Gå til innhold

Støttes norske veteraner?

Bobbylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk pluteslig trang på å få et svar på noe.

Hvilken støtte får norske soldater før, under og etter utenlandstjeneste? Tenker først og fremst på Afghanistan.

Dette er nok ikke noe enkelt svar å gi. Og svaret vil helt sikkert variere stort etter hvem du spør. Forsvaret og politikerne vil nok si at de er flinke. Men jeg mistenker at dersom du spør gutta og jentene selv så blir nok historien annerledes. Min opplevelse er at hovedfokus for dem begge er når du er klar for å reise ut neste gang fremfor å spørre om du sliter med noe. Altfor mange sendes på ene misjonen etter den andre uten tilstrekkelig pause mellom. Å innføre mulighet til å kjøpe fri mennesker fra sperrefristen (selv om det er frivillig) er i seg selv galskap. Vi vet at en kan "tvinge" folk ved å presse dem på lojalitet og kameraderi til å bli "frivillige" til ny tur.

Erfaringene fra Libanon var at mange som tok tur etter tur endte opp med problemer. Mange psykologer vil nok også si rett ut at det å søke seg ned gang på gang er et faretegn i seg selv. Mange veteraner sliter med det å takle det sivile liv eller hjemmelivet i hjemmeavdeling etter dramatiske hendelser ute. Det er svært få å snakke med som kan forstå det en har vært gjennom. Noe som fører til at man brenner inne med mye følelser. Det er ingen god ting. Mange takler det, men svært mange gjør det ikke.

Nå skal man jo ikke svartmale situasjonen heller. Men det er viktig å vite at den beste støtten man får etter utenlandsoperasjoner er kameratene. Forsvaret og politikerne skal man ikke håpe for mye på. Man kan bli overrasket selvfølgelig, men jeg personlig ville ikke satset på annet enn kamerathjelp. Den vet man at man får om man ber om det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...