Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har satt minnet tilbake på auto etter å ha lest om diverse problemer med 4 sticks og 1333 hastighet. Har begynt å klokke litt i stedet, og klør meg litt i hodet...

 

Setter opp multi fra 16 til 18 som gir 3,6ghz og dette går greit gjennom superpi1M o.l. men gir instant BSOD i prime95. Prøvede også å øke Vcore til 1,375, uten at det hjalp noe. Sitter noe skuffet igjen her må jeg si, trodde 3,6 var bankers ut fra hva jeg har sett. I alle fall trodde jeg ikke jeg skulle få instant BSOD. Er det noe jeg som helt fersk på AM3 har oversett?

Lenke til kommentar

Mulig jeg skal prøve det ja, men 3,4 primet nettopp i 2 timer på 1,35 volt, med maks temp på 44 grader. Synes da det er rart at 3,6 gir umiddelbar BSOD på 1,375 volt. Han jeg har bygget den for skal bruke den som en vanlig familie-PC, så vet ikke om en stor voltøkning er ønskelig for å tilfredstille mine klokkeønsker :grin:

Vi snakker nok tidenes overkill, men det vil i alle fall bli en merkbar oppdatering fra Athlon XP "Thunderbird" 1400mhz han har idag!

Lenke til kommentar

Det er slettes ikkje rart. Alle prosessorer har en terskel der de må ha ganske mye mere spenning for å klare en liten økning i frekvens.

 

Du har jo ikkje økt spenning i det hele tatt og temperaturen er veldig lav. Du har masse å gå på.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Ok, kjørte i 15 minutter nå. MEN, temperaturen på kjernene gikk opp på 55 etter 5 minutter, og som du kan se, så holdt det seg cirka på det ut hele testen! Så om jeg hadde tatt lengre tror jeg ikke de hadde gått nevneverdig opp akkurat. Men 55/56 er kanskje litt høyt?

 

Nei, 55c er helt ok.

 

AMD oppgir 62c som grensa til Deneb, alt under det er helt iorden. Så lenge prosessoren er stabil så er temperaturen ikkje noe problem. Alle prosessorer blir ustabile lenge før temperaturen blir så høy at det er skadelig. Det er ikkje temperatur som ødelegger en prosessor ved overklokking, men for høy spenning kan gjøre det.

Lenke til kommentar

Lest litt igjennom tråden nå og søkt på google, men kan noen vise til noen benchmarks der de har brukt et system med PHII X4 945 og et HD4890 skjermkort? I samtlige reviews, untatt ett, ble det brukt enten Ci7 920 eller Ci7 965 extreme for å teste dette skjermkortet, men er veldig interessert i å se hvordan det yter med en X4 945 eller X4 955.

Lenke til kommentar
Det er slettes ikkje rart. Alle prosessorer har en terskel der de må ha ganske mye mere spenning for å klare en liten økning i frekvens.

 

Du har jo ikkje økt spenning i det hele tatt og temperaturen er veldig lav. Du har masse å gå på.

 

Gjorde et forsøk til, og den trengte 1,41 volt for å bli stabil på 3612mhz. (har da testet 1 time og 10 min Prime95)NB har jeg satt til 2206mhz. Tempen gikk ikke nevneverdig opp, den makser ut på 48 grader. Romtemp rundt 23-24 grader.

 

Ble nok litt forvirret av flere tester som snakket om 3,6-3,7 på stock volt, men det de mener er vel volt innenfor spec? Dvs. inntil 1,5 volt?

Lenke til kommentar

Jeg satte opp NB til 2,2 uten å gjøre noe med volten, og det har vært stabilt hittil. Litt usikker dog på hvordan man tester stabilitet på NB. Jeg har holdt meg til Prime95, men setter stor pris på hvis noen har andre tips for hvordan dette testes.

Hvordan merket du at den ikke var stabil forresten?

Lenke til kommentar
Noen som vet tempen på PHII 955 med stock kjøler med prime95? Er litt skeptisk til 125w prosessor, de blir litt varme.

PHII er kjølige og har ikke en egentlig effekt på 125w, stock kjøleren er også ganske god så tror ikke det blir noe problem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ORYwP89mk3
Noen som vet tempen på PHII 955 med stock kjøler med prime95? Er litt skeptisk til 125w prosessor, de blir litt varme.

PHII er kjølige og har ikke en egentlig effekt på 125w, stock kjøleren er også ganske god så tror ikke det blir noe problem.

 

Ja, det har jeg sett (83,6w) ==> http://www.lostcircuits.com/mambo//index.p...mp;limitstart=6 :)

 

Du skjønner jeg bruker et kabinett slik some dette (ikke mobb :p): http://www.overclockersonline.net/index.ph...cles&num=51

Det er bare PSU som trekker luft ut av kabinettet og funker helt fint som det er nå (thermaltake toughpower 750w, intel x38, e6700 (65w) med orginal kjøler, hd4870, 4gb ddr2, ingen overklokk). Tenkte på en phenom 905e 2,5ghz (65w) til å begynne med, men det blir litt liten oppgradering og koster bare noen få hundrelapper unna 955. Så da er spørmålet om 955 blir my varmere enn e6700 med orginal kjøler? Frykter PSU får det hardt hvis det blir for varmt.

Lenke til kommentar
Noen som vet tempen på PHII 955 med stock kjøler med prime95? Er litt skeptisk til 125w prosessor, de blir litt varme.

 

125w er ikkje noe annet enn teoretisk maksimalt strømforbruk når alle enheter i prosessoren er i bruk samtidig. Eg tror ikkje engang Prime95 belaster en prosessor 100%. Ved vanlig bruk ligger belastning og strømforbruk langt lavere.

 

Har selv overklokket min PhII til 3712mhz/1,45v.

 

Men eg har også enablet cool'n'quiet og eg ser at det bare er unntaksvis at prosessoren går opp på full fart. Selv når eg spiller ligger den mesteparten av tiden på 2400/2900mhz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...