Gå til innhold

Steke egg, går nesten alltid gærnt - RÅD?


Nidaroo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke liker "slim" på toppen av egget, så er det best å bruke lokk på stekepanna. Legg inn ca. en teskje vann etter du har lagt i egget, og sett på lokket. Da får mer effektiv varme på toppen av egget, slik at du får et gjennomstekt egg uten å måtte snu det.

Lenke til kommentar

Lokk er bra, ja. Det vil ligge litt hvite over plommen, og av kosmetiske grunner anbefales det å skrape dette forsiktig av. Selv bruker jeg som flere har nevnt baconfettet til å steke egget i. Jeg steker bacon på ganske lav varme til det er ordentlig sprøtt, legger det på tørkepapir så noe av fettet absorberes, har i egget, har på lokk og skrur av platen. Så lenge du har en god stekepanne med tykk bunn er det nok restvarme i pannen til å få et perfekt stekt speilegg.

Lenke til kommentar

For å spore av litt fra selve "Hvordan steker jeg egg"-sporet og litt over til selve retten "Speilegg", hva bruker dere som tilbehør? Selvfølgelig bacon, men har noen forsøkt den engelske frokosten, hvor man også har tomatbønner, stekte poteter (eller fries for latsabbene), stuet sopp, pølse, etc etc?

 

Selv har jeg nesten alltid tomatbønner i tillegg til bacon og toast, og har også forsøkt med fries. Ikke prøvd "ordentlig" stekt potet enda, men ser for meg at det er litt bedre.

Lenke til kommentar

Her er min oppskrift:

 

1: Sett på plata på full guffe

2: Ta oppi margarin (Vi har sånn hemmelig panne så man ikke trenger det :D) ((Tefflon panne :p))

3: Tin brødskiver

4: Ta smør på brødskivene og ta litt pepper oppå smøret (Deilig!)

5: Ta oppi eggene/egget

6: Skru ned varmen til 7 (Jeg har induksjon med varme på en skala fra 1-9)

7: La det puttre litt og etterhvert tar du stekespaden (jeg foretrekker ostehøvel) og lirk under det hvite først så egget løsner fra pannen.

8: Sjekk om egget begynner og bli brunt på under siden

9: Når du ser det er på tide og snu det, løfter du det opp, holder det sidelengs litt over stekepannen og slipper det forsiktig over på den andre siden som ikke er stekt

10: La det stekes litt på den siden (Det går fort så pass på!)

11: Ta egget av stekeplaten og legg det på brødskiven

12: Ta på salt

13: EnJoY

14: Vask opp :thumbdown:

Endret av simentp
Lenke til kommentar

For å spore av litt fra selve "Hvordan steker jeg egg"-sporet og litt over til selve retten "Speilegg", hva bruker dere som tilbehør? Selvfølgelig bacon, men har noen forsøkt den engelske frokosten, hvor man også har tomatbønner, stekte poteter (eller fries for latsabbene), stuet sopp, pølse, etc etc?

 

Selv har jeg nesten alltid tomatbønner i tillegg til bacon og toast, og har også forsøkt med fries. Ikke prøvd "ordentlig" stekt potet enda, men ser for meg at det er litt bedre.

 

Bacon, pannestekte poteter (gårsdagens kokte), tomat/chilibønner, ferske tomater, agurkskiver, stekt paprika, mango chutney, habanero Tabasco, salami/pepperoni, pølser, salt, pepper og oregano. En skive brød som jeg toaster i baconfettet og noen skiver ost på toppen.

 

Ikke nødvendigvis alt på en gang seff, tar det jeg finner i kjøleskapet. Kantarellstuing til er også skikkelig godt.

Lenke til kommentar

Her er min oppskrift:

 

1: Sett på plata på full guffe

2: Ta oppi margarin (Vi har sånn hemmelig panne så man ikke trenger det :D) ((Tefflon panne :p))

3: Tin brødskiver

4: Ta smør på brødskivene og ta litt pepper oppå smøret (Deilig!)

5: Ta oppi eggene/egget

6: Skru ned varmen til 7 (Jeg har induksjon med varme på en skala fra 1-9)

7: La det puttre litt og etterhvert tar du stekespaden (jeg foretrekker ostehøvel) og lirk under det hvite først så egget løsner fra pannen.

8: Sjekk om egget begynner og bli brunt på under siden

9: Når du ser det er på tide og snu det, løfter du det opp, holder det sidelengs litt over stekepannen og slipper det forsiktig over på den andre siden som ikke er stekt

10: La det stekes litt på den siden (Det går fort så pass på!)

11: Ta egget av stekeplaten og legg det på brødskiven

12: Ta på salt

13: EnJoY

14: Vask opp :thumbdown:

Lykke til med å beholde det teflonbelegget ditt om du bruker ostehøvel av metal (finnes det andre typer) som stekespade.
Lenke til kommentar

Lykke til med å beholde det teflonbelegget ditt om du bruker ostehøvel av metal (finnes det andre typer) som stekespade.

Nei, jeg bruker en av plast, den funket ikke så godt til ost kutting så da jeg begynte og bruke den til og steke egg med en tilfeldighet fannt jeg ut at jeg like så godt bare kunne fortsette med det.. Funker fjell

Lenke til kommentar

Bacon tas når tilgjengelig, men poteter er et must! Ellers kan jo alt av tomat, paprika og tull slenges oppi for å få litt smak... Egget må stekes til sist, slik at man slipper seigt, halvkaldt og jævlig egg når man skal ete det. Da vet man dessuten at pannen er varm nok... Og margarin! Ikke noe femi-olje her! Salt og fett og digg, det skal ikke være sunt!

Endret av Thefka
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ja. Derfor jeg syntes det er rart at noen vil bruke margarin. Jeg vet ikke helt med 'smoke temperature' (Litt usikker på hva jeg skal oversette med) på margarin. Det kan hende den er høyere enn for smør. Dessuten er det jo mange som gjerne vil at det skal være lett å smøre på brødskiva. Jeg ser for øvrig ikke problemet med å kjøpe bordpakning med smør som kan stå på kjøkkenbenken. Jeg vil ikke tro det er ekstremt stor bakterievekst i smør.

Lenke til kommentar

Det er da et lite gyldig argument.

Dessuten er det fullstendig feil at det var transfett i margarin i "tidlig etterkrigstid". Det var først på 1990-tallet at dette ble tatt opp.

En kan trekke frem balansen mellom omega-6 og omega-3 i margarin. Denne er ikke spesielt gunstig, da margarin som regel er laget av vegetabilske oljer med en skjev fordeling.

Måten margarin produseres på baseres vel fortsatt på hydrogenisering av oljen, etter hva jeg forstår. Dette har jeg tolket som å være ugunstig.

Margarin er jo også i prinsippet en "etterligning" av smør. Jeg skjønner ikke hvorfor en trenger en etterligning av smør når en har smør, som naturlig inneholder essensielle fettsyrer og vitaminer.

Lenke til kommentar

For å spore av litt fra selve "Hvordan steker jeg egg"-sporet og litt over til selve retten "Speilegg", hva bruker dere som tilbehør? Selvfølgelig bacon, men har noen forsøkt den engelske frokosten, hvor man også har tomatbønner, stekte poteter (eller fries for latsabbene), stuet sopp, pølse, etc etc?

 

Selv har jeg nesten alltid tomatbønner i tillegg til bacon og toast, og har også forsøkt med fries. Ikke prøvd "ordentlig" stekt potet enda, men ser for meg at det er litt bedre.

 

Engelsk frokost er vanlig middag her i huset. Dropper poteter og erstatter med kopiøse mengder deilig blodpudding.

Lenke til kommentar

Bruker en panne jeg kjøpte på Ikea til 25 spenn. Det må være et slags belegg i den, for den er veldig god. Forskjellen på denne og andre panner jeg har hatt er at belegget ikke har blitt ubrukelig på et år.

Plata på fullt (6), litt smør. Når smøret freser skrur jeg plata ned til 4 og slenger egget oppi. Så er det bare å steke til det er slik du vil ha det.

 

Smør: Null stress å ha en bordpakke setersmør stående fremme, det trenger ikke kjøleskap. Mulig det holder litt bedre enn vanlig smør siden det er saltere.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...