Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om klokking av i dette tilfelle en 955BE stresser minnekontrolleren selv om man kun klokker med multiplier? Har bygget en med 4x2 GB OCZ 1333mhz DDR3, og disse settes til 1067mhz. 1333 "funker" men gir problemer. Har klokket den til 3,6 ved hjelp av multi, og dette suser igjennom Prime95 small FFTs, men fikk et par blåskjermer i vanlig bruk etterhvert, og hvis man kjører blend test som stresser RAM mer, feiler den ganske fort på 3,6. På stock går det greit. Er det noen spenninger jeg bør øke litt på til NB eller minnekontroller for å bøte på dette? Trodde ikke man trengte å endre annet enn vCore ved klokking med multi,men dette blir kanskje feil når alle minnespor er opptatt?

Lenke til kommentar
Selv om du klokker multiplyer så er det kun kjernene som blir påvirket, til og med minnekonrtolleren er upåvirket, merkelig om du får problemer med minnet ved høyere frekvenser da:S

 

Det var det jeg mente også. Prøvde litt igjen på bare 3,4ghz. Dette går fint over 2 timer small FFTs, men etter 3 min med blend-test feiler en kjerne på avrunding, samtidig som det kommer en melding fra Windows om at superfetch har sluttet å virke. Tilbake på stock er alt i orden... Har litt lyst til å prøve å øke CPU/NB voltage et hakk eller to og prøve igjen, men da det ikke er min PC, kan den i grunn gå på stock( selv om det skjærer langt inn i sjela). Et annet alternativ er vel å ta ut et sett minnebrikker og prøve det. Men trodde ikke dette skulle påvirke.

Lenke til kommentar
Noen som vet om klokking av i dette tilfelle en 955BE stresser minnekontrolleren selv om man kun klokker med multiplier? Har bygget en med 4x2 GB OCZ 1333mhz DDR3, og disse settes til 1067mhz. 1333 "funker" men gir problemer.

Hvilket hovedkort har du?

 

Har jo vært en del diskuss om dette med 4 brikker vs. 1066/1333 hastighet og at minnekontrolleren ikke takler høyeste hastighet. Hørte dog for en tid tilbake at dette kunne løses men en bios-fix

 

Forøvrig så er det kanskje ikke sikkert man taper ytelse uansett, hvis man kjører 1066mhz med lav timings vs. 1333 CL9

Lenke til kommentar

HK er et ASUS M4A78T-E. Er en kjent sak at 1333mhz er maks med 4GB, når man måker inn 8, synker hastgheten til 1066mhz. Det er visst en bug som skal fikses. Men det starter og går med 8GB 1333mhz også, men var plaget av merkelige feil og plutselig "overclocking failed" ved boot. Men de går nå som sagt på 1066mhz på 7.7.7.16. I og med at det feiler på blend-testen som stresser RAM mer, lurer jeg på om det er sammenhenger CPU<->RAM som jeg ikke er klar over og som slår ut ved litt høyere klokk.

Endret av Malmis
Lenke til kommentar

PS: Noe er i alle fall ikke helt på stell. Fikk samme blåskjerm nå på samme sted som sist, under installering av Java Runtime .... som trengs typisk i nettbanker o.l.

 

Blåskjermen sier noe om "Memory_management" Selv om dette blir OT her, hvis det forårsakes av andre ting, går det jo an å spørre om noen har noe clue?

Lenke til kommentar

Update: Har nå lastet ned Memtest86+ og denne kjører uten feil. Programmet gjenkjenner ikke CPU eller chipset og setter det til Athlon 64 og K8, og timingene setteer den til 1-0-1(!), men hastigheten er riktig, så jeg vet ikke om dette betyr noe. Den spontas-restartet også under installering av Windowsoppdateringer istad, på stock, så misteker at det er noe rusk i Windows også, selv om den er helt nybygget. Tror jeg skal sakte men sikkert smyfe meg over i en annen tråd et sted, føler dette blir litt OT nå...

Lenke til kommentar
Er en kjent sak at 1333mhz er maks med 4GB, når man måker inn 8, synker hastgheten til 1066mhz.

nja, er det ikke antall brikker som i tilfelle som er avgjørende, 2 vs. 4, og ikke selve minnemengden? (kan godt hende du har rett, men har ikke snublet over noe skriverier ang. dette)

 

Dette ram-issuet (only one dimm per channel OR downgraded to 1066) er nevnt i Qvl-list på am2+ hovedkort, men ikke på noen am3/ddr3 jeg har sett på. Hører jo osgå om folk som ikke har støtt på problemet, og kan kanskje også være avhengig av hvilke ram-brikker er benytter.

 

Skal skru sammen en ny (am3) pc nærmeste ukene, med 4x1GB 1333mhz brikker, så blir spennende å se hva som venter :)

Lenke til kommentar
Prøvde litt igjen på bare 3,4ghz. Dette går fint over 2 timer small FFTs, men etter 3 min med blend-test feiler en kjerne på avrunding, samtidig som det kommer en melding fra Windows om at superfetch har sluttet å virke. Tilbake på stock er alt i orden...

Har du disablet Cool 'n Quiet? Er vel generellt å anbefale når man overklokker cpu?

Lenke til kommentar

Du har nok rett når det gjelder anatll brikker ja, men de fleste går vel for 2x2 når de skal ha 4, derfor de fleste får problemene med først 8GB. Det er en link til denne bugen et sted i denne tråden. Jeg har disablet C&Q, C1E og spread spectrumm ja. Men jeg får altså BSOD på samme stedet selv på stock, med 1a og deretter 0x0000001a feilkoder. Søk på dette leder meg til flere med samme problem, og de fleste av disse suer gjennom Memtest, så det er ikke sikkert det er en RAM sak i det hele tatt. Kan jo selvsagt ha fåtyt noen skadde filer under klokkingen i begynnelsen. Ble jo noen restarter mens man prøver seg frem med vCore...

Lenke til kommentar

Dro min x3 720 BE opp til 3.4ghZ nå å alt ser ut til å funke knall etter nesten 2 timer i prime95, men jeg måtte endel opp i vcore 1.3875. Er dette innenfor "safe range"?

 

Temp ved maks load er 43c syntes dette var en akseptabel temp, men kan ikke så mye med amd cpuer, noen innspill hadde vært fint =)

 

Kanskje dette skulle ha vært posta i overklokkings delen, men tok sjangsen her siden detta er en amd tråd. sry vis det er feil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...