Gå til innhold

Hvordan spille .ogg filer i c++?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

btw @codeblocks/dev c++

Den siste beta-versjonen av c++ komm ut i 2004 en gang tror jeg.. og den siste "sourceforge oppdateringen" var i MinGW og var i oktober 10, 2005 :(

så jeg tviler på at Dev blir utviklet noe mer

[men Codeblocks blir oppdatert ofte]

Endret av Hans_Henrik
Lenke til kommentar

Okay, jeg har funnet vorbisenc.h, vorbisfile.h og ogg.h i zip filene, men ikke vorbis.h.

Men jeg gjør det kanskje på gal måte, skal jeg utpakke hele zipfilen ett eller annet sted?

Edit: Det står at man skal legge dll-ene i samme path som prosjektet ditt.

Men betyr det at jeg har lasta ned source?

Endret av kake_fisk
Lenke til kommentar
Okay, jeg har funnet vorbisenc.h, vorbisfile.h og ogg.h i zip filene, men ikke vorbis.h.

Men jeg gjør det kanskje på gal måte, skal jeg utpakke hele zipfilen ett eller annet sted?

Du trenger sikker ikke alt, men pakk alt ut du (samme hvor). Når du har pakka det ut må du sørge for at når du kompilerer må mappa være en del av include directories.

Hvis du sier hvilke IDE du har valgt kan du sikkert få hjelp til det eventuelt les manualen.

Edit: Det står at man skal legge dll-ene i samme path som prosjektet ditt.

Men betyr det at jeg har lasta ned source?

Du trenger ikke tenke på dll filer hvis du linker med .lib filen med static i navner (statisk linking), men hvis du linker med .lib filen med dynamic i navnet (dynamisk linking) så må dll filen ligge et av stedene der windows ser etter dll filer som f. eks. samme dir som exe fila.

Hvis du har lyst til å lese mer om det kan du lese her Library

Lenke til kommentar

Okay, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva jeg skal laste ned fra vorbis.com

De har forskjellige libraries som du kan laste ned.

libogg, libvorbis, vorbis-tools, libtheora, libspeex, libflac, libao, libSpiff ogvorbis-java.

Hvilke er jeg ute etter? :S

btw, jeg bruker codeblocks nå.

Endret av kake_fisk
Lenke til kommentar

libogg og libvorbis er det du må ha.

Navnet Ogg Vorbis betyr egentlig at det er en ogg container som inneholder en vorbis audio strøm.

theora er video, speex er voip, flac er lossless audio, ao aner jeg ikke hva er, undertekster kanskje?

Alle disse kan være i en ogg container.

xspff er et XML playlist format.

Lenke til kommentar

Ao (libao) er et krossplatformbibliotek for lydavspilling på flere platformer. (wav, oss, alsa, pulse, windows etc)

Kan hende den er lettere å bruke enn OpenAL i dette tilfellet? (eller kanskje ikke - iallefall windowsdelen virket lite oppdatert)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Hmm mulig det er fordi jeg er så trøtt at jeg skal sove om ca 5 min, men jeg finner al.h i mappen C:\Program Files (x86)\OpenAL 1.1 SDK\include etter at jeg har installert fila som ligger i zip fila som jeg ga deg linken til.

Håper du finner den og god natt :)

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...