elkenzaal Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Hei! Er grønn på Speilrefleks, men har likevel kjøpt meg en EOS D40. Sien jeg fikk god deal på Elkjøp og siden de ikke hadde annet enn EF-S 60mm f/2,8 Macro USM, kjøpte jeg med det objektivet. Dette er jo beregnet for Macrobruk, så jeg er på jakt etter et godt allround objektiv som jeg kan bruke en stund før jeg begynner med mer avanserte løsninger og bytter objektiv for de forskjellige anledninger. Noen tips her? I tillegg, har dere noen gode tips til bøker eller annet materiale som tar en nybegynner på Speilrefleks opp på et akseptabelt nivå? Espen Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Pris? Et ypperlig allroundobjektiv vil være Tamron 17-50/2.8. Edit: Oh, og det er 40D, ikke D40. Endret 13. november 2008 av Simon Aldra Lenke til kommentar
JKKLstudio Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Pris? Et ypperlig allroundobjektiv vil være Tamron 17-50/2.8. Edit: Oh, og det er 40D, ikke D40. Her støtter jeg deg. Bruker vel tamronen på mer enn 60% av alle opptakene mine. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Joda, en normalzoom er villt nyttig, spesielt om den er skikkelig skarp. Hadde jeg ikke vært så svak for fastoptikk ville jeg ikke hatt fastoptikk på ønskelisten min, da jeg har 14-54 som er skarp nok. Det samme gjelder 17-50. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. november 2008 Del Skrevet 14. november 2008 Her har du et par tråder som forklarer endel om fotografering https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Er ening med de andre kjøp en normal zoom og tamron 17-50 f2.8 er et lyssterk og bra objektiv. https://prisguiden.no/product.php?product...iew=productinfo Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Takk for svar. Skal sjekke ut Tamron. Har dere en kort oversikt over hva de forskjellige spesifikasjonene på et objektiv betyr? Feks. 17-50/2.8. som gjelder dette spesifikke Tamron objektivet. Espen Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Takk for svar. Skal sjekke ut Tamron.Har dere en kort oversikt over hva de forskjellige spesifikasjonene på et objektiv betyr? Feks. 17-50/2.8. som gjelder dette spesifikke Tamron objektivet. Espen 17-50 er brennvidder dvs. millimeter det er hvor "avstanden som objektet du fotograferer er på" 2.8 gjerne med en f foran f2.8 det er blenderåpningen som et objektiv har,dvs. hvor mye lys det slipper igjennom.Jo minder tall jo større åpning på blenderen,mer lys slipper igjenom. Les denne posten er veldig enkel og forstå de forskjellige innstillinger,er med bilder hvis du ikke gidder og lese. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Her kan du sammenlinge de forskejllige bernnvidder,bare dra/klikk pekeren over parametret under bildet. http://www.tamron.com/lenses/learning_cent...-comparison.php Lenke til kommentar
elkenzaal Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 Takker. Så det er Tamron og Canon som lager EF og EF/S objektiver da? Feks Nikon har jo en mer brukt teknologi så vidt jeg har sett. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 EF-s og EF er vel bare Canons terminologi på hva som kan brukes på crop og FF? EF-S kan brukes på crop kamera og EF kan brukes på crop og FF. Og da har jeg ikke tatt med 1d serien som crop, selv om det er 1.3X Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Hei!Er grønn på Speilrefleks, men har likevel kjøpt meg en EOS D40. Sien jeg fikk god deal på Elkjøp og siden de ikke hadde annet enn EF-S 60mm f/2,8 Macro USM, kjøpte jeg med det objektivet. Dette er jo beregnet for Macrobruk, så jeg er på jakt etter et godt allround objektiv som jeg kan bruke en stund før jeg begynner med mer avanserte løsninger og bytter objektiv for de forskjellige anledninger. Noen tips her? I tillegg, har dere noen gode tips til bøker eller annet materiale som tar en nybegynner på Speilrefleks opp på et akseptabelt nivå? Espen Du gjorde ikke akkurat et bomkjøp med 60'en da Vil nok støtte de som anbefaler en normalzoom med blender f/2.8; du vil garantert savne det etter å ha brukt 60mm'ern. Forøvrig er det makroobjektivet meget godt til allroundbruk, med unntak av innendørs der du kommer litt for nært innpå. (utendørs er det vanligvis lettere å ta et par steg bakover) Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Takker. Så det er Tamron og Canon som lager EF og EF/S objektiver da? Feks Nikon har jo en mer brukt teknologi så vidt jeg har sett. Du kan ikke blande Canon og Nikon nei,men både Tamron, Sigma og flere andre lager optikk som passer for de fleste kameramerker. Har selv nevnte Tamron og kan bekrefte at den er bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå