Finholt Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Må si det er skuffende dårlig framgang når det gjelder tv. Når vil man kunne få samtlige kanaler i HD, til den prisen de vanlige koster i dag? Litt utrolig også at folk har "godtatt" at det har tatt vel så 10 år fra den første bredformat tv'en kom, til det faktisk er sendinger i riktig format med bedre kvalitet enn det som var da! For å sette det litt på spissen har det stått helt stille i teknologien i de åra! Endret 13. november 2008 av Finholt Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Må si det er skuffende dårlig framgang når det gjelder tv. Når vil man kunne få samtlige kanaler i HD, til den prisen de vanlige koster i dag? Litt utrolig også at folk har "godtatt" at det har tatt vel så 10 år fra den første bredformat tv'en kom, til det faktisk er sendinger i riktig format med bedre kvalitet enn det som var da! For å sette det litt på spissen har det stått helt stille i teknologien i de åra! Tror ikke noen har svaret på dette. NRK har vel indikert 2010 eller senere dersom dert blir plass i bakkenettet. Den enste Norske TV kanalen som har startet i HD er TVNorge (etter initiativ fra Canal Digital). http://www.teknofil.no/wip4/tv_norge_hd-kanal/d.epl?id=32003 http://www.dagsavisen.no/kultur/article375775.ece Kabel, IPTV og satellitt tv har ikke problemer med kapasitet og kan sende de HD kanalene som faktisk finnes. Noe av problemet er jo at det ikke finnes så mange TV kanaler som har valgt å tilby HDTV enda. I bakkenettet vil det sannsynligvis aldri bli plass til mange HDTV kanaler. HDTV tilbudet vil derfor alltid komme til å være bedre via satellitt,kabel og IPTV. I Norge står det heller ikke så dårlig til som i mange andre land. Av Europeiske land så er det bare i England de har noen flere HD kanaler (og ikke velgid mange fler) enn hva som er tilgjengelig i Norge. Det er f.eks. bare Sky i England som sender flere HDTV kanaler via satellitt enn Canal Digital gjør. Nå er det mange måter å regne på men antall HDTV kanaler via f.eks. Canal Digital er 10 doblet siden 2006. Fortsetter det slik så burde det være god mulighet for at dette blir veldig bra til slutt Canal Digital har lagt alle 10 HD kanalene inn i vanlige abbonement ( samme pris med eller uten HD kanaler). TVNorge HD (Norgespakken) Eurosport HD (Familepakken) Discov HD (Familepakken) Nat Geo HD (Familepakken) Voom HD (Familepakken) Hist HD (Familepakken) Silver HD (Familepakken) BBC HD ( Familepakken- kommer i Desember) Canal+Sport HD (Canal+ pakken) Canal+Film HD (Canal+ pakken) http://www.canaldigital.no/TV/Parabol/Tema...bol-Fakta-HDTV/ Edit: GET kommer på andre plass når det gjelder antall HD kanaler. GET tilbyr: CANAL+FILM HD CANAL+SPORT HD TV1000 HD VIASAT SPORT HD EUROSPORT HD* DISCOVERY HD* LUXE HD* SILVER HD* VOOM HD* *hd pakke kr. 99 pr måned. De andre kanalene ligger i Canal+ og Viasat premium pakkene. Lyse (Altibox) kommer på tredjeplass : Discovery HD Voom HD Silver HD Canal+ Film HD MTV HD Luxe HD http://www.lyse.no/getfile.php/Felles%20in...260908_lyse.pdf Via Lyse (altibox) må det betales kr. 99 pr. måned for HD kanalene. Viasat sender: Viasat Sport HD TV 1000 HD Nat Geo HD MTV HD Viasat har dekoder til 1kr. http://www.viasat.no/Kampanjer/Kampanje349.html RiksTV sender ingen HD kanaler. Endret 16. november 2008 av Bobben1 Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Jeg må bare innrømme at jeg ikke har fulgt så mye med på hva som skjer ellers i verden når det kommer til dette. Jeg bare registrerer at det har vært hd-klare tv'er i salg i flere år, men fortsatt er det bare én norsk kanal som tilbys i HD..! Det jeg tenker på er seriene som de forskjellig kanalene viser, mange av disse er faktisk HD! I pakkene du nevner, hvis en ser bort i fra kanaler som discovery, tvnorge og nat geo, så er det vel heller få av de øvrige kanalene mye brukt av "folk flest"? Eller er det bare meg? Jeg hadde glatt bytta ut flere av de kanalene med f.eks. TV2 i HD.. Lenke til kommentar
Bobben1 Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Jeg må bare innrømme at jeg ikke har fulgt så mye med på hva som skjer ellers i verden når det kommer til dette. Jeg bare registrerer at det har vært hd-klare tv'er i salg i flere år, men fortsatt er det bare én norsk kanal som tilbys i HD..! Det jeg tenker på er seriene som de forskjellig kanalene viser, mange av disse er faktisk HD! I pakkene du nevner, hvis en ser bort i fra kanaler som discovery, tvnorge og nat geo, så er det vel heller få av de øvrige kanalene mye brukt av "folk flest"? Eller er det bare meg? Jeg hadde glatt bytta ut flere av de kanalene med f.eks. TV2 i HD.. Jeg er helt enig med deg. TV2 HD og NRKs kanaler i HD ville virkelig satt fart på HDTV. Det er dessverre alt for få Norske kanaler som har valgt å sende i HD format. TV2 og NRK er medeiere i bakkenettet som ikke har mulighet for å sende HDTV. Antar at de derfor er mer tilbakeholdne med å starte HDTV sendinger en f.eks. TVNorge er. Hvis TV2 og NRK starter HD sendinger på kabeltv,iptv og satellitt så vil bakkenettet få store problemer og det er antagelig det siste de ønsker. Det er forøvrig ikke noe problem å sende HDTV i bakkenettet. Det gjorde NRK under åpnings og avsluttningssermonien i OL. Problemet er at det ikke kan sendes HDTV uten at antall kanaler reduseres. Derfor kan man være rimelig sikker på at man bør velge kabeltv,parabol eller IPTV dersom man vil ha tilgang på HDTV kanaler. Det som er litt merkelig er at Viasat ikke har benyttet muligheten for å starte TV3 HD men det kommer nok (Viasat eier jo bl.a. TV3 og Viasat4 mens CD,GET,Lyse osv ikke eier noen TV kanaler). HDTV tilbudet via parabolen kunne også vært bedre men der går hvertfall antall HD kanaler opp i forholdsvis akslererende tempo. Om man finner HD kanalene interessante avhenger nok veldig av hva man liker å se på. Selv syns jeg konsertene på Voom HD med 5.1 lyd har vært ganske bra. Syns også Premier League i HD er bra. Disc HD,Nat Geo HD,History HD har noe bra innhold men de er en slags redusert versjon av hovedkanalen siden de kun viser innhold produsert i HD. Filmene på Canal+Film HD er veldig bra (og bra lyd) men Canal+Film HD sender bare på kveldstid (antagelig pga. av at antall tilgjengelige HD filmer er begrenset). Er likevel mest spent på BBC HD for ingen overgår BBC når det gjelder kvalitet og innhold. Endret 15. november 2008 av Bobben1 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Det er forøvrig ikke noe problem å sende HDTV i bakkenettet. Det gjorde NRK under åpnings og avsluttningssermonien i OL. Problemet er at det ikke kan sendes HDTV uten at antall kanaler reduseres. Ja, for oss bakkenettbrukere er det spennende å se hva som skjer. NRK og evt. hotelcæsar-/skalvidanse-kanalen i HD hadde gjort seg. Når det analoge bakkenettet blir helt stengt neste høst, vil det bli ledig kapasitet som er planlagt brukt til det digitale bakkenettet. Kapasitetsøkningen er ikke på langt nær stor nok til at alle kanalene kan sendes i HD, men noen bør det kunne bli. Dersom de da ikke prioriterer å sende flere kanaler enn i dag, med alle fortsatt i SD. Ennå større kapasitet kan det visstnok bli når/hvis FM-nettet stenger. Men, det er enkelte interessenter som bestrider at de aktuelle frekvensene skal benyttes til digital bakkesendt TV. Noen ønsker å bruke dem til trådløst bredbånd, og forsvaret har ønsket kapasitet til moderne samband. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Det er det jeg mener. Mange av de kanalene som tilbys i HD har jeg knapt hørt om eller så har jeg ikke noe interesse av å ha de (verken i HD eller i det hele tatt). Kanskje med unntak av discovery og nat geo o.l., men det er nå så. Mange av seriene som blir sendt på norske kanaler, norske som utenlandske serier kunne fint vært sendt i HD. Serier som f.eks. Criminal Minds kunne jeg tenke meg å få se i HD. Jeg ser forsåvidt den i HD nå, men det er en annen sak. Endret 16. november 2008 av Finholt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå