Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Stryk første termin - karakter andre termin?

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at på skolen vår (kanskje andre også) så må vi delta på to av tre prøver i løpet av en termin (et halvår) for å få karakter. Er det sånn at hvis man ikke får karakter i første termin, så kan man fortsatt få karakterer i neste termin? Og må man i så fall gå om igjen noe? Takk for svar. :)

Har forresten sjekket bittelitt på nettet, men ikke så veldig mye, så hvis svaret er veldig åpenlyst noe sted så beklager jeg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har seg sånn at på skolen vår (kanskje andre også) så må vi delta på to av tre prøver i løpet av en termin (et halvår) for å få karakter. Er det sånn at hvis man ikke får karakter i første termin, så kan man fortsatt få karakterer i neste termin? Og må man i så fall gå om igjen noe? Takk for svar. :)

Har forresten sjekket bittelitt på nettet, men ikke så veldig mye, så hvis svaret er veldig åpenlyst noe sted så beklager jeg det.

Videregående? Høyskole? Hva er det du går? Tror uansett en lærer fra denne skolen kan svare enklere, og bedre enn noen på forumet her kan.

Lenke til kommentar

Videregående? Høyskole? Hva er det du går? Tror uansett en lærer fra denne skolen kan svare enklere, og bedre enn noen på forumet her kan.

Siste året allmennfag, læreren sier kun at jeg ikke får ta opp igjen noen av prøvene.

Lenke til kommentar

Karakteren til første termin skal ikke ha noe å si for karakteren du går ut med, for begge halvårene skal vurderes uavhengig av hverandre. Usikker på om vurderingen til første termin kommer på vitnemålet du får på slutten av året.

Dunno om det er andre regler når man er avgangselev, egentlig... Men man består faget så lenge man har karakter til andre termin i hvert fall første- og andreåret ved videregående, og må ikke ta opp igjen noe.

Spørre rådgiver/lur person på skolen er jo også en idé når lærerne er tilbakeholdne eller uinformerte.

Lenke til kommentar

Ikke helt sant at karakterene er helt uavhengige av hverandre før og etter jul; i fag som geografi og slik der man ikke bygger videre på kunnskapen, må man ha kompetanse til femmer i begge terminene for å få 5 på arket, for eksempel. Evt ta igjen for en firer før jul, med å få 6 på alle prøvene andre termin. Men i matte, fysikk osv der alt bygger på foregående kapittel, er det sluttkompetansen som gjelder. På skolen vår kan man i alle fall stryke til jul og i teorien få 6 til slutt, vi blir ikke "utestengt" eller noe om vi stryker til jul.

Lenke til kommentar

På videregående må man ha minst 2 av f.eks 3 prøver, for at lærern skal kunne ha nok til å kunne vurdere deg. Men det varierer fra fag til fag. I matte må man ha minst 2 av 3 prøver slik at læreren skal se hvor mye du kan.

Det kan være anderledes med f.eks biologi. Der leverer du jo inn mange innleveringer og læreren har nok fagstoff fra deg til å kunne vurdere deg.

Etter nyttår starter du på "blanke ark". Og så slår læreren sammen karakterene på standpunkt. Om du fikk 3 første og 5 på andre, vil du få 4 på standpunkt.

Snakk med læreren din, og vær positiv. Jeg gikk opp fra 1 til 2 i spansk når jeg sluttet å være negativ. xD

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar
På videregående må man ha minst 2 av f.eks 3 prøver, for at lærern skal kunne ha nok til å kunne vurdere deg. Men det varierer fra fag til fag. I matte må man ha minst 2 av 3 prøver slik at læreren skal se hvor mye du kan.

Kanskje på din skole. Ikke på noen av de tre jeg har gått på.

Etter nyttår starter du på "blanke ark".

Som regel, men læreren danner også et bilde av hver enkelt elev utover høsten. Det kan slå uheldig ut.

Og så slår læreren sammen karakterene på standpunkt. Om du fikk 3 første og 5 på andre, vil du få 4 på standpunkt.

3 og 5 på prøver, eller 3 og 5 i standpunkt?

Lenke til kommentar

Alle skolene skal ha nermest like regler innenfor den linjen de går. Noen lærere har jo selvfølgelig sine måter å undervise på. F.eks ved min skole i sosiologi har de ingen prøver, bare innleveringer.

Det jeg mente med 3 og 5, var hvis du fikk 3 i termin karakter første termin, og f.eks 5 i andre termin, vil du få 4 på standpunktkarakteren. Men vi får bare standpunkt karakter på høsten, og ingen 2.termin karakter utlevert. Vet ikke hvordan det er på akkurat det er på andre skoler under akkurat det områder.

Ja, læreren skaffer seg et bilde. Derfor er det om å gjøre å være positiv, for da kan læreren få et bilde av at du faktisk prøver. (Veldig vanskelig for en pessimist som meg, men det funker) Læreren har ikke rett til å favorittisere. Da kan du i værstefall be om å få en annen lærer til å rette prøvene/innleveringene dine.

Men igjen, ta kontakt med den læreren det gjelder. Rådgiver også fordensaks skyld :)

Endret av Sadshit
Lenke til kommentar

Dette hørtes ut som en virkelig rar praksis.

Så lenge man har et vurderingsgrunnlag på eleven, så er det i prinsippet ikke noen grunn til å stryke eleven. Både innsats i klasserommet og prøver er grunnlag for vurdering. Det å danne vurderingsgrunnlaget på prøvene alene syntes jeg var ganske sært.

Hvis du mangler vurderingsgrunnlag så er det jo ingenting i veien for at skolen tilrettelegger for ekstra prøver eller lignende.

Lenke til kommentar
Dette hørtes ut som en virkelig rar praksis.

Så lenge man har et vurderingsgrunnlag på eleven, så er det i prinsippet ikke noen grunn til å stryke eleven. Både innsats i klasserommet og prøver er grunnlag for vurdering. Det å danne vurderingsgrunnlaget på prøvene alene syntes jeg var ganske sært.

Hvis du mangler vurderingsgrunnlag så er det jo ingenting i veien for at skolen tilrettelegger for ekstra prøver eller lignende.

Det er jo selvfølgelig ikke bare prøvene. Men i fag som f.eks matte, hvor lærerer ikke har noe annet grunnlag enn prøvene for å vurdere er det slik.

Men som sakt, det er egentlig helt opp til hvordan læreren har lagt opp sitt læreprogram.

Lenke til kommentar
Alle skolene skal ha nermest like regler innenfor den linjen de går.

Jeg har aldri hørt om å måtte ta 2/3 av prøvene for å få karakter. Du får gjerne vise meg hvor det står.

Det jeg mente med 3 og 5, var hvis du fikk 3 i termin karakter første termin, og f.eks 5 i andre termin, vil du få 4 på standpunktkarakteren.

Det samsvarer ikke med hva du sier om at man starter med blanke ark andre termin. Jeg har heller aldri verken hørt om eller opplevd sammenslåing av første- og andreterminskarakter som standpunkt.

Lenke til kommentar

Etter "kunnskapsløftet" legges det vekt på såkalt sluttkompetanse, der det er nivået du er på, i det gitte faget, i det standpunktkarakter settes, som skal vektlegges mest. Hvilket vil si at f.eks i matte, så kan du få en god karakter i standpunkt bare du gjør det bra på terminprøver, selv om nivået underveis ikke er så bra. Men har du nok fravær kan lærer likevel velge å si at han/hun ikke har nok grunnlag til å sette karakter. Og når det gjelder 1. og 2.termin, så skal ikke det du gjør i høstsemester påvirke sluttresultatet ditt til våren, slik som andre allerede har sagt.

Lenke til kommentar
Med min stolte 2r? x)

Værste er at jeg ligger rundt 4-5 i alle andre fag xD

I norsk også? :)

Fredrikba: I matte, fysikk, kjemi og alle andre fag der hvert kapittel bygger på det forrige, er det sluttkompetansen som gjelder. Da har ikke første termin noe å si. Men i fag der man har ett og ett tema, som f eks geografi, gjelder både høst og vår; for hvis læreren gjør ferdig f eks Europa og Asia før jul og tar resten av verden etter jul, må jo elevens kompetanse før jul telle på sluttkarakteren. Flere i klassen min var for slappe i fjor høst, og fikk ikke så god karakter som de ønsket seg selv om de jobbet kjempemye det siste halvåret. Mens i matte kan man forsåvidt stryke til jul, og få 6 til sommeren.

Endret av Charlotte Q
Lenke til kommentar

Nei, du sier at alle skoler skal ha bortimot like regler. Man kan heller ikke starte med blanke ark i andre termin hvis standpunktkarakteren slås sammen av karakterene i første og andre termin (som jeg fortsatt aldri har hørt om).

Beklager hvis du oppfatter svarene som aggressive, det er ikke hensikten.

Lenke til kommentar
Nei, du sier at alle skoler skal ha bortimot like regler. Man kan heller ikke starte med blanke ark i andre termin hvis standpunktkarakteren slås sammen av karakterene i første og andre termin (som jeg fortsatt aldri har hørt om).

Beklager hvis du oppfatter svarene som aggressive, det er ikke hensikten.

legg merke til at det sto "blanke ark"

hvis du har 3r i førte termin å 5 i andre termin, så er det jo klart at du ikke får 5. Du får jo gjennomsnittskarakteren din over hele året. Altså 4. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...