeg ikke enig i. Jeg har funnet ut at jeg får den beste lyden ved å kjøre flat equalizer (avslått med andre ord) og bare stole på innspillingen til lydfilen. Det er sikkert mange som har EQ på "bass bost" eller "rock" eller noe sånt og det gjør mer vondt enn godt på et headset med så god kvalitet. En basstest jeg liker er "jurassic lunch" (THX). Prøv å søk på den på limewire eller noe sånt. Jeg tror ikke den er copyrighted, siden det bare er en lydeffekt. Med DT770 kan du klart og tydelig kjenne T-Rexen komme trampende lenge før du hører den :) Lave frekvenser skal rumle, de skal ikke riste ut ørene dine, og det gjør disse perfekt.

Den totale elektriske motstanden i headsetet måles i Ohm (impedans) og det sier noe om hvor kraftig strømkilde man må ha for å drive elementene. Med 250Ohm vet jeg ikke om det er noe poeng i å bruke de til annet enn en forsterker. Jeg valgte 80 Ohm fordi jeg vil både koble den til forsterkere og lydkort på stasjonær/bærbar PC, og det fungerer de fint til. 32 Ohm er enda lettere å drive og jeg går ut i fra at disse er beregnet på Mp3-spillere. 80 Ohm fungerer også greit til de Mp3-spillerne jeg har testet. Jeg er i alle fall fornøyd med 80 Ohm.

Jeg har en stasjonær PC med SoundBlaster X-Fi Extreme og en macbook bærbar. Lyden er noe bedre på den stasjonære naturligvis, men lyden er også helt grei på laptopen.

Lenke til kommentar

Takk for eit innlegg so var litt meir informativt enn "Dei er råbra!!!", og det einaste eg vel har å spørra om no er om det vil væra ein tabbe av meg å gå for 80 ohm framfor 32 ohm sidan dei skal hovedsaklig skal brukast til mp3 spelar...?

Er jo fullt mulig at dei muligens kanskje skal brukast til andre ting seinare...

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...