Mastus Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Jeg har fått en ny jobb hos en arbeidsgiver som er en kunde av min tidligere arbeidsgiver. Kunden har en kontrakt med min tidligere arbeidsgiver på utvikling av et IT system. Jeg har oppdaget at det er sprik mellom oppfattelsen av systemkravet hos min nåværende arbeidsgiver og min tidligere arbeidsgiver. Jeg vet at jeg har taushetsplikt ovenfor min tidligere arbeidsgiver. Jeg vet at kostnadene ved prosjektet vil øke dersom denne uklarheten ikke løses. Hva er etisk riktig å gjøre i denne situasjonen. Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 jeg ville snakka med den forrige arbeidsgiveren og spurt han hva han mener om saken. og så hadde jeg nok forklart saken for den nye arbeidsgiveren. men jeg kjenner verken arbeidsgiverne dine eller deg som person, så du bør se ann personene føre du bestemmer deg. det kan oppstå problemer dersom en eller flere av dere ikke respekterer taushetsplikten. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 Har du ikke taushetsplikt ovenfor ny arbeidsgiver? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Taushetsplikt er vel ikke noe som bare oppstår. Man må vel først skrive under på en avtale/kontrakt som pressiserer en slik plikt, eller som det er på visse steder, eget skjema. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 uten å kjenne hva du har skrive under på så vil jeg påstå at du trygt kan snakke med din nåværende arbeidsgiver om dette, personlig ville jeg først ha tatt kontakt med den tidligere arbeidsgiver for å finne ut hva som lå til grunn for deres tolkning. har selv vært i jobbintervju for firmaer som hadde kontrakt med min daværende arbeidsgiver og vi har da diskutert saker om var taushetsbelagt utenfor de respektive firmaene. hvor skal ikke et firma som har ansatt noen til å gjøre en jobb for seg ha muligheten til å få vite detaljer om prosjektet uten at det bryter taushetsplikten, hvis ikke det er mulig for deg å snakke med din nye arbeidsgiver om dette? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 17. desember 2008 Del Skrevet 17. desember 2008 Litt sent men: Her finner du litt informasjon rundt dette: http://www.nho.no/jus/know-how-bedriftshem...cle2483-81.html Det er vanskelig å si om dette er ulovlig slik du fremstiller det og det beste du kan gjøre er å diskutere saken med din tidligere arbeidsgiver og eventuelt søke råd hos en advokat. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå