isaac elric Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 yo har i omtrent 2 uker nå prøvd å komme inn i et 'normalt' søvnmønster, noe jeg har prøvd i evigheter. vanligvis sover jeg kanskje 4-5 timer om natten og 2 timer etter skolen... vel, det funka ikke så bra det heller, men det er verre å ha et normalt mønster. jeg er trøtt hele dagen, og sliter med å holde meg våken. lekser klarer jeg ikke å konsentrere meg om, ettersom jeg er for trøtt... så mesteparten av dagen går med på å holde seg våken fordi det visstnok ikke er 'sunt' å sove på ettermiddagen... vel, jeg er altså jævlig lite produktiv på dagen. får jeg sovet 1-2 timer så blir jeg hvertfall våken og oppegående nok til å jobbe med shit resten av ettermiddagen og videre utover på kvelden... men når kvelden kommer er jeg lys våken... selv om jeg har vært drittrøtt hele dagen, så går energinivået opp i 9-10 tida. da klarer jeg ikke å sove... er ikke trøtt en gang. sovner i 3-4 tida og våkner ca fem på 8 for så å løpe alt jeg orker for å rekke bussen... wtf skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Eneste som kan virke er at du tvinger deg til sengs sånn 22:00 tiden, og slå av alt lys i rommet og legg deg ned og prøv å sov. Kan være vanskelig, been there, done that. Våkn rundt 6 tiden og stå opp. Ha god tid på å gjøre deg klar for skolen, og når du kommer hjem, ikke legg deg å sov. Denne gangen legger du deg...21:30..prøv å sov da, repeat. Du vil nok få en stabil søvnrytme om noen dager. Etter noen dager kan du legge deg senere, grunnen til at du legger deg så tidlig de første dagene er at du kommer til å bruke lang tid på å sovne, kanskje opp i mot 2 timer eller mer. Uansett, lykke til. Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Gjør fysisk krevende arbeid om dagen, så sovner du lettere Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Eneste som kan virke er at du tvinger deg til sengs sånn 22:00 tiden, og slå av alt lys i rommet og legg deg ned og prøv å sov. Kan være vanskelig, been there, done that. Våkn rundt 6 tiden og stå opp. Ha god tid på å gjøre deg klar for skolen, og når du kommer hjem, ikke legg deg å sov. Denne gangen legger du deg...21:30..prøv å sov da, repeat. Du vil nok få en stabil søvnrytme om noen dager. Etter noen dager kan du legge deg senere, grunnen til at du legger deg så tidlig de første dagene er at du kommer til å bruke lang tid på å sovne, kanskje opp i mot 2 timer eller mer. Uansett, lykke til. blir jo bare max irritert når jeg ligger og vrir meg i senga i flere timer før jeg sovner... vet liksom at det er så mye annet jeg kan gjøre. men yeah, kanskje jeg prøver det... jeg burde vel kanskje stå opp tidlig i helgene og da hvis rytmen skal bli ordentlig stabil? Gjør fysisk krevende arbeid om dagen, så sovner du lettere aye! du har nok rett her... har ikke trent eller gjort noe fysisk tungt på lenge. tar 100 pushups hver dag, men det er vel ikke nok til å gjøre meg ordentlig sliten. ålreit, skal se om jeg ikke får trent litt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Du kan døgne, så er du drit trøtt dagen etter på så sovner du kanskje rundt 22:00 og kanskje det det blir sånn fremover. Lenke til kommentar
mnemic Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Har du vurdert sovepille? Finnes helt sikkert på apoteket, og kan vel ikke være så forferdelig dyrt heller. Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Det å være våken i 1 ekstra dag kan fungere. bare pass på å ikke sovne før neste kveld Jeg har mange ganger brukt den metoden for å bli kvitt dårlig døgnrytme Lenke til kommentar
probin Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 prøv andre ting før du tyr til piller mener når jeg... Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 ja visst faen, jeg nekter å ta piller. skeptisk til alt det der ass! har prøvd å døgne flere ganger før, men er fremdeles trøtt neste dag når jeg har sovet 12 timer. altså, jeg kan stå opp til samme tid hver eneste dag i 2 uker, men allikevel er jeg trøtt og blir ikke våken før kvelden igjen, hvor jeg da igjen bare sover knappe 6 timer. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 (endret) For min del har det aldri funket å tvinge meg i seng, så lenge jeg ikke er trøtt nytter det ikke. Hvis du er som meg må du bare stå opp tidlig, uansett hvor ubehagelig det er, og så legge deg i passende tid om kvelden. Stå opp like tidlig dagen etter uansett hvor lite du har sovet. Det ordner seg etter hvert. Sovepiller kan være et alternativ, det er i hvert fall bedre enn å gå søvnløs over lengre tid. EDIT: Ja, og forresten, fysisk aktivitet om dagen er viktig. Sitter du på ræva hele tiden blir du kanskje ikke sliten nok til å sovne. Og ikke spis mye like før du legger deg. Endret 14. november 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Den søvnforstyrrelsen du har opplever du som problematisk og det skjønner jeg. Det er ikke så rent få som har slike problemer. Det er viktig at du får klarhet i hva som er problemet ditt. Det kan være flere ting som ligger bak. De fleste synes det er problematisk å gå til psykolog, men i ditt tilfelle synes jeg at du skal tørre å ta steget. Det er ikke noe farlig, og det vil bidra til at du langt hurtigere kan få oppklart hva som er problemet. Det å ta sovepille er ingen god ide. Kroppen sier ifra til deg at noe er galt, og dermed må du lytte til hva den prøver å si deg, ikke dope den ned. Sovepille må du bare ta etter samtale med lege/psykolog, og for kortere perioder. Det er sant som det er sagt over her. Fysisk trening øker dine sjangser til å bedre dine søvnrytmer. Lys er også til god hjelp. Hvis du setter ned lyset 1-2 timer før det klokkeslettet du har bestemt deg for å sove så har det en positiv effekt. Lys om morgenen hjelper deg med å våkne opp. Du må bare være en forsker på din egen kropp, prøv ny atferd. Reguler aktiviteten etter din form, er du i god form, så for eksempel sykle/løp/gå til skolen, i stedet for å ta buss/kjøre. Har du lang vei så hopp av bussen noen stopp før du må og gå siste stykket. Hvis du har mye å tenke på, så kan det hjelpe å avslutte dagen med å lese i en god bok på senga, for å få tankene over på noe helt annet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Et tips jeg har fått med meg i et søvnprogram på TV er at hvis du ikke sovner innen 20-30 minutter skal du slå på lyset og lese en bok eller noe til du blir skikkelig trøtt igjen. Lenke til kommentar
probin Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 det har jeg lest !! der sto det faktisk at jeg skulle stå opp å gjøre noe til du blir trøtt:p Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 14. november 2008 Forfatter Del Skrevet 14. november 2008 Den søvnforstyrrelsen du har opplever du som problematisk og det skjønner jeg. Det er ikke så rent få som har slike problemer. Det er viktig at du får klarhet i hva som er problemet ditt. Det kan være flere ting som ligger bak. De fleste synes det er problematisk å gå til psykolog, men i ditt tilfelle synes jeg at du skal tørre å ta steget. Det er ikke noe farlig, og det vil bidra til at du langt hurtigere kan få oppklart hva som er problemet. så misnøye og bekymring kan være grunn til dårlig søvn? er ikke slik at jeg ligger våken om natten og bekymrer meg, men det kan jo hende det sitter i underbevisstheten... Lenke til kommentar
HelioX Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Har skrevet en del om emnet før, men essensen er egentlig; Bruk lysterapi fra egnede lamper tidlig om morgenen. Dette stiller inn den biologiske klokken. Mener enkelte apotek selger portable systemer med LED-lys som har god effekt. Hvis du skal ta piller så ikke bruk Imovane etc da dette bare slår deg ut kjemisk og ikke gir deg en god søvnkvalitet. Hvis du skal ta piller så ta bioidentisk melatonin som er det naturlige "søvnhormonet". Unngå stimulerende stoffer annet enn om morgenen. Dette inkluderer kaffe, te, sjokolade etc. Dette gjør at melatonin kan fungere som det skal. koffein vil bl.a. øke stresshormonet kortisol som motvirker produksjonen av melatonin. Kroppen bruker veldig lang tid på å nøytralisere koffein, derfor burde du bare bruke det om morgenen. Ikke spis noe etter klokken 21:00. Kroppen bruker mye energi på å fordøye mat og dette gir deg dårligere søvnkvalitet. Pass på at det ikke er for varmt på soverommet. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Har du vurdert sovepille? Finnes helt sikkert på apoteket, og kan vel ikke være så forferdelig dyrt heller. Er det ikke litt brutalt å ty til tabletter? Lenke til kommentar
mnemic Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Har du vurdert sovepille? Finnes helt sikkert på apoteket, og kan vel ikke være så forferdelig dyrt heller. Er det ikke litt brutalt å ty til tabletter? Er vel bare et alternativ. Vil vel heller ikke kalt det "brutalt", det var litt hissig... Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 De som sliter med søvnvansker kan prøve å forberede sin egen "sovehygiene." Dette går oftes ut på livstilforandring som kost, osv... Også må du utelukke om du har noe som kalles for soveapnea. (Snorking). Mitt råd: En og halv time før du sover: Spis en middelstor lunsj med mye kyllingkjøtt. Rett før du sover: Ta en varm dusj. Hvis du sliter med soveapnea, ligg på siden. Håper dette kan hjelpe. Vaio Lenke til kommentar
Trygve Onnestad Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 har du funnet noe løsning ? trådstarter Lenke til kommentar
QBab Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Hvordan er du i helgene og ferier? Like trøtt? Eller har du dette "fenomenet" at du plutselig kvikner til for no reason? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå