Edson Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hei! Jeg har kjøpt ny PC med 120 GB HD. Jeg lurer på i hvor mange deler, og i hvor store deler jeg burde partisjonere det? Og hvordan partisjonerer jeg, når det ikke er noe installert i den.. har gjort det før, og brukt DOS/Windows oppstartsdiskett. Skal jeg gjøre det på samme måte? Takk for hjelpen -Edson Lenke til kommentar
LordOfDeath Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 hvis du skal instalere os på den kan du partisjonere når du instalerer, men hvis du ikke skal ha noe på den, må du først formatere den, så kan du bruke partification magic(tror det heter det) til å lage partisjoner. du burde ikke ha så mange partisjoner, to burde holde. Det går jo tregt å flytte fra partisjon til partisjon Lenke til kommentar
Legion Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 dersom du ikke skal bruke disken som en OS-disk er det strengt tatt ikke nødvendig å parisjonere, kjør en svæær. dersom du skal bruke den til OS-disk så vil jeg anta at 15-20 GB er minimum for C: Formatering og partisjonering kan du gjøre med Start->Control Panel->administrative tools->computer management eller partition magic, FDISK eller du kan søke med 'partition' på www.download.com Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 De fleste nyere OS har mulighet for å opprette og formatere partisjoner under installasjonen. Hvordan du gjør dette er avhengig av hvilket OS... Trenger du mere hjelp, må du gi oss mer info. Lenke til kommentar
Edson Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Jeg kommer til å bruke Win XP Pro, og sannsynligvis installere en Linux versjon etterhvert for å lære det også Så disken kommer til å bli brukt som OS disk Derfor lurer jeg på hva som er gunstig, er vel ikke det beste å ha en stor disk? - Edson Lenke til kommentar
Solaris Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Anbefaler en "liten" partisjon til WinXP. F.eks. 5-10GB. Kanskje lurt å dele resten i 2-3 deler, da synes i allefall jeg at det blir mer oversiktlig! Hvis du har planer om Dual-boot med Linux senere, bør du nok også tenke på dette når du setter opp partisjonene nå... Lenke til kommentar
Edson Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Anbefaler en "liten" partisjon til WinXP. F.eks. 5-10GB.Kanskje lurt å dele resten i 2-3 deler, da synes i allefall jeg at det blir mer oversiktlig! Hvis du har planer om Dual-boot med Linux senere, bør du nok også tenke på dette når du setter opp partisjonene nå... Hvor store burde de andre partisjonene være? Er det noe "optimalt" eller er det kun opp til meg? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Hvor store burde de andre partisjonene være? Er det noe "optimalt" eller er det kun opp til meg? Takk for hjelpen Ville delt den i 3 like store partisjoner. En 120GB disk blir vel ca 112GIB ferdig partisjonert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå