kake_fisk Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Er det mulig å spille .ogg filer og hvordan gjør man det? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 (endret) Du må ha et lydbibliotek (som OpenAL) pluss libogg og libvorbis. .ogg filer er egentlig et container format som MOV, MP4 eller AVI, men ofte ligger det bare en vorbis audio stream i den. edit: Eventuelt i Windows kan du installere Ogg Vorbis filter for DirectShow og bruke det istedet, som du finner på denne siden Endret 13. november 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 13. november 2008 Forfatter Del Skrevet 13. november 2008 Takk for hjelpen, men hvis det er så mye som trengs for det, så kan jeg bare bruke en dll. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 13. november 2008 Del Skrevet 13. november 2008 Denne kan sikkert hjelpe deg. Introduction to Ogg Vorbis Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 15. november 2008 Forfatter Del Skrevet 15. november 2008 Takk, det var en veldig grei link. Den vil nok hjelpe meg, men jeg har ikke noe c++ program akuratt nå siden dev-c++ sluttet å virke. Vet du om en bra en utenom dev-c++? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 15. november 2008 Del Skrevet 15. november 2008 visual studio c++ express liker jeg Geirgrusom har nevnt codeblocks, men jeg har aldri testa det. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 CodeBlocks is good But now i've got OpenAL up and working, but i can't understand how to get vorbis. I've looked at their site and i can't find their sdk. Lenke til kommentar
Hans_Henrik Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 (endret) btw @codeblocks/dev c++ Den siste beta-versjonen av c++ komm ut i 2004 en gang tror jeg.. og den siste "sourceforge oppdateringen" var i MinGW og var i oktober 10, 2005 så jeg tviler på at Dev blir utviklet noe mer [men Codeblocks blir oppdatert ofte] Endret 16. november 2008 av Hans_Henrik Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 CodeBlocks is good But now i've got OpenAL up and working, but i can't understand how to get vorbis. I've looked at their site and i can't find their sdk. I linux kan du bruke apt-get for de(libogg-dev og libvorbis-dev) ellers finner du de også her Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Okay, jeg har funnet vorbisenc.h, vorbisfile.h og ogg.h i zip filene, men ikke vorbis.h. Men jeg gjør det kanskje på gal måte, skal jeg utpakke hele zipfilen ett eller annet sted? Edit: Det står at man skal legge dll-ene i samme path som prosjektet ditt. Men betyr det at jeg har lasta ned source? Endret 16. november 2008 av kake_fisk Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 Okay, jeg har funnet vorbisenc.h, vorbisfile.h og ogg.h i zip filene, men ikke vorbis.h.Men jeg gjør det kanskje på gal måte, skal jeg utpakke hele zipfilen ett eller annet sted? Du trenger sikker ikke alt, men pakk alt ut du (samme hvor). Når du har pakka det ut må du sørge for at når du kompilerer må mappa være en del av include directories. Hvis du sier hvilke IDE du har valgt kan du sikkert få hjelp til det eventuelt les manualen. Edit: Det står at man skal legge dll-ene i samme path som prosjektet ditt.Men betyr det at jeg har lasta ned source? Du trenger ikke tenke på dll filer hvis du linker med .lib filen med static i navner (statisk linking), men hvis du linker med .lib filen med dynamic i navnet (dynamisk linking) så må dll filen ligge et av stedene der windows ser etter dll filer som f. eks. samme dir som exe fila. Hvis du har lyst til å lese mer om det kan du lese her Library Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 16. november 2008 Forfatter Del Skrevet 16. november 2008 (endret) Okay, men jeg skjønner fortsatt ikke helt hva jeg skal laste ned fra vorbis.com De har forskjellige libraries som du kan laste ned. libogg, libvorbis, vorbis-tools, libtheora, libspeex, libflac, libao, libSpiff ogvorbis-java. Hvilke er jeg ute etter? :S btw, jeg bruker codeblocks nå. Endret 16. november 2008 av kake_fisk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 16. november 2008 Del Skrevet 16. november 2008 libogg og libvorbis er det du må ha. Navnet Ogg Vorbis betyr egentlig at det er en ogg container som inneholder en vorbis audio strøm. theora er video, speex er voip, flac er lossless audio, ao aner jeg ikke hva er, undertekster kanskje? Alle disse kan være i en ogg container. xspff er et XML playlist format. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Ao (libao) er et krossplatformbibliotek for lydavspilling på flere platformer. (wav, oss, alsa, pulse, windows etc) Kan hende den er lettere å bruke enn OpenAL i dette tilfellet? (eller kanskje ikke - iallefall windowsdelen virket lite oppdatert) Endret 17. november 2008 av Kagee Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 Windows har 5 lydbiblioteker en kan bruke Waveout, DirectSound, XAudio og OpenAL. Jeg synes OpenAL er den som er enklest i bruk, og som gir flest muligheter (men jeg har ikke prøvd XAudio enda) Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Ahh, nå finner jeg bare alut.h ikke al.h og finner heller ikke vorbis.h. :s Hadde det vært mulig om noen kunne finne disse filene for meg og legge de i en .zip mappe? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Skal ikke du bruke vorbisfile.h .. hvor du har vorbis.h fra vet jeg ikke. al.h og alt du trenger til OAL finner du her. OpenAL SDK for Windows Koden min som spiller av ogg vorbis bruker bare vorbisfile.h Endret 17. november 2008 av Giddion Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 17. november 2008 Forfatter Del Skrevet 17. november 2008 Ja det stemmer, jeg har visst allt til ogg vorbis. Men al.h følger ikke med openal sdk. Det står på den guiden du posta tidligere at man trenger al.h. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 17. november 2008 Del Skrevet 17. november 2008 (endret) Hmm mulig det er fordi jeg er så trøtt at jeg skal sove om ca 5 min, men jeg finner al.h i mappen C:\Program Files (x86)\OpenAL 1.1 SDK\include etter at jeg har installert fila som ligger i zip fila som jeg ga deg linken til. Håper du finner den og god natt Endret 17. november 2008 av Giddion Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 19. november 2008 Forfatter Del Skrevet 19. november 2008 Jeg fant de jeg trengte takk Men jeg har ikke helt forstått det med include path. Er det mulig og velge hvilken mappe det skal være? Jeg bruker Codeblocks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå