Gå til innhold

AMD Phenom™ II Deneb/Shanghai Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor må du klokke opp NB over 2,5 ghz? Minnekontrolleren kjører jo 2 ghz standard. Det burde jo holde til <2 ghz minne?:S

Fordi NB blir mer eller mindre "mettet" av minne på 1333MHz, dvs den klarer ikke å tyne mer informasjon igjennom på 2,0GHz. Ved høyere hastighet på NB klarer den å mate mer informasjon igjennom NB. Dette kan testets ved hjelp av minnebenchmarks.

 

Phenom I og II støtter vel ikke høyere DDR2 minnefrekvenser enn 1066, akkurat som k8 sin 800 grense.

Hehe ser at den setningen min kunne misforstås ja, jeg mente selvfølgelig at minnekontrolleren i Phenom1/2 ikke har noen egen grense for fire brikker, du skal klare 1066MHz uavhengig av antall brikker.

Lenke til kommentar
Er det egentlig så mye forskjell mellom

AMD Phenom II X4 940 Black Edition

og

AMD Phenom II X4 955 Black Edition?

 

Noe annet enn at 955 har 200 Mhz mer i frekvens enn 940?

955 har 3,2ghz kjerne, og 4000mhz hypertransport i forhold til 940 som har 3ghz kjerne og 3600mhz hypertransport, 955 støtter også DDR3 og AM3 hovedkort, i tilegg overklokker 955 bedre fordi den er laget på noe bedre "oppskrift" en 940

Lenke til kommentar
Har akkurat bootet opp nå :D

 

Gigabyte sitt støtter 1600, eneste triste er at jeg har hørt noen rykter om at når man setter inn 8 gigg byr det problemer. Så har ikke klart å få til 1600 speed enda. Har ikke prøvd med bare 4 gigg heller for å sjekke.

 

Eneste jeg har rukket enda er den windows experience poeng greia

 

Gamle pc'n

Processor Dual Core AMD Opteron Processor 185 (5,6)

Memory (RAM) 2,00 GB (5,5)

Graphics ATI Radeon HD 4800 Series (6,8)

Gaming graphics 1279 MB Total available graphics memory (6,8)

Primary hard disk 393GB Free (466GB Total) (5,6)

 

 

Nye pc'n

Processor Dual Core AMD Opteron Processor 185 (7,3)

Memory (RAM) 2,00 GB (7,5)

Graphics ATI Radeon HD 4800 Series (6,8)

Gaming graphics 1279 MB Total available graphics memory (6,8)

Primary hard disk 393GB Free (466GB Total) (5,6)

 

Nice at den spratt opp 2 poeng på cpu og minne da

 

Startet opp en amd overdrive nå :D Får prøve å leke litt mere i biosen i morra når jeg er mere våken :p Oppdatert bios til den nyeste har jeg også rukket å gjøre.

 

Spennende å se hva overdrive klarer og fikse :D

 

Ellers gikk instaleringen av windows 7 rc1 knrikefritt på første forsøk.

 

Nydelig hk, nydelig cpu, ikke varmere enn min opteron 185 så det lover jo bra :D

vel prøve techarp x264 hd benchmark og se forjellen :p

http://www.techarp.com/showarticle.aspx?artno=520

og ja 3dmark og pcmark vantage er også fin :)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Nå har jeg klart å klokke cpu til 3.6GHz, beholde minne på ddr3 1400 og endelig krysset jeg P10000 i 3dmark vantage P10266 for å være nøyaktig :D

 

klokket 4870 kortet mitt til 821(core) og 1118(mem) også

 

Ser for meg at jeg kommer til å være mye i bios, for amd overdrive greia bare kræsjer for meg, så må leke i bios.

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

3.6 var ingen problem, men sliter litt med å trikse mer enn det og endre på HT link har den bare på fattige 2133 MHz nå

 

Gjort om litt, fant ut det ga meg mer å sette ned ram'n litt har den på ddr3 1264 og cpu på 3.67GHz

 

Heldigvis er det lekende lett å klokke med gigabyte kortet med tanke på hvis ting går feil, så slipper man å resete bios o.s.v

 

Men tydlig at jeg må leke mye mere for dette var jo litt spennende :p

 

Tror at jeg bruker 4 minnebrikker gjør det litt mere pes, har rikitg nok ikke testet å ta ut 2 bare for å se om det er lettere å få til høyere klokk

Lenke til kommentar
Nå har jeg klart å klokke cpu til 3.6GHz, beholde minne på ddr3 1400 og endelig krysset jeg P10000 i 3dmark vantage P10266 for å være nøyaktig :D

 

klokket 4870 kortet mitt til 821(core) og 1118(mem) også

 

Ser for meg at jeg kommer til å være mye i bios, for amd overdrive greia bare kræsjer for meg, så må leke i bios.

 

Vil gjerne komme opp på den klokken der når jeg får min 955 også.. Men har du noen anbefaling når det gjelder kjøler? Jeg har en Zalman CNPS9500 AM2 liggende å støve.. Tror du denne kunne gjort jobben sin?

Endret av FrodeA
Lenke til kommentar
Nå har jeg klart å klokke cpu til 3.6GHz, beholde minne på ddr3 1400 og endelig krysset jeg P10000 i 3dmark vantage P10266 for å være nøyaktig :D

 

klokket 4870 kortet mitt til 821(core) og 1118(mem) også

 

Ser for meg at jeg kommer til å være mye i bios, for amd overdrive greia bare kræsjer for meg, så må leke i bios.

 

Vil gjerne komme opp på den klokken der når jeg får min 955 også.. Men har du noen anbefaling når det gjelder kjøler? Jeg har en Zalman CNPS9500 AM2 liggende å støve.. Tror du denne kunne gjort jobben sin?

 

Tipper den holder ok. den kjøler sikkert bedre enn orginalkjøleren som er med, og den er bra nok til og klokke litt med.

Lenke til kommentar

Vil gjerne komme opp på den klokken der når jeg får min 955 også.. Men har du noen anbefaling når det gjelder kjøler? Jeg har en Zalman CNPS9500 AM2 liggende å støve.. Tror du denne kunne gjort jobben sin?

 

Tipper den holder ok. den kjøler sikkert bedre enn orginalkjøleren som er med, og den er bra nok til og klokke litt med.

 

Takker for svar! :) Leste gjennom litt gamle tester av den, og den kjølte nesten like bra som CNPS 9700 ifølge de. Og det er jo fortsatt tålig bra! Har en Scythe Ninja Plus og da.. Kanskje litt bedre? :)

Lenke til kommentar

Endelig kom jeg litt videre med klokkinga

 

kjører nå

cpu: 3.7GHz

ram: DDR3@1607

HT link 2411MHz

NB freq. 2411MHz

 

og få HT og NB opp til 2411MHz gjorde underverker for ytelesen på ram'n. Økte t.o.m fra 7.5 til 7.6 på windows experince greia

 

Har økt litt volt på det meste da :whistle: Digger dette gigabyte kortet egentlig :yes:

Lenke til kommentar
Fikk tilslaget på en 920 ES på ebay i natt, kosta ikke veldig mye heller...

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...:EOIBSA:US:1123

 

"Not for resale" - my ass :p

 

...hååååper den er ulåst!!

 

Forøvrig aldri sett en sånn ES før, pleier stå endel andre ting på dem.

 

Eneste kjipe er at det er en sånn Uniten Bløff only fyr...

Misliker de gutta der på Ebay altså...

Lenke til kommentar
Fikk tilslaget på en 920 ES på ebay i natt, kosta ikke veldig mye heller...

 

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...:EOIBSA:US:1123

 

"Not for resale" - my ass :p

 

...hååååper den er ulåst!!

 

Forøvrig aldri sett en sånn ES før, pleier stå endel andre ting på dem.

 

Eneste kjipe er at det er en sånn Uniten Bløff only fyr...

Misliker de gutta der på Ebay altså...

 

Joda, men jeg har en kamerat der som fungerer som mellommann :p Så dette skal gå greit! "Kanskje" jeg slipper toll også.

 

Håper det er en ny, ukjent revisjon... hehe.

Lenke til kommentar

Tror jeg har fått bios syken jeg :p

 

Ikke sunt når man for første gang har en black ed cpu og et hk man kan leke mye med :no:

 

Fant ut at tingen var å justere på bus hastigheten i bios og ikke multipliern, for når man justerer mulitplieren ser det ikke ut som cpu klokker seg ned automatisk når pc'n bare står å sløver

 

Så nå har resultatet blitt

 

CPU @ 3.63GHz

RAM @ DDR3 1513

HT link 2497MHz

NB freq. 2497MHz

 

cpu klokker seg ned til 908MHz når den står å sløver

Dette økte også write hastigheten på minnet kontra en god del, mens read ble omtrent samma. (Mem testene i Everest)

 

cpu: 3.7GHz

ram: DDR3@1607

HT link 2411MHz

NB freq. 2411MHz

 

Her klokka ikke cpu seg ned når den sløva

 

Tror jeg kommer til å bruke øverste settings. Tror jeg har tynet det jeg klarer nå. I hvertfall med den kjølinga som jeg har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...