Gå til innhold

Sjøkaptein på cruiseskip


enny12

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kaptein har jo øverste annsvaret hvis noe skjer, men hovedoppgaven å hverdagen vil jo gå ut på å være navigatør. lese sjø-karta, holde rede på hvor du er hen til enhver tid, vite hvor du skal, passe på at man får los i tide, avgjøre hvilke manøvre som skal tas for å unngå kollisjon med andre skip, å ellers bare vite at alt går sin vannte gang på båten. Om du vil bli kaptein på cruise-båt fordi det høres flott ut, er det absolutt ikke rette jobben for deg. Først velger man yrket (navigatør), og SÅ velger man båten man vil jobbe på. Skal du bli kaptein, tar det laaaang tid. Først skal du ha kadett-tida, også skal du ha praksis for å utvide tonnasjen på sertfikatet ditt, å først etter en haug med år har du lov å kjøre no så stort som cruise-båt å kan gå selvstendige bro-vakter. også må du selvsagt ha de rette leder-egenskapene. Veit om folk på 65 år som har seilt hele livet, uten å bli noe mer enn første-styrmann. Å cruise-båt er ikke noe skip det er LETT å få kaptein-stilling på i ung alder. da bør du ha seilt 15-20 år først

Lenke til kommentar

Skipperen er skutas administrerende diretør, personalsjef osv. Altså mye papirarbeid og representasjon på middager osv. På en slik båt er det nok bare til og fra kai skipperen drar i spakene. Så for min del er/var skipper ikke noe mål. Var navigering og manøvrering som lokket meg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Skipperen er skutas administrerende diretør, personalsjef osv. Altså mye papirarbeid og representasjon på middager osv. På en slik båt er det nok bare til og fra kai skipperen drar i spakene. Så for min del er/var skipper ikke noe mål. Var navigering og manøvrering som lokket meg.

 

Hei Rune!

 

Nå vet ikke jeg om du er styrmann på cruise eller ikke, men jeg har alikevell et spørsmål til deg. Jobber som dekkskadett fortiden, og får snart papirene mine. Lurer derfor på om dem har norske styrmenn på cruisebåtene til feks NCL og RCCL ? og er det vanskelig å få jobb der ?

 

Hilsen Anders.

Lenke til kommentar
Skipperen er skutas administrerende diretør, personalsjef osv. Altså mye papirarbeid og representasjon på middager osv. På en slik båt er det nok bare til og fra kai skipperen drar i spakene. Så for min del er/var skipper ikke noe mål. Var navigering og manøvrering som lokket meg.

 

Hei Rune!

 

Nå vet ikke jeg om du er styrmann på cruise eller ikke, men jeg har alikevell et spørsmål til deg. Jobber som dekkskadett fortiden, og får snart papirene mine. Lurer derfor på om dem har norske styrmenn på cruisebåtene til feks NCL og RCCL ? og er det vanskelig å få jobb der ?

 

Hilsen Anders.

Hei

Etter skolene reiste jeg aldri ut igjen, så er bare teorien jeg har

Men en i klassen skulle til NCL etter skolen. Men er ofte bare skipperen som er norsk i disse båtene(og "Chifen"). Generelt sies det også at det er veldig dårlig arbeids-miljø på cruise. Antagelig pga veldig mange nasjonaliteter, men som offiser er en gjerne litt utenfor. Hva lokker deg med cruise?? Var selv også fast bestemt på å være på passasjer-båt, så å havne på noe annet var en ordentlig nedtur inntil jeg begynte. Var så heldig å havne med et mannskap som virkelig lot meg slippe til på brua når det gjadt manøvrering. Tror ikke det er mange lærlinger som har stått alene på brua med skipper og styrmann ute forr og akter med fortøyningene. Så er definitivt en jobb med mye manøvrering som er tingen for meg, da jeg virkelig fikk smaken av dette. Men vi er alle forskjellige, og godt er kanskje det.

Lenke til kommentar
Er mest filippinere det går i ombord på cruiseskip idag, dette grunnet de er mye billigere i drift enn andre. Men dette med omhandling kaptein på et cruiseskip er vel en "større" sjans enn å være maskinist?!

I "kjelleren" bruker de litt forskjellig. Men er ofte hovedsakelig skipper som er norsk. Men det er/var litt rift om disse jobbene ,så tror ikke du finner en cruise skipper som har mindre enn 15-20 års fartstid, så om dette er et mål for deg må du være forberedt på at dette er noe som ligger veeeeeldig langt frem i tid. Da burde du også ta høyskolen etter skipper-skolen da det foretrekkes søkere med denne bakrunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...