Gå til innhold

The Shins Guide

Nilsee

Anbefalte innlegg

The Shins.

The Shins består av James Mercer, Dave Hernadez (fra 2002), Jesse Sandoval og Eric Johnson. De starta som ett sideprosjekt av Flake Music, men The Shins fikk all fokus i løpet av få år. Det var først med The Shins at Mercer og co virkelig satsa for fult på musikk. Bande spiller Indie pop med klare refferanser til band som The Beatles, Beach Boys ogl.

Bandet blei grunnlagt i Albuquerque, New Mexico, men nå bor de i Seattle. James Mercer er vokalist og låtskriver og kan regnes som hjernen bak bandet.

Oh Invented World:

1806781953_e8a892edaa_o.jpg

The Shins første album bærer preg av et lavt budsjett, noe som preger selve albumet. Bla annet så spiller James Mercer trommer selv på flere av sangene. Albumet varierer litt i kvalitet men inneholder noen av The Shins sine beste sanger, dessverre er det også noe sanger som gjerne skulle hatt litt bedre produksjon. Sangene på plata har en litt mørk undertone under den gjerne lyse overflata, dette er noe som gjør at plata hever seg over mange lignende album.

Platas definitive høydepunkt heter New Slang (Kjent fra filmen Garden State) dette er kanskje The Shins beste låt noensinne. Låta formidler et trist budskap, men har en positiv undertone som gir den en annen dimensjon. Den dårlig produksjonen passer perfekt, teksten er nydelig. I'm looking in on the good life i might be doomed never to find er et flott sitat i sin samanheng. Jeg vil si som Natalie Portman sier det i Garden State ”You got to hear this one song, it’s going to change your life I swear.

Andre høgdepunkt på plata er åpningslåta Caring is creepy samt know your onion og the past and the pending. Det som trekker plata litt ned er låter som Pressed in a Book og Your Algebra som hadde hatt godt av en bedre produksjon. Den dårlige produksjonen gjør også at overgangene ikke alltid flyter helt som de skal. Uansett så må det sies at det er ett veldig bra album.

Karakter 7,5/10

Chutes Too Narrow

Chutes_Too_Narrow-The_Shins_480.jpg

Dette er The Shins Beste album. Det kan vell også kallest et gjennombrudd med nesten 400.000 solgte kopier. Albumet mangler svake spor, og høydepunktene kommer tett. Det er et lystigere album en Oh Invented World. Åpningssporet Kissing the Lipless er ei perle, den mer rocka So Says I er likeså, Young Pilgrims, Saint Simon jeg kunne nemt hele albumet. Tekstene til Mercer har utvikla seg ytterligere fra Oh Invented World. Jeg vil kalle det poesi i høy klasse. You've tested your mettle of Doe's skin and petals while kissing the lipless who bleed all the sweetness away. Er ett nydelig eksempel.

Man kan tydelig se på albumet at James Mercer har utvikla ikke bare har utvikla seg som låskriver men også som musiker. Dave Hernades inntog i 2002 kan også ha vert en medvirkende grunn til at albumet blei så godt som det blei.

En annen viktig indikator på at dette er et fantastisk album, er at det bare vokser og vokser for hver gjennomlytting. Nå har jeg sikkert hørt det mye over hundre ganger, allikevel er det ikke kjedelig. Man oppdager nye aspekter ved plata hele tida

Jeg ser på albumet som en moderne klassiker på linje med Definitely Maybe, Ok Computer og In The Aeorplane Over The See. Noe Pet Sounds eller Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band er det ikke, da mangeler den låta for evigheten som A day in the life eller God only knows.

Karakter: 10/10

Wincing the Night Away

Wincing_the_Night_Away.jpg

Etter suksessen med Chutes too Narrow var det store forhåpninger til Wincing the Night Away. Isteden for å sikre seg med å kjøre suksessoppskriften fra Chutes to Narrow med lystige flotte popmelodier, går The Shins her i en mørkere stil de noengang har vert, noe jeg også tror var nødvendig etter den fantastiske Cutest Too Narrow.

Plata vekker deg stille og rolig med Sleeping Lessons som gjør alt klart for universet som skal komme. Videre kommer turen den lystige Australia som minner mye om hva vi hørte på Chutest Too Narrow. Pam Berry glir nydelig over i hitten Phantom Limb. Sea Leags er et mørkere spor som vokser ved hver gjennomlytting. Det samme kan sies om Red Rabbits. Turn on me er ei ny låt i Chutest too Narrow stil, platas mørkeste låt er Black Wave, en låt jeg også vil kalle platas svakeste. Høydepunkteene på plata kommer mot slutten, den skjøre Spilt Needles, den nydlige Girl Sailor der vi kan se igjen det beste fra Chutest Too Narrow, før universet lukkest med platas beste spor

Platas gjennomføring er nydelig, den har som Chutest too narrow ikke et eneste svakt spor. Skal jeg sette fingeren på noe må det være att Australia og Phantom Limb kan virke lagd med litt for stor tanke på Hit Listene. Dessuten så føler jeg låter som Australia, turn on me og phantom limb faller litt ved formange gjennomlytninger, jeg føler ikke disse låtene heller holder Chutes Too Narrow nivå. Imotsetning til de mørkere som låtene stiger ved vær gjennomlytning. Og måten plata starter og ikke minst blir avslutta på er helt fantastisk.

Kararkter 8.5/10

The Shins har ved å levere 3 fantastiske album ettablert seg i ypperste skitet av indie pop. Det er snakk om nytt album i 2009. Det på eget plateselskap, noe som kan være bra da det virker som The Shins og sub pop har vokst fra værandre. Det er bare å glede seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten kommentar - førsteplata heter Oh, Inverted World, altså inverted i stedet for invented, som du skriver et par steder :)

Ellers vet jeg ikke om jeg har så mye å bidra med i denne tråden. Jeg har førsteplata, og syns den inneholder noen gode låter. Helheten er litt "lett", så jeg syns ikke karakteren din (7,5) virker helt urimelig. Skal vurdere å sjekke ut oppfølgeren :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

James Mercher(vokalisten) har to duo-prosjekter i år på gang.

Det ene er selvfølgelig Broken Bells som har gitt ut et kjempebra album, og et band jeg gleder meg utrolig til å se live på Øyafestivalen i august.

Et annet prosjekt med James Mercer kommer ut nå i sommer. Det er sammen med Ugly Casanova. Kanskje en av de beste "ukjente" artistene til Sub Pop som har vært samme plateselskap som The Shins(hvertfall siste plata dems).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...