Gå til innhold

Spørsmål om Asus EEE Box og monitor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
den fysiske størelsen på skjermen har ingen ting å si, kun oppløsninga skjermkortet støtter ;)

Har funnet følgende info om oppløsningen: "Graphics on board: On board Resolution 1440x900"

Betyr dette at jo større skjermen er, jo større er risikoen for at bildet blir uskarpt, eller at bare en mindre del av bildet vises (sammenlignet med en PC som har mulighet for større oppløsning)?

Kan det i så fall være at en 26 tommers skjerm kan bli "for stor" av disse ovennevnte hensynene, og at f.eks. en 19 tommers skjerm ville passe bedre til maskinen (og dens innebygde skjermkort)?

Håper noen vet noe om dette og kan dele sin kunnskap med meg og andre som ikke vet!

Lenke til kommentar

Jeg leste også "On board Resolution 1440x900", men vet ikke helt hva de mener med det. Den kjører uten problemer opp til 1920x1200 med 50hz og 60hz, 1920x1080 med 50hz og 60hz.

Støtter ikke 1920x1080 24hz som bluray og mye h264 filmer bruker, men har heller ikke maskinkraft til dette.

Fungerer fint mot full-hd skjermer, men er ikke så bra mot hd-ready skjermer.

Lista i windows (Egenskaper for Skjerm) er fra 800x600 som følger:

800x600

1024x768

1152x864

1280x600

1280x720

1280x768

1280x960

1280x1024

1400x1050

1440x900

1600x900

1600x1200

1680x1050

1920x1080

1920x1200

Støtter muligvis høyere, men skjemen min stopper på 1920x1200.

Håper dette gir deg svar :)

PS! Jeg bruker VX2835 Viewsonic 28 tommer og Sony KDL52-X3500 52 tommer. Begge fungerer fint i native oppløsninger med DVI->HDMI (uten lyd selvfølgelig)

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Jeg vet at dette ikke er en spill-maskin, men måtte jo prøve 3DMark 2003 på denne.

I mange tilfeller var den nede i 0, 1 og 2 fps. Lite spillbart med andre ord.

Rent grafisk var alle testene feilfrie.

Game Tests 3DMark Score: 665

- GT1 25,2 fps

- GT2 4,9 fps

- GT3 3,7 fps

- GT4 3,2 fps

CPU Tests CPU Score: 231

- CPU Test 1 23,2 fps

- CPU Test 2 4,6 fps

Feature Tests

- Fill Rate (Single-Texturing) 578,0 MTexels/s

- Fill Rate (Multi-Texturing) 624,8 MTexels/s

- Vertex Shader 1,0 fps

- Pixel Shader 2.0 5,5 fps

- Ragtroll 1,4 fps

Sound Tests

- No sounds 16,9 fps

- 24 sounds 12,2 fps

- 60 sounds N/A

Absolutt ikke en spillemaskin, men den er nesten ikke hørbar og på internett virker den helt OK. Relativt god respons. Den virker forholdsvis kjapp i bruk. Atom-prosessoren støtter Hyperthreading så den er mer responsiv enn f.eks. enkel-kjerne Celeron.

Lenke til kommentar
Denn kan festes bakpå lcd skjerm, men hva med større TV som 40" eller 50".

Vil denne kunne festes der også?

Hei.

Braketten som fester denne i skjermen er en standard VESA 75/100 brakett. DVS at den kan festes bak alle skjermer som har 4 hull i kvadrat med enten 10cm eller 7,5cm mellom hverandre.

De fleste skjermer på mer enn 26 tommer har mye større avstand mellom hullene enn dette.

Alternativt kan denne braketten skrues rett i trevegg for montering i nærheten av en veggmontert TV, noe jeg har vurdert å gjøre selv. Peneste montering vil da bli på oversiden eller på venstre siden av skjermen pga retningen ledningene stikker ut av maskinen.

Som bil-PC kan denne braketten monteres på høyre side av midtkonsollen hvis det er et flatt område på ca 20x20cm og skuffen til hanskerommet går mer enn ca 5-6cm vekk fra dette. Du vil da kunne få en ganske pen montering. Maskinen bruker 12VDC/3A strøm inn så dette bør være lett å få til. PC skjermer for bilbruk finnes allerede.

Det er verdt å merke seg at montering bak en stor skjerm gjør at det blir vanskelig å komme til maskinen for å f.eks. slå den på eller for å bruke minnekortleseren eller usb-portene. Jeg ville aldri vurdert dette med mindre dette vil være en maskin som er slått på 24/7 eller eventuelt om baksiden av skjermen er lett tilgjengelig.

Endret av olapirat
Lenke til kommentar

Har brukt maskinen litt i løpet av dagen. Kjøpte den i går kveld.

Oppgraderte den til 2GB RAM, men kan ikke si at den virket noe særlig raskere. Virker som om de programmene som bør ha mer enn 1GB RAM alikevel blir for treigt til å kjøre på denne maskinen.

Har overklokket den til 1,75GHz, men er enda ikke sikker på om den er stabil enda. Ser lovende ut foreløpig.

Anbefalt bruk:

Off-line film-titting, ikke HD-materiale av noe slag.

MP3 avspilling.

Se på stillbilder tatt med digitalt kamera.

Bildebehandling som f.eks. beskjæring av bilder, justering av kontrast og lysstyrke osv.

Nedlastingsmaskin for f.eks. torrents og/eller printserver.

Betale regninger + kontorbruk som officepakken og regnskapsprogrammer.

E-post og internett.

Noen større internettsider sliter den med hvis det er mye animert reklame på dem. www.vg.no ligger i grenseland. Den sliter med å kjøre mange av videoene som ligger på www.vg.no, men youtube går stort sett greit.

Mitt inntrykk er at prosessoren er kraftig nok til det meste, men at det er skjermkortet som virkelig er flaskehalsen her. Videoer som kjører i nettleseren (youtube f.eks.) stopper opp mens jeg scroller i et vindu eller flytter på et vindu. Da går også CPU-load grafene rett i taket.

Lenke til kommentar

ER det en EEE box og ikke en EEE PC du har olapirat?

Er gaske blank på ytelsestester så ikke mobb spørsmalene mine;

-EEE box og EEE PC 1000H har jo omentrent identiske specs, så jeg regner med ytelsestester vil ha ganske like resultater på de..?

-Jeg regner med det har noe å si hvordan opløsning du kjører testen i, kan du være så snill å kjøre en test i 1024 x 600?

Takk!

Lenke til kommentar

Hei.

Har EEE-BOX ja.

Kan ikke velge 1024x600 i det hele tatt på min maskin, men kjørte i 1024x768 så tviler på at det blir noe særlig forskjell.

PS! Måtte også klokke den ned igjen da 1,75GHz ikke var stabilt alikevel. Kjører nå på 1,6GHz standard oppsett. Merket igrunn ikke noe forskjell uansett. Dette er ingen rask maskin.

ER det en EEE box og ikke en EEE PC du har olapirat?

Er gaske blank på ytelsestester så ikke mobb spørsmalene mine;

-EEE box og EEE PC 1000H har jo omentrent identiske specs, så jeg regner med ytelsestester vil ha ganske like resultater på de..?

-Jeg regner med det har noe å si hvordan opløsning du kjører testen i, kan du være så snill å kjøre en test i 1024 x 600?

Takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...