Økotufs Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg skjønte ikke hva matte-læreren mente når han gikk igjennom regelene om hvordan man finner de asymptope linjene (Vertikal asymptope/lodrett og Horisontal Asyptote) i en rasjonal funksjon. Jeg må ha skrevet feil, for svaret blir feil uannsett hvilken oppgave jeg gjør. Jeg har en veldig avangsert Casio kalkulator med graf dersom det er nødvendig for å regne ut svaret Noen som har formelene? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Vertikale asymptoter oppstår der nevneren i den rasjonale funksjonen er 0. Med andre ord, sett nevner lik 0 og løs for x. Horisontale asymptoter får du hvis funksjonen går mot et tall når x går mot pluss/minus uendelig. Du må altså beregne grenseverdien til funksjonen. Dette er mye enklere å forklare hvis du poster en oppgave du lurer på. Lenke til kommentar
Økotufs Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Haha, ikke rart jeg ikke fikk rett svar. Hadde skrevet reglene helt omvent Det går litt fort i svingene med lærern vår, klarer ikke alltid å få med meg hver detalje Men nå skjønner jeg det. Tusen Takk! :!: Endret 13. november 2008 av Sadshit Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå