Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp vedr scooter - ikke snø...

pierce007

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpre en scooter.

Noen anbefalinger? Max ca 15.000.

Hvordan er det med slike vinterstid og når det regner?

Jeg er en del avhengig å evt kunne bruke denne under slike forhold.

Bosatt i Drammen - ikke altfor mye snø, men kanskje nok. I tillegg har en jo is....

Erfaringer?

Finnes det dekk til slike forhold?

Anbefales dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer å kjøpe en scooter.

Noen anbefalinger? Max ca 15.000.

Har ingen oversikt over dagens marked. Kjører selv en gammel Honda SFX, noe som gjør at jeg kommer meg fra A til B. Den er veldig liten, noe jeg tror er en fordel på snø, da den lett lar seg overtale til å gå dit du vil hvis du skulle være ute for en sladd.

Hvordan er det med slike vinterstid og når det regner?

Jeg er en del avhengig å evt kunne bruke denne under slike forhold.

Da er livet kjipt.

Det er surt og jævlig, og jeg anbefaler ikke mer enn 15-20 min kjøretur selv godt innpakket. Gode hansker er et must, og jakke og bukse bør være av typen "snøstorm". Du må tenke på effektiv temperatur i vind når du kler deg.

Bosatt i Drammen - ikke altfor mye snø, men kanskje nok. I tillegg har en jo is....

Ingen erfaringer med drammen sånnsett, men har kjørt en vinter i Bergen (ikke forrige vinter, men den før der) og det er ikke for pyser. Det er viktig å god kontroll på kjøretøyet, og være trygg på deg selv i trafikken. Særlig hvis det er snakk om sporkjøring, og billistene som kommer bak deg ikke er inerresert i 45km/t kan verden være en utfordring. Hold deg i billistenes hjulspor, og ta den plassen du trenger. Hvis det er snøkaos og veiene ikke har blitt brøytet om morgenen merker du fort at å kjøre inn i et område av veibanen med tykkere snø ikke er "piece of cake".

Erfaringer?

Alt for mange :p

Finnes det dekk til slike forhold?

Det gjør det vettu.

Hør med din lokale forhandler.

Løsningen jeg har brukt er å kjøpe et sett med brukte felger til samme scooter, og sette piggdekk på dem. Å sette på nytt dekk på en felg er en monsterjobb, hvis du alt har dem på felgen er det ikke så vanskelig. Jeg anbefaler å kjøre med pigg foran hvis føret er usikkert, da du fremdeles har styring hvis det skulle vise seg å være en isflekk, men ikke sett på pigg bak før det virkelig er behov for det. Spinner du med piggdekk, er det snart sommerdekk med veldig hard gummi, for å si det sånn.

På mopeder vil du merke godt til den økte friksjonen piggene gir, og dette har stor påvirkning på aksellerasjon og makshastighet.

Også hastigheten i svinger blir påvirket.

Anbefales dette?

A man gotta do what a man gotta do.

Jeg kjørte frem og tilbake til skolen hver dag, og fylte tanken en gang i uken for 50kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...