pierce007 Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Vurderer å kjøpre en scooter. Noen anbefalinger? Max ca 15.000. Hvordan er det med slike vinterstid og når det regner? Jeg er en del avhengig å evt kunne bruke denne under slike forhold. Bosatt i Drammen - ikke altfor mye snø, men kanskje nok. I tillegg har en jo is.... Erfaringer? Finnes det dekk til slike forhold? Anbefales dette? Lenke til kommentar
iwood Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Vurderer å kjøpe en scooter.Noen anbefalinger? Max ca 15.000. Har ingen oversikt over dagens marked. Kjører selv en gammel Honda SFX, noe som gjør at jeg kommer meg fra A til B. Den er veldig liten, noe jeg tror er en fordel på snø, da den lett lar seg overtale til å gå dit du vil hvis du skulle være ute for en sladd. Hvordan er det med slike vinterstid og når det regner?Jeg er en del avhengig å evt kunne bruke denne under slike forhold. Da er livet kjipt. Det er surt og jævlig, og jeg anbefaler ikke mer enn 15-20 min kjøretur selv godt innpakket. Gode hansker er et must, og jakke og bukse bør være av typen "snøstorm". Du må tenke på effektiv temperatur i vind når du kler deg. Bosatt i Drammen - ikke altfor mye snø, men kanskje nok. I tillegg har en jo is.... Ingen erfaringer med drammen sånnsett, men har kjørt en vinter i Bergen (ikke forrige vinter, men den før der) og det er ikke for pyser. Det er viktig å god kontroll på kjøretøyet, og være trygg på deg selv i trafikken. Særlig hvis det er snakk om sporkjøring, og billistene som kommer bak deg ikke er inerresert i 45km/t kan verden være en utfordring. Hold deg i billistenes hjulspor, og ta den plassen du trenger. Hvis det er snøkaos og veiene ikke har blitt brøytet om morgenen merker du fort at å kjøre inn i et område av veibanen med tykkere snø ikke er "piece of cake". Erfaringer? Alt for mange Finnes det dekk til slike forhold? Det gjør det vettu. Hør med din lokale forhandler. Løsningen jeg har brukt er å kjøpe et sett med brukte felger til samme scooter, og sette piggdekk på dem. Å sette på nytt dekk på en felg er en monsterjobb, hvis du alt har dem på felgen er det ikke så vanskelig. Jeg anbefaler å kjøre med pigg foran hvis føret er usikkert, da du fremdeles har styring hvis det skulle vise seg å være en isflekk, men ikke sett på pigg bak før det virkelig er behov for det. Spinner du med piggdekk, er det snart sommerdekk med veldig hard gummi, for å si det sånn. På mopeder vil du merke godt til den økte friksjonen piggene gir, og dette har stor påvirkning på aksellerasjon og makshastighet. Også hastigheten i svinger blir påvirket. Anbefales dette? A man gotta do what a man gotta do. Jeg kjørte frem og tilbake til skolen hver dag, og fylte tanken en gang i uken for 50kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå