Gå til innhold

Automatisk "signatur" i word 2007?

HLSolbjorg

Anbefalte innlegg

Har word 2007, den student edition tingen, og lurer på hvordan jeg setter opp at hver gang jeg lager et dokument, så blir det med en slags signatur...

Klarer alltid å glemme å sette navn på skoleoppgaver:P :p

Så, noen som veit?

Så et sted at man kunne velge en slags "custom" sidenummerering, hvis jeg kan sette navnet mitt der, hadde det funket greit også :)

Har ikke noe å si hvor navnet står, så lenge det blir med...

Helst øverst da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så så, litt tidlig å bumpe etter en time da. ;)

Spørsmål 1: Det er mange måter å løse dette på, fra helautomatisk til noe som krever litt egeninnsats hver gang.

En helautomatisk løsning:

Trykk Alt + F11, klikk Insert -> Module. Lim inn følgende kode:

Sub AutoNew()
Selection.TypeText Text:="Din tekst her"
End Sub

Denne makroen vil kjøres hver gang du oppretter et nytt dokument og sette inn din tekst øverst i dokumentet.

En annen løsning er å lage en autotekst som krever litt egeninnsats hver gang du skal sette den inn:

Skriv inn teksten du ønsker å sette inn, merk teksten og trykk Alt + F3. Velg Autotekst i boksen Gallerier og skriv inn et navn i Navn-boksen øverst. For å sette inn autoteksten går du til Sett inn -> Hurtigdeler -> Byggeblokkassistent. Du kan lage en hurtigtast for din autotekst ved å klikke Office-knappen -> Alternativer for Word -> Tilpass -> Hurtigtaster: Tilpass -> bla til Autotekster i feltet Kategorier til venstre. Resten forstår du selv.

En tredje variant:

Opprett et dokument slik du ønsker at det skal se ut (med din signatur der du ønsker den) -> Office-knappen -> Lagre som mal -> Lagre malen der du ønsker og dobbeltklikk på malen for å opprette et nytt dokument basert på den.

Spørsmål 2:

Irriterende problem. Løses ved å slå på visning av linjalene. Visning -> Linjal.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Setter denne teksten på toppteksten?

Lurer også på hvordan jeg skal gjøre så det blir sånn mellomrom, at f.eks navn står på venstre side, og klasse på høyre side på samme linje. F.eks:

NAVN-------------------------------------------------KLASSE

Endret av Anixion
Lenke til kommentar
Setter denne teksten på toppteksten?

Nei, den makroen setter inn den valgte teksten i begynnelsen av dokumentet.

Her er en makro som setter inn en tekst i toppteksten for alle nye dokumenter:

Sub AutoNew()
  ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekCurrentPageHeader
  Selection.HeaderFooter.Range.Text = "Din tekst her"
  ActiveWindow.ActivePane.View.SeekView = wdSeekMainDocument
End Sub

Lurer også på hvordan jeg skal gjøre så det blir sånn mellomrom, at f.eks navn står på venstre side, og klasse på høyre side på samme linje. F.eks:

NAVN-------------------------------------------------KLASSE

Bruk tabulator. Hjem -> Avsnitt -> boksen nederst i høyre hjørne -> Tabulatorer. Sett inn tabulator der du ønsker det og bruk Tab-tasten for å flytte markøren dit.

Lenke til kommentar

Litt dårlig forklart av meg. Jeg tok utgangspunkt i hvordan det så ut her men glemte at jeg har gjort en del endringer fra før av.

Trykk Alt+F11 for å åpne VB-editoren. Til venstre har du da et Project-vindu. Øverst der skal det stå Normal. Klikk på Normal og klikk Insert -> Module. Den nye modulen heter Module1 men ellers fungerer det helt som beskrevet tidligere.

Edit: Skal oppdatere den opprinnelige posten.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Du behøver ikke lagre den. Den lagres automatisk i normal.dot, grunnmalen som alle dokumenter er basert på. For å sjekke om makroen er tilgjengelig:

Gå til Utvikler på båndet (hvis du ikke ser den: Office-knappen -> Alternativer for Word -> Populær -> Vis kategorien Utvikler på båndet) og klikk på Makroer. I boksen Makroer i: velger du Normal.dotm. Du skal da ha en makro som heter AutoNew i listen.

Lenke til kommentar
Hvis makroen har navnet AutoNew (husk Sub foran og () etter) og er lagret under Normal skal den komme for alle nye dokumenter.

Den kommer ikke automatisk for meg heller :S

Hele poenget med tråden var jo at det skulle komme automatisk :p :p

Jeg hadde jo klart å skrive navnet mitt selv hvis jeg hadde husket på det, det er der problemet er ^^

EDIT:

Går det an å få makroen til å skrive navnet på høyre side?

EDIT2:

Okay, sletta noe unødvendig info her :p :p

Makroen er lagret.

Utvikler->Makro->normal.dot->auto new->kjør

Navnet mitt + klassen kommer opp på venstre siden av dokumentet.

Må gjøre dette manuelt hver gang.

De tre spørsmålene er da:

1. Hvordan setter jeg den opp til å automatisk komme hver gang jeg starter opp word?

2. Kan man "høyrestille" den? Isåfall, hvordan?

3. Kan den stå enda litt høyre opp, og litt mindre skrift? :)

EDIT3:

Fant ut, i følge denne artikkelen til microsoft, at den bare virker hvis man trykker:

Office knappen->ny (new)->Tom

Da kommer teksten opp....

Hvordan fikser man at den kommer opp hver gang du startet WORD?

http://support.microsoft.com/kb/211659

Her står det hvordan, men kommandoene dine kjeklulf er f.eks "active window", får bare opp en feilmeld om atikke no er aktivt

Endret av HLSolbjorg
Lenke til kommentar

Vel, hvis du vil ha det hel-hel-automatisk hver gang du starter Word (ikke en god ide spør du meg) legger du inn teksten i normal.dotm som er grunnmalen alle nye dokumenter baseres på.

Lukk alle aktive dokumenter -> Offic-knappen -> Åpne -> Bla deg fram til normal.dotm (filen er skjult og ligger som standard under C:\Documents and Settings\<brukernavn\Programdata\Microsoft\Maler) og åpne denne. Gå til toppteksten og sett inn teksten og formater den slik du ønsker. Lagre og lukk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...